MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fleischmann 1724A
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fleischmann 1724A

 Post Reply Post Reply
Author
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fleischmann 1724A
    Posted: 05 januar 2011 at 10:49
Hei alle sammen, jeg er helt ny på dette forumet, og i teorien helt ny med modelljenbane. Jeg har nettopp funnet fram den gamle kassen min med litt gammelt utstyr liggende i og jeg tenkte at jeg skulle mekke meg til en liten bane sånn for rekreasjon og leking ;).

Jeg hadde liggende to stk Fleischmann 1724A sporskifter, samt en, tror jeg, 6920 kontrollboks med 4 knapper på som skal styre disse sporskifterne.

Etter litt om og menn, fant jeg ut hvordan dette skulle kobles sammen med trafoen (711), men det ser ut som de ikke fungerer helt som de skal... De trekker fint den ene veien, men andre veien er det værre med... Siden det er samme feil på begge to, og det er liv i spolene begge veier så tror jeg muligens det er noe feilkobling ute og går...

Er det noen som har noe erfaring med dette? Er rimelig gammelt alt jeg har, men hadde vært litt kjekt å få det satt opp :).
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1618
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 11:07
Nå vet jeg ikke om Fleischmann brukte samme fargekoder i gamle dager, men gjorde de det så skal sort ledning fra motorene til sort tilkobling på lysutgangen på trafoen. Lys brun og mørk brun fra motoren skal til de to klemmene ut fra 6920, ene motoren på høyre halvdel og den andre på motsatt halvdel. Og til slutt skal det en liten ledning fra inngangen på 6920 til hvit lysutgang på trafoen.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 11:15
Ja, det er slik jeg har koblet det. Trafoen min har 4 "utganger". Fra venstre: bilde av sporskifter, bilde av lys, og så bilde av et lokomotiv over de to helt til høyre.

Jeg har koblet en ledning fra sporskifter utgangen til inngangen på 6920. Brun og Svart fra sporskifter har jeg koblet på de respektive utgangene på 6920. Hvit fra sporskifter har jeg koblet til Lysutgangen på trafoen.

Den ene veien fungerer det veldig bra, sporskifteren drar den ene veien. Den andre veien er det værre med, det virker som den ikke endrer polaritet eller noe i den duren... Har åpnet sporskifteren, og "motorene" er jo to spoler med en metallstav inni som jeg regner med blir dradd den ene eller andre veien alt etter hvilken spole som aktiveres.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 11:26
Sjekk for hånd at begge veksler går mekanisk lett til begge endeposisjoner. De skal bevege seg like lett begge veier. Tregheter kan skyldes stivnet olje.
Sjekk også om det er litt "brumming" i vekslene når de blir aktivert. Det tyder på at de er elektrisk er OK.
Kjør aldri mer enn en veksel av gangen da det ellers kan bli for liten kraft fra trafoen.
Kan ellers bekrefte det Eika skriver om fargemerking og tilkobling.
 
Ser at Ludde skriver at han har en hvit ledning fra sporskifterene? Den er neppe original da de hadde sort - mørke brun og lys brun fra fabrikk (siden tidlig 60-tall). den brune og hvite er nok hver sin spole?
Har du tilgang på et ohm-meter så sjekk at det er lik motstand mellom den sorte og den brune/hvite ledningen - eller finn den ledningen som gir samme resultat, målt mot de 2 andre.


Edited by Kjell H. - 05 januar 2011 at 11:38
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 11:36
Det er brumming i vekselen, begge veier. Så da virker det som det elektrisker er ok iallefall. Har sjekket metallstaven inni spolene, og den glir veldig lett inni der, men selv når jeg kobler av det mekaniske (som er rimelig tregt siden det er så gammelt), går den ikke til den andre posisjonen.

Kjører kun en veksel om gangen, skal få disse iorden før jeg tar til å bygge en aldri så liten bane på et egnet sted. Blir nok bare en liten plate der jeg lar fantasien råde :D.

Hva kan jeg bruke for å renske opp alt i sammen? Tenker og da på skinnegangen, de fleste jeg har er veldig eiret og gir nok dårlig kontakt. Har både kobber og stål ser det ut for.
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 11:40
Haha, der fikk jeg det jammen til. Det hjalp det du sa om lysebrun, mørkebrun og sort :D. Litt dårlig lys her jeg sitter, men det er altså de fargene jeg har.

Jeg bytta bare om på den lysebrune(hvit) og den sorte. Flyttet den sorte til lysutgangen på trafoen og den lysebrune til den ene utgangen på 6920. Nå drar den fint begge veier. 

Da er det bare opprensking igjen slik at alt glir fint.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 11:48
Propanol er et utmerket rensemiddel som ofte heller ikke skader plasten.
Ellers vil jeg anbefale "skinneviskelær" - eller blekkviskelær (som inneholder litt fin sand).
Er det mye korrodert, kan du bruke fin smergel.
 
Forstår det slik at du har de gamle "blikkskinnene" - og kanskje noen messingskinner?
Blikkskinnene fra 50-tallet kan du kanskje vurdere å kaste (?) og messingskinner trenger litt vedlikehold for å opprettholde kontaktsikkerhet.
 
