Europaller |
Post Reply |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 juni 2012 at 20:16 |
Selv om ingen har etterpsurt denne informasjonen vidreformidler jeg det jeg fant om paller i anledning en diskusjon på et annet forum.
Alle kjenner sikkert til Europallen (EUR pall), men man hadde paller og gaffeltrucker lenge før den ble introdusert i 1961 Gaffeltrucker fikk vel sitt gjennombrudd rundt andre verdenskrig, og paller er jo nært knyttet til gaffeltrucker. Det nye med europallen var at den var en standard og et system for å distribuere paller på en rasjonell måte. I Norge er digitaltmuseum en ypperlig kilde til historiske bilder. Der fant jeg et bilde fra 1953 tatt på Trondheim havn. All mulig grunn til å tro at jernbanen også benyttet gafeltrucker på den tida. Her er et noe nyere bilde (ca. 1965) av en gaffeltruck som laster en kasse inn i en lukket godsvogn Om noen er interessert i mer info, her er link til Wikipediaartikkelen om Europaller. Til slutt en bonus for de som vil bygge sin egen europall: Edited by Håvard H - 10 juni 2012 at 20:23 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |