Flere motorer på samme dekoder? |
Post Reply |
Author | |
Thomas
Nykommer Joined: 06 oktober 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 07 oktober 2005 at 13:46 |
Er det noen som har erfaring med å drive flere motorer fra samme dekoder? Evt ha flere dekodere med samme adresse som driver hver sin motor i et togsett?
Som det fremgår av et annet innlegg under messe-forumet, så putter jeg DCC-dekodere i LEGO-tog. Lange tog har en tendens til å bli ganske tunge, derfor dukker problemstillingen fort opp. For interesserte: LEGO-togene og RCXen jeg bruker til styringa, går på 9V. Jeg har god erfaring med bruk av LokSound2, LokSound3 og Lenz 0521. Uhlenbrock dekodere fungerer ikke. Thomas |
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det skal gå bra med 2 motorer på samme dekoder, om de ikke overstiger maksimal belastning på dekoderen. Jeg har 2 motorer i mitt 69D-sett, og det går bra. Samtidig har jeg en annen dekoder i styrevogna for å styre lyset der med samme adresse som motorvogna, og det går bra det også. Om de virker godt nok på 9 volt, vet jeg ikke.
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
andersod
Nykommer Joined: 02 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har prøvd begge deler. Kjørte først IORE"n min med en høystrømsdekoder (MX64HR fra Zimo). Så bare for å teste så isolerte jeg de to delene fra hverandre og monterte en dekoder i hver del. Det funket faktisk bedre. Virket som om elektronikken hadde mer kontroll når den hadde bare én motor å jobbe med. Var vel egentlig ikke noe særlig problem med to motorer på én dekoder ennet enn ved krypkjøring. Har ihvertfall endt opp med å kjøre med to dekodere. Dobbelt så mange dekodere, dobbelt så bra? Anders. |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det går fint å kjøre to lok sammen med forskjelllige dekodere. Jeg har et LifeLike Proto 1000 F3ABA sett hvor den midterste er dummy, mens det er motor og lys i de to A-lokene, som er satt opp rygg mot rygg. En enkel forandring i CV29, og så rygger det ene mens det andre kjører foroverk, dvs de kjører begge samme vei. Det som i en del tilfelle kan være viktig, er å fininstille hastsighetskurvene slik at lokene trekker godt sammen. På noen dekodere, f¨.eks. Digitrax, kan du i tillegg til å stille start-hastighet og makshastighet, også stille en midthastighet og på en enkel måte endre kurven. Det er ofte nok, men noen ganger kan det være greit å gjøre endringer med å lage en ny egendefinert hastighetstabell. Et ekstremt ekspempel finner du her: http://www.wave.co.nz/~lakewood/Speed/SpeedMatch.htm På Joe Fugates siste DVD om DCC er det også en veldig fin oppskrift på hvordan man kan gjøre dette ved hjelp av DecoderPro: http://mymemoirs.net/model-trains.php Dersom du leter litt her, kan du kanskje også finne noe: http://www.trains.com/community/forum/topic.asp?page=1&T OPIC_ID=36389 Det har også nylig vært en meningutveksling om dette på http://groups.yahoo.com/group/digitrax/messages mvh Knut |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det å bruke 2 dekodere går bra etter min erfaring når det gjelder de aller fleste typer. Det man kanskje må være oppmeksom på dersom en dekoder skal drive 2 motorer er et par småting:
Som et apropos er nye BM88 fra NMJ utstyrt med 2 motorer som hver krever en dekoder. Jeg hadde helst ønsket at denne var koblet som ROCO´s IORE der man har enkelt valget mellom en eller 2 dekodere. Nå er dekodere forskjellige mht. karakteristikk og dersom en av dekoderene skal være LokSound (da dette er forberedt) vil det bli en utfordring å finne en passende annen dekoder med samme karatreristikk (uten alt for mye programering og tilpassing). Hvem vil sette inn 2 LokSound der man ikke bruker lyden på den ene? Et mulig alternativ vil da bli to dekodere med SUSI grensesnitt og en SUSI lydmodul? |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |