MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - FARGE PANTOGRAFER OG SPEIL PÅ EL13
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FARGE PANTOGRAFER OG SPEIL PÅ EL13

Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FARGE PANTOGRAFER OG SPEIL PÅ EL13
    Posted: 12 oktober 2007 at 20:50
HEI JEG KJØPTE MEG NETTOP EN EL 13 I GRØNN PÅ BERGENSMESSEN  OG LURTE PÅ HVILKEN GRØNN FARGE PANTOGRAFER OG SPEIL JEG KANN BRUKE FOR OG FÅ DEN MERE NATUR TROSmile

HILSEN EN GLAD EL 13 KJØPER (den kostet bare 300)

Edited by Stian - 12 oktober 2007 at 23:56
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 21:11
Hei, StianSmile 

Store å tydlige bokstaver er braLOL 

Holder selv på med en El 13 maskin... Og en ting er rimelig klart, lokene har helt klart forbedringspotensialeWink I mitt tilfelle må loket lakkeres om, men ditt som allerede er grønt tror jeg ikke jeg ville bryd meg om å gjøre noe med... (tror ikke fargen er så gær"n).

Setter opp en liten liste, kanskje du får noen ide"er. Skriver også opp hvor eventuelt det som trengs kan skaffesSmile 

- Nytt faulhauber drivverk, kan kjøpes hos NMJ.

- Pantografer, finnes noen hos NMJ som er tiltenkt El 11/13, vet ikke hvor korrekte disse er, men....

- Sett inn lysledere å blende lyset så ikke hele loket lyses opp inni når du kjører. Lysledere får du også hos NMJ og de fleste andre steder.

- Lage nye rekkverk og håndtak av messingtråd eller lignende. Messingtråd finner du i de fleste hobbybutikker.

- Speil kan du enten lage selv av messingdeler ellers så tror jeg NMJ har noen...

Håper dette hjelper deg litt på veiSmile

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 21:16
ja men fargen trenger jeg den er forferdelig den er nesten blå

drivverket funket fint på bergensmessa

og hva er lys ledere?Pig

og håndtak gjør jeg ingenting med nå

Edited by Stian - 12 oktober 2007 at 23:53

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 22:03
Hører det er en del som lakkerer 206"ene med Dark Green fra Tamiya... men om dette er korrekt farge til grønn El 13 vet jeg ikke...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 22:08
hadde ikke alle nsbs maskiner samme grønn farge?

det tror jeg stemmer se på el 13 2130 i materiel databasen der har den mørk grønn farge Wink

Edited by Stian - 12 oktober 2007 at 23:55

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 23:28
trenger fremdeles hjelp...

Edited by Stian - 12 oktober 2007 at 23:50

Mvh stian
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2007 at 23:39
Originally posted by Stian Stian wrote:

TRENGER FREMDELES HJELP...

Med caps-lock knappen?
Du vet at på nettet oppfattes store bokstaver av mange som roping?
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2007 at 09:37
Originally posted by Stian Stian wrote:

og hva er lys ledere

Lysledere, eller fiberoptisk kabel, er tynne ledninger som ganske enkelt leder lys.

Mens lys som regel havner overalt helt til det blir skygget for utnytter lysledere lovene for totalrefleksjon slik at lyset hopper frem og tilbake inne i kabelen og kan da ledes over enorme avstander med svært lavt tap av styrke.

Rent visuelt er lederne små, tynne, ledninger i et klart materiale.

Edited by carlf - 13 oktober 2007 at 09:37
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2007 at 09:41
Originally posted by carlf carlf wrote:

Mens lys som regel havner overalt helt til det blir skygget for utnytter lysledere lovene for totalrefleksjon slik at lyset hopper frem og tilbake inne i kabelen og kan da ledes over enorme avstander med svært lavt tap av styrke. 

Noen som har lært fysikken sinWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.