MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fargevalg på maling..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fargevalg på maling..

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fargevalg på maling..
    Posted: 03 oktober 2009 at 17:32
Vet dette spørsmålet har utallige svar, men ber likevel om tips..

Hvilken farge er fin for "grunning" av et område rundt en stasjon. Altså mørk brun jord eller lignende, som skal ligge under gress, trær etc..

Og hvilken type maling anbefales?

Noen som kan hjelpe meg litt? Takker for alle innspill!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 18:43
En eller annen jordfarge, ikke godt å gi noen fasit på det.
Men hvis du kjøper en eller annen brunfarge + et spann med sort så kan du blande deg fram til den fargen du synes ser ok ut.
Ta en kikk ute i naturen og se hvilken farge jordsmonnet har.
 
Jeg kjøper akryl-interiørmaling av billigste sort på byggevaren (ofte kr 175,- for et 3-litersspann)
Strø gjerne over med sand eller jord i den våte malinga.
 


Edited by jevistad - 03 oktober 2009 at 18:47
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 18:55
Takker så mye for tilbakemeldingen jevistad! :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 18:49
Hvor får man tak i brukende sand? Selvsagt i naturen, men er det noen som selger sand som er renset for bakterier etc? :-P
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 18:59
Jeg bruker en ganske lys brun farge som grunning alle steder det ikke skal være bart fjell :


Så strør jeg på diverse sand og grus og litt større steiner :


Slik ser det ut før "grønsken" kommer på.


Så kommer et lag med litt grønt:


Litt busker og gressfiber, og nå ser man knapt den lyse brunfargen som ligger til grunn. Når trær og ytterligere vegetasjon kommer på ser man enda mindre av den :


Lykke til Big smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 20:49
Dette ser meget bra ut! Hvor får du tak i sanden du benytter? :)

Takk for innspill!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 21:05
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Hvor får man tak i brukende sand? Selvsagt i naturen, men er det noen som selger sand som er renset for bakterier etc? :-P
 
Jeg henter sand i et gammelt sandtak. Får en fin blanding som gir et mye bedre inntrykk enn en ferdigblanding. Problemet er at sanden kan innholde mye som er uønsket på anlegget. Løsningen på dette er ha sanden i en illfast form og la den stå 20-30 min i stekeovenen på 200 grader, det tar kverken på det mesteWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 23:08
Jeg fant sand i en sandkasse på utsiden Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 23:34
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg fant sand i en sandkasse på utsiden Smile
 
Jaså, så du stjeler sand fra småungene? Thumbs Down
 
Fra spøk til alvor: Byggemarkedene selger vel sand i poser eller sekker. I min ungdom hadde jeg sommerjobb hos Jacob Neumann AS i Bergen. Jobben besto bl a i å fylle sand i 50 kilos og 25 kilos plastsekker for salg til selvbyggere og andre. Vi tørket også sand som ble solgt til bensinstasjonene i mindre sekker. Den gangen var de fleste bilene bakhjulstrukket og mange kjørte med et par sekker sand i bagasjerommet om vinteren for å få bedre grep når det var glatt. Sanden kunne selvfølgelig også brukes til å strø under hjulene hvis man sto fast.  
 
Petter


Edited by traiNman - 01 november 2009 at 23:35
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 09:11
Med nistematen i en boks, f.eks. isboks, når en er på tur i skog og mark - for ikke å snakke om på stranda Wink - kan den før hjemturen beleilig fylles med sand Smile
I alle fall her på Østlandet synes det å være sand-uttak i omtrent hvert skogholt ...
Om ønskelig kan den skylles, tørkes og siktes.
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 11:46
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Dette ser meget bra ut! Hvor får du tak i sanden du benytter? :)

Takk for innspill!
 
Om du tar en tur innom Bryn en torsdag kveld (Skaarerbanens venner) kan du ved selvsyn få se den sanden vi benytter.  Også kan vi jo også få høre om dine inntrykk fra FREMO anlegget på Gardermoen. 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.