Evighetstema om mj |
Post Reply | Page <1 45678 16> |
Author | ||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja.
Er noe av malmbanens matriell forbilderiktig å bruke i midt-øst norge? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Edited by Roger - 08 september 2007 at 00:07 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja. Jeg har alltid forundret meg over forskjellen på amerikanske og europeiske fremstillinger av anlegg. Britiske anlegg ser for meg ut til å være en slags blanding. Mne jeg kan ta feil. Kanksje gjenspeiler dne forskjellige anleggsbyggingen at formålet med jernbane i hhv europa og USA ikke er de samme?
Spørmålet: Vurderer du å skifte til digital-system på din modelljernbane? Dersom du allerede er digital,: vurderer du å bytte digitalsystem? Edit: glemte spørsmålet Edited by einjen - 08 september 2007 at 17:49 |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja, SKAL skifte fra analog til Zimo "the best".
Men grunnet liten plass, ikke noe anlegg, STORE utgifter i rullende matriell, kommer dette til å skje når anlegget settes til livet. Dette systemet koster jo 10000kr, ingen vits på 2 meter kjøring. Er Kongsvinger Station (byggningen) å få tak i som modell?? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, kanskje større.
Har noen av disse lokene kjørt på Kongsvingerbanen: EL1 EL5 EL17???? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Min personlige mening: JA,JA , JAAAAAA!
Litt mer gjenerell mening: Jo, tror det. Mange kunne nok tenke seg å lage elektrifisert/uelektrifisert bane F.eks Oslo-Kongsvinger-Flisa-Elverum. Tusenvis av fordeler med å velge kongsvinger/solørbanen (og kanskje retning Stockholm). - Kongsvinger stasjon er veldig fin utseendemessig. - Brett matriellutvalg - Både damp, diesel og elektrisk - KAN bruke svenskt matriell - Tømmer og flis - Di3!! - Og min favoritt el11!!! Visste egentlig at el5 har kjørt der. EL17 er et slag i tryne å vite at ikke er autentiskt, MEN har faktisk sett et bilde fra 80-tallet som viser el17 med godstog (sjeldent!) fra oslo til Charlottenberg. Festlig! Solørbanen er en stor fordel og modellere for de som ønsker slakke kurver. Har dovregubben eller Type24b vært på kongsvinger noen gang?? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, så lenge det ikke er totalt urealistisk. Hvis noen hadde jernbanestasjonen i Bergen i modell så hadde jeg ikke hatt noen problemer om det hadde stått f.eks et Hectorrail-lok der. Jeg syns det er artig å "utvide" virkeligheten.
Er blandete tog artigere enn tog der alle vognene er like? (gjelder både passasjer-og godstog) |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I godstog, Kanskje, i passasjertog, nei.
Er nok en av de få som har kommet fram til at EL17 med B7 er kjedelig (derfor selger jeg hele settet!), og EL17 Med B3 i gammeldesign er nydelig, nettopp fordi vognene er kjedelige, men det ser finere ut enn et blandet passasjer tog med B3+ B5+ B7, ikkesant ?!?! Har el5 kjørt fast passasjertog noengang??? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Redigert på grunn av dobbeltposting. Edited by Roger - 09 september 2007 at 00:16 |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, egentlig ikke.
Syns ikke man skal måtte begrense seg altfor mye. Det å vente og finne løsninger for det man har LYST til å gjøre, framfor å lage noe som er enklere/tar mindre plass som man egentlig innerst inne ikke har lyst til å gjøre. Så klart, har man lyst til å lage smalspor, feel free, men ikke gjør det fordi det er det eneste som funker. Da kan man jo drite i å gjøre det i det hele tatt! Er B3 mer likt enn b7 av det store Mj-folket?? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Siden vi "postet litt forbi hverandre" i sted, skal jeg svare på det spørsmålet du stilte, som ble stående åpent, i tillegg til ditt nye:
Ja. Utfra de bilder jeg har sett, later det til at dette lokomotivet er mye brukt til passasjertrafikk.
