MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Flexskinner

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
mikki Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 19 august 2013
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér mikki Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Flexskinner
    Sendt: 09 november 2020 kl. 19:01
Hva anbefaler dere med lang fartstid når det gjelder kutting av flexskinner. Tang eller kutting med vinkelkutter (Dremel).

Endret av mikki - 09 november 2020 kl. 19:01
Til toppen
jhh61no Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhh61no Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 november 2020 kl. 21:47
Jeg synes en tang beregnet for dette er enklest f.eks Xuron.
Må gjerne file litt.

Skal jeg derimot kutte en skinne som allerede er lagt - bruker jeg Roco sin skinnesag.

Dremel synes jeg ofte blir litt unøyaktig

Endret av jhh61no - 09 november 2020 kl. 21:47
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Til toppen
Laurenz Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Laurenz Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 november 2020 kl. 14:09
Og for å gjøre det enkelt... så mener jeg det motsatte av Jarle. Tongue

Tangen til Xuron er grei men gir ikke helt rene kutt og man må file i etterkant.

En kutteskive (den tyne små typen, ikke de store) gir rene, presise kutt. Vanlig Dremel er jeg ikke noe glad i, den er stor og tung. Proxxon og andre har mindre drill som er langt mer anvendelige.
Til toppen
jhh61no Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhh61no Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 november 2020 kl. 19:45
Utfordring med liten skive at det kan bli vanskelig å få et vinkelrett kutt siden maskinen må legges parallelt med skinnen   
Evt kan du bruke en vinkelforsats.

Ulike verktøy kan være bra til ulike typer kutting
Jarle H Hansen

Bergen

Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Til toppen
rosenblad Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér rosenblad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 november 2020 kl. 20:13
Sitat: jhh61no jhh61no skrev:

Utfordring med liten skive at det kan bli vanskelig å få et vinkelrett kutt siden maskinen må legges parallelt med skinnen   

Grovklipp først med avbiter, deretter kommer du fint til med drill og kappeskive.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Til toppen
jhh61no Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhh61no Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 november 2020 kl. 20:37
En annen ting med tenger er at de også brukes på ulik måte avhengig av type tang.

Se f.eks https://youtu.be/7BD5nkGsd_Q
Jarle H Hansen

Bergen

Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 01 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2020 kl. 00:34
Sitat: jhh61no jhh61no skrev:

For å få rettest mulige kutt bruker jeg Dremel med den fleksible slangen på siden enheten i enden av den har mye mindre diameter og dermed gjør det lettere å få rette kutt. I tillegg benytter jeg de store kappeskivene.

En ytterligere fordel med dette er at man slipper problemer som følge av vekten på dremelen da selve maskinen ligger rolig på anlegget og jeg bare holder i en mye lettere holder i enden av den fleksible slangen.

-E-
Når går toget fra Skråvika?
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,062 sekunder.