Evighetstema om mj |
Svar ![]() |
Side <1 910111213 16> |
Forfatter | ||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 04 januar 2007 Land: Bergen Status: Utlogget Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
jeg har fått hjelp med mine decodere så jeg må svare nei
![]() er denne tråden blitt u populær? |
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
![]() |
||
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 14 desember 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 153 |
|
er denne tråden blitt u populær? Overhodet ikke! :) -Hva får folk til å tro at det finnes orddeling i det norske psråket? (Kunne ikke dy meg ;) ) |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
einjen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 17 september 2005 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1335 |
|
Samme grunn som får bakeriene til å skrive "napoliumskake" (og snørrunger til å si "skjino".
Skulle du ønske at Skala Design sine modeller var å få kjøpt i ordinære mj-butikker, og ikke bare hos Togbutikken? Endret av einjen - 27 oktober 2007 kl. 18:34 |
||
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
||
![]() |
||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 04 januar 2007 Land: Bergen Status: Utlogget Points: 1451 |
|
ja!!
har du noen gang gått til en mj forhandler og spurt om de kunne bestille noe du trengte og etter 3 måneder eller noe sånt har de ikke fått det in enda? |
||
Mvh stian |
||
![]() |
||
Per-Inge-2613 ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 14 desember 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 153 |
|
Åja, det skal eg love deg!
Har du noensinne følt (denne er for de yngre mj"ere) at din lave alder har fått folk til å ta deg mindre seriøst? |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
|
ja faktisk jeg hart spurt om bilder av gammeltyskere lenge olg ingen svarer heldigvis fant jeg bilder på norsk jernbanemuseum
er di3 et veldig vanelig lokomotiv hos mjere? |
||
Mvh stian |
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 11 august 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 379 |
|
Har du noensinne følt (denne er for de yngre mj"ere) at din lave alder har fått folk til å ta deg mindre seriøst?
Nei, aldri! Jeg har (ikke for å skryte altså!) en utrolig klisterhjerne og har fra en alder av 5 år kunnet det meste innholdet i bøker som NLM utenatt. Så kom litra, utrangering, vogner, forskjellige systemindelinger, epoker osv inn ikke så lenge etterpå. Har lært MASSSSEEEE de siste årene og allerede som 6-åring følte jeg at jeg med åpne armer ble tatt imot inn i Mj-miljøet på Strømmen. jeg har hatt diskusjoner og samtaler i timesvis om alt innenfor jernbane med personer på langt over 40. er di3 et veldig vanelig lokomotiv hos mjere? Ja! Har du kjøpt et svenskt lok i messingkvalitet før?? Endret av Daniel Aune - 28 oktober 2007 kl. 10:01 |
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 27 januar 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 692 |
|
If you have: http://www.phpbbserver.com/smalspor/ |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
|
Jeg ventet at noen fra Smalpsoret skulle svare på den ;)
Til D.A. Nei, overhodet ikke, og kommer neppe til å gjøre det heller. Kjøper heller 4 flotte lok med herlige kjøreegenskaper fra Roco og Mærklin, enn noe messinggreier som er så dyrt at jeg neppe hadde turd å bruke den til annet enn beskuelse.... Spørsmål: Når det gjelder minste kurveradier på annlegg, syns du da at sporvekselene kan være krappere enn den radien du har som minste radie på kurvene på anlegget? |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
vetle1 ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 20 februar 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 169 |
|
nei, jeg testa en linjegods conteinervogn på min minste radius som er planlagt på anlegget og den sporet av.
Har du vært på messa i larvik?
|
||
Norsk, H0, likestrøm,1960, 1970, 1990-2006
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen mvh Vetle Forumet smalspor avd. Arendal |
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1589 |
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
![]() |
||
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 11 august 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 379 |
|
Ja på en måte. Nesten alle lokene har korrekte forbilder fra virkeligheten, med unntak av Edward og Henry med tidlig kjele. Så for de unge forbildetroe, kan "thomas-toget" lages uten ansikt på togene og med en mer forbildetro togstamme (godsvogner med egen vilje og "lange togstammer" bestående av 5 G-vogner og en konduktørvogn kan sløyfes!).
Er kobbelstanglok ofte mer interresante å se bevege seg en de uten???? |
||
![]() |
||
|
Båda ja og nei, kommer mye ann på loktypen egentlig...
Syns dere jeg bør ha en strekning med dobbelspr på det nye anlegget som er under planlegging? |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
|
Ha ett område med dobbeltspor, ett med enkelt og ett med fem!