Ja..... ??? - Eller nei?????
Det er ikke godt å si. Ikke kan jeg påberope meg å uttale meg på vegne av "det store mj-folket" heller, men jeg vil anta att B7 er godt likt. - I hvertfall hva man kan tolke ut ifra forbrukernes forventninger til denne modellen. Man må jo huske på at dette er en modell det norske markedet har ventet svært lenge på, etter at den har vært annonsert i en årrekke. B3 har på en måte "vært der hele tiden" siden den kom fra Lima første gang. I så måte vil jeg nok tro at B3 er en langt vanligere modell på norske anlegg enn det B7 foreløpig er. B3 kan jo benyttes over flere epoker, og bak flere forskjellige lokomotiver enn B7.
Spørsmål:
Tror du flere modeller etterhvert vil bli tilgjengelige i "tomatsuppe-design"?
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Yngve
Veteran Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, men jeg tror det blir veeeeeldig lenge til.
Sett at WLAB-2 kommer i modell, ville du helst hatt den i den gamle nydesignen fremfor tomatsuppe? |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror du flere modeller etterhvert vil bli tilgjengelige i "tomatsuppe-design"? Jo, DESSVERRE Finner NMJ på å lage WLAB type 2 blir det nok en modell i Hærværk-designet også, ettersom alle de flotte vognene i denne serien er "herpa". Ville mye heller hatt nydesign, men Wlab type 2 er etter min tid. W-vogner i suppe ville blitt brent straks de hadde entret huset. Er 2600hk som dovregubben har mye for et damplok (på verdensbasis)?? Edited by Daniel Aune - 09 september 2007 at 00:44 |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, det er de ikke.
Ovaler er nok ikke den beste løsningen for et anlegg... Har mange Di og ellok utstyr for multipell???? |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei det synes jeg ikke, kommer helt an på hva man velger å modellere i den aktuelle perioden man bygger.
Synes du det er en interessant løsning å dele anlegget i to deler dersom man ønsker å drive med to forskjellige temaer/epoker?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, jeg skal bygge OSLO S anno 1982 og Kongsvinger Stasjon anno 1965 og Flisa fra 1965. Dette er stiligt! Vet el1,5,8,9,10,11,13,14,15 har ikke utstyr for multipell. El16,17 og 18 har dette. Diesellokene di2-8 har/hadde utstyr for multipell. Vil det være lett å finne Skd 209c (utsolgt!!)i modernisert gammeldesign med svart rekkverk laget i 20 eksemplarer lett å finne på b-markedet ettersom modellen er ny??? Edited by Daniel Aune - 09 september 2007 at 20:55 |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja, det vil jeg tro! Gir et norsk eller amerikansk anlegg mest muligheter for "operations"? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei. SOm du selv ofte presiserer Roger: Det er bare fantasien som setter grenser..... Selv ønsker jeg meg et anlegg der passasjertogene går automatisk, mens jeg selv styrer rangeringen og plasseringen av godsvogner Ville utvalget av norske modeller vært like stort uten NMJ på Strømmen? |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ikke nødvendigvis "større" som at vi får flere på størrelse som NMJ, men at de vi har vil VOKSE seg større, håper og tror jeg.
Har du bygget skala design sin skd 206? Hvis ja: Var det vanskelig? (fikk min i posten i går...Whohooo!!) |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
- Etter min smak, nei, rød gammeldesign var penest. men jeg kan tro rød/gul er praktisk siden det synes så godt i terrenget.
- Har innførelsen av ny design-plan på NSB materiell og logo gjort at NSB fremstår som mer tidsriktig og moderne? |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei, tvert imot!
Syns tomatsuppen vitner om dårlig smak og fantasi(eller kanskje litt for mye!!). Hadde det vært en god ide å omlakkere di3.602 fra museumssøppelet til helgrønn eller med hvit stripe?? |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ja faktisk
er damplok mere livlige en el lok som eks el18 og sånne raringer
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Post Reply | Page <1 45678 16> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |