MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fabrikkinnstilling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fabrikkinnstilling

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fabrikkinnstilling
    Posted: 27 januar 2018 at 13:16
Noen i dette fora som har satt en Digikeijs DR4018 tilbake til fabrikkinnstilling??
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2018 at 16:26
Reset the module to factory settings using POM programming Use this method to reset the module to factory settings using POM programming.

Step 1 : Connect the signal input on the decoder to the rails output on Your control unit. Step 2 : Ensure the module is receiving power via the module’s power input.   (You can also connect the power and signal inputs to each other) Step 3 : Set your control unit to POM programming mode.   (You can find more information about the POM mode in your control unit’s manual) Step 5 : Choose local address 9999 on your control unit. Step 6 : Press the button on the module until the LED goes on. Step 7 : Then program decimal value 8 in CV8. Step 8 : Press the button on the module until the LED goes out. Step 9 : It is important when carrying out a RESET that the module is now disconnected from the power.   Disconnect both the power and the signal inputs and wait for 3 to 5 seconds. Step 10: The decoder can now be reconnected to the power and will have returned to the factory settings.   BE CAREFUL! The decoder now has address 1 again

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2018 at 08:29
Har du forsøkt dette selv. Jeg har prøvd dette flere ganger uten at det hjelper. Kobler du om ledninger på en annen måte enn når den ellers er i bruk. Begynner å lure på om min dekoder har fått en karamell den ikke tålte.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2018 at 07:50
Hei Mikki

Ikke fordi jeg ikke tror du har gjort det riktig 😜

Om du tar et bilde av modulen med alle tilkoblinger eller lager en skisse som tydelig viser dette er det ofte selv også lettere å se om det er gjort riktig.

I en del tilfeller viser det seg at mottaker av en melding tror han/hun har gjort som vedkommende har fått beskjed om men så er det en liten detalj som er forskjellig.

For Digikeijs interesserte vil jeg anbefale to FB grupper.

Tysktalende men stiller du spørsmål på engelsk så fikser de det også. https://m.facebook.com/groups/1151865658276152

Engelsktalende. https://m.facebook.com/groups/1346790392010051
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2018 at 21:43
Jeg kan tydeligvis ikke gjort dette riktig, og har en mistanke om at dette beror på min bruk av Multimaus, eller rettere sagt mangel på bruk. Vil gjerne få lov til å komme tilbake på dette når jeg er hjemme igjen.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2018 at 07:24
Mener jeg har fulgt anvisning fra produsent for tilbake stilling. Se foto. Rød og sort ledning går til skinnestrøm. Blå og brun går til ekstern strømkilde (en eldre blå Mærklin trafo). Problemer oppstod når jeg skulle koble på 2 penser til. Fikk da brukt feil dioder (Alt for kraftige 900 ohm). Dessuten er utgang 3 på dekoder mangelfull. Den mangler en skrue. Utgang 1 og 2 på dekoder fungerte fint inntil jeg gjorde denne feil. Nå reagerer den slik at uansett hvilken pens jeg ønsker reaksjon på så er det alltid den første som reagerer. Ellers har jeg en mistanke om at jeg ikke håndterer Multimaus riktig.4018
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2018 at 08:00
Hei Mikki

Er dette oppkoblingen for reset ?
Du skriver diode men refererer til ohm (motstand)?

Kan du beskrive hva denne oppkopling skal utføre ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2018 at 14:48
Beklager at jeg ikke er familiær med de nødvendige elektroniske faguttrykk. Som du ser på mitt foto har jeg lagt inn motstand til hver veksler, og det funker fint. Koblinger fra skinner/ekstern strømkilde er slik det var koblet når dette funket til å kjøre tortoise med. Har ikke koblet om for å endre til fabrikkinnstiller. Kun koblet fra Tortoise.  Slik jeg tolker anvisning for å gjøre dette er det ikke nødvendig. Hvis det er nødvendig så kanskje det er der feilen ligger?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.