Så svaret er vel JA. Er Da loket (uten visse detaljer som eike- eller saabhjul) et tidløst lok?? Det har jo kjørt med dampere på 1950-tallet og med containervogner på 90-tallet! |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 07 mai 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1169 |
|
Får være opp til deg å vurdere.... Designmessig hører loket hjemme på 50- og 60 - tallet...
Mange har sikkert bygget resinbyggesett... Synes du det var/er vansklig å få til et resultat du er fornøyd med?
Endret av Andreas - 30 oktober 2007 kl. 18:32 |
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Medlem siden: 02 november 2004 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1589 |
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
|
Nei.
Er epoker fra før 1940 vanskelig å modellere for en uerfaren bygger? |
||
![]() |
||
|
Hei!
|
||
Med vennlig hilsen
||
![]() |
||
|
Siden de har lagd skinnene også, sikkert (=ja).
Er AC i fare dersom Mærklin går konk?? selvfølgelig.........hvis ingen andre lager skinner, så |
||
![]() |
||
vetle1 ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 20 februar 2007 Land: Norway Status: Utlogget Points: 169 |
|
Nå er ikke jeg veldig kjent på emnet, men nei, jeg tror det er noen flere en
Marklin som produserer AC skinner.
Har du planer om å kjøpe airbrush.
|
||
Dovrebanen, Hovedbanen, Arendalsbanen, Sørlandsbanen mvh Vetle Forumet smalspor avd. Arendal |
||
![]() |
||
Andreas ![]() Veteran ![]() Medlem siden: 07 mai 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 1169 |
|
Tviler sterkt på at AC er i fare dersom Marklin setter kroken på døra... Da vil de raskt dukke opp noen som finner ut at her er det et marked å dekke så ordner det seg... Dessuten er det mulig å for eksempel kjøpe løse midtledere til Peco skinner eller for den saks skyld er det bare å slenge på litt kobbertråd på DC skinner også triller det å går som aldri før...
Så DC folkas store våte drøm om at AC tilhengerene skal stå å klø seg i hue uten skinner er nok lite realistisk
![]() Vetle: Ja, airbrush er planen... liker selvbygging så det må nok skaffes.
Handler du MJ via nett i utlandet?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
MY1201 ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Medlem siden: 08 september 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 736 |
|
Ja, det gjør jeg, det går i Tradera. Hva var det første du kjøpte av mj for egne penger? |
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
![]() |
||
|
Et lima startsett.
Er type 24b fra brimalm utsolgt?? |
||
![]() |
||
|
Avslørt! ![]() ![]() |
||
![]() |
||
|
Du får sende en mail til Bramalm å spørre dem, jeg tror den er det...
Når tror dere første masseproduserte modell i tomatsuppe-farger vil komme? Eventuelt, hva blir det modell av? |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
||
|
Jeg tror det blir enten bm69 eller B3, B5.
Når, jeg aner ikke.
Har du bygd anlegg på pappstrimel-plaster cloth metoden eller styrofoam
metoden, hvilken er best?
|
||
||
![]() |
||
|
Finnes det ikke noe fasitsvar på, smak og behag... For min del har jeg prøvd begge deler, men kommer til å gå for fugeskum neste gang. Tror du MJ hobbyen vil bli dyrere å drive med i fremtiden?
|
||
Hilsen Andreas.
|
||
![]() |
||
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Medlem siden: 27 januar 2006 Land: Norway Status: Utlogget Points: 692 |
|
Jeg vil gjette at det er BM69 først ut i rekka i tomatsuppe siden NMJ nå driver å lager dem og da er ikke veien så altfor lang til enda et design... |
||
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
||
![]() |
||
|
Sprøsmål fra Andreas:
Tror du MJ hobbyen vil bli dyrere å drive med i fremtiden? Matriellet blir jo dyrere hele tiden, akkurat som lønslippen, dessverre vokser den første litt fortere... Strømprisen avgjør jo litt og. Tror du El15 kommer til å bli proritert før alle b3- vognene og Bm69, eller omvendt???!? |
||
![]() |
||
|
Er vel ikke samme underprodusenter (tror jeg), så derfor tror jeg neppe det.. BM69 kan vel egentlig ikke bli stort mer nedprioritert? (Ja, det var en spøk det ;) )
Har du fått orden på MJ-budsjetter for 2008? |
||
MvH
Thomas Olsen |
||
![]() |
Svar ![]() |
Side <1 910111213 16> |
![]()
Tweet
|
Forum: | Forumtillatelser ![]() Du kan ikke opprette nye tråder i dette forumet Du kan ikke besvare innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet Du kan ikke opprette avstemminger i dette forumet Du kan ikke stemme i dette forumet |