Prøv å la den sorte ledningen gå til trafo og brun/hvit til stillpult? (Ser at du fikk det til, mens jeg svarte( .-)


Edited by Kjell H. - 05 januar 2011 at 11:49
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 13:28
Skal ta meg en gjennomgang på skinnene og prøve å få dem blanke og fine. Er en del kobber, som jeg vil beholde rett og slett av nostalgiske grunner :). Jeg må prøve å finne meg noen skinner et sted, hvor er et greit sted å finne noe brukendes? Jeg skal nok ikke, iallefall ikke i begynnelsen, ha noe svære greier men jeg har lyst å sette opp en liten bane med to eller tre spor. Har et gammelt, rødt NSB lok, et lite, svart damplok (som har et ødelagt tannhjul) og et gult Union Pacific lok sett (et powered og et unpowered) fra A.H.M (http://www.ho-scaletrains.net/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/ahm_sd40_union_pacific.jpg)
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 14:28
Et til spørsmål... de fire resterende tilkoblingene på sporskifteren... hva er de til? De er merket 1 til 4...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 15:11

 

Originally posted by ludde ludde wrote:

Skal ta meg en gjennomgang på skinnene og prøve å få dem blanke og fine. Er en del kobber, som jeg vil beholde rett og slett av nostalgiske grunner :).

Kobber!? Sikker på at det ikke er messing?

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 15:39
De 4 andre klemmene på de gamle sporskifterene til Fleischmann, er kontakter som kan brukes til å forsyne et sporavsnitt foran vekselen med strøm - eller styre signaler.
Mener å huske at de 2 første er koblet til ene skinnestreng og de 2 neste til andre skinnestreng?
Dersom man isolerer et stykke på ene skinnestrengen før sporvekselen, kan dette forsynes med strøm fra en av disse klemmene. Således kan man lage automatisk stopp og start eller "parkere" analoge lok strømløse foran sporskifteren når den ikke ligger i retning mot loket.
Signaler kan styres ved at man legger ene vekselstrømsutgangen på trafoen sammen med en av ledningene for kjørestrøm. Dette har ikke noe å si for loket, men man kan da koble signal som styres av hvordan vekselen ligger.
Håper dette er greit forklart?
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 17:32
Er nok messing ja ;)
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 17:35
Er nok ganske noob dette, men jeg har iallefall fått koblet opp alt og testet lok'ene mine. Føler meg som en unge igjen. Utstyret er veeldig gammelt, men det virker nå det meste. Eneste minuset ser jeg nå er at alle vognhjulene er av metall, med metall aksling... Det kortslutter ganske bra ;). Finnes det plasthjul å få kjøpt?

Er visst litt avsporing av innlegget, men håper det går greit.


Edited by ludde - 05 januar 2011 at 17:38
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2011 at 17:45
[QUOTE=ludde]Skal ta meg en gjennomgang på skinnene og prøve å få dem blanke og fine. Er en del kobber, som jeg vil beholde rett og slett av nostalgiske grunner :). Jeg må prøve å finne meg noen skinner et sted, hvor er et greit sted å finne noe brukendes?
Er det å forstå at du trenger mer skinner? Da er jo Qxl en mulighet. Tror også at jeg har liggende litt skinner til Fleischmann du kan få billig. Send PM hvis interesse.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
ludde View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ludde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 11:32
Hm... ser etter litt lesing på forumet at det er flere typer skinner ute og går... Jeg finner de gamle skinnene mine veldig "vanskelige" å legge og få til å holde seg på plass. De har jo disse små messing/kobber sammenføyningene i endene men mange av disse er jo godt slitte og de henger ikke så bra sammen lenger. Jeg har herjet litt med en tang for å få dem bedre, men lell... Er det noen andre skinnetyper jeg kan bruke?

Beklager hvis spørsmålene mine er litt i overkant dumme.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 12:15
I prinsippet kan du bruke alle 2L skinner (2-leder i motsetning til fx Märklins 3-leder) i H0, bortsett fra at med gammelt materiell kan du ikke bruke en for liten skinne-kode (en betegnelse på høyden på selve skinneprofilen) siden hjulflensen normalt var større før.
Kanskje vil kode 100 være å foretrekke for deg(?), men her har andre mer erfaring enn undertegnede.
Bjørn Egil
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2011 at 15:53
Jeg ville nok valgt code 100 hvis du har gammelt rullende materiell.
Selv har jeg holdt på med MJ nå i over 54 år, og har erfaring med det meste av både rullende materiell og skinnemateriell.
De eldste vognene mine kan nok brukes på f.eks. code 83/75, men det hender at det blir litt drrrrr. Hjulene hopper på svillene. Noen lok er helt umulig å kjøre.
Om det er andre produsenter enn Peco som har code 100 husker jeg ikke i farten. Roco hadde i sin tid, men de er vel utgått.
Jeg ville i dag unngått Fleischmanns messingskinner. De oksyderer raskt dersom man ikke passer på å pusse ofte.
magnus
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.