MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flexskinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flexskinner

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flexskinner
    Posted: 09 november 2020 at 19:01
Hva anbefaler dere med lang fartstid når det gjelder kutting av flexskinner. Tang eller kutting med vinkelkutter (Dremel).

Edited by mikki - 09 november 2020 at 19:01
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2020 at 21:47
Jeg synes en tang beregnet for dette er enklest f.eks Xuron.
Må gjerne file litt.

Skal jeg derimot kutte en skinne som allerede er lagt - bruker jeg Roco sin skinnesag.

Dremel synes jeg ofte blir litt unøyaktig

Edited by jhh61no - 09 november 2020 at 21:47
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2020 at 14:09
Og for å gjøre det enkelt... så mener jeg det motsatte av Jarle. Tongue

Tangen til Xuron er grei men gir ikke helt rene kutt og man må file i etterkant.

En kutteskive (den tyne små typen, ikke de store) gir rene, presise kutt. Vanlig Dremel er jeg ikke noe glad i, den er stor og tung. Proxxon og andre har mindre drill som er langt mer anvendelige.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2020 at 19:45
Utfordring med liten skive at det kan bli vanskelig å få et vinkelrett kutt siden maskinen må legges parallelt med skinnen   
Evt kan du bruke en vinkelforsats.

Ulike verktøy kan være bra til ulike typer kutting
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2020 at 20:13
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Utfordring med liten skive at det kan bli vanskelig å få et vinkelrett kutt siden maskinen må legges parallelt med skinnen   
Evt kan du bruke en vinkelforsats.

Ulike verktøy kan være bra til ulike typer kutting

Grovklipp først med avbiter, deretter kommer du fint til med drill og kappeskive.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2020 at 20:37
En annen ting med tenger er at de også brukes på ulik måte avhengig av type tang.

Se f.eks https://youtu.be/7BD5nkGsd_Q
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2020 at 00:34
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Utfordring med liten skive at det kan bli vanskelig å få et vinkelrett kutt siden maskinen må legges parallelt med skinnen   
Evt kan du bruke en vinkelforsats.

Ulike verktøy kan være bra til ulike typer kutting

For å få rettest mulige kutt bruker jeg Dremel med den fleksible slangen på siden enheten i enden av den har mye mindre diameter og dermed gjør det lettere å få rette kutt. I tillegg benytter jeg de store kappeskivene.

En ytterligere fordel med dette er at man slipper problemer som følge av vekten på dremelen da selve maskinen ligger rolig på anlegget og jeg bare holder i en mye lettere holder i enden av den fleksible slangen.

-E-
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.