Er glad ikke lokaltoget må startes slik |
Post Reply |
Author | |
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 desember 2012 at 23:50 |
Terje V.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne metoden er da høyst moderne!?
- Har vært borte i samme metode for nødstart av nødgeneratorer som var produsert på 80-tallet og fremdeles i bruk. I stedet for kruttpatron som her, ble startladning gjordt av en filmlunte og fyrstikk. Celloloid er ytterst brennbart!
Har også sett metoden i bruk på BroomWade-kompressorer som ble "skutt i gang".
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flere motorer som må startes slik, men omstendelig prosess så moderne er ikke ordet jeg ville benevne den med.
|
|
Terje V.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel - når motoren er for tung til å sveives i gang for hånd og trykkluft/hydraulisk start er for komplisert, er det ikke mange alternativ til en nødstartanordning med patronstart i dag.
Merner å huske at gamle utgaver av BM86 (før Hercules-motorer) trengte også gasspatroner med startgass for å komme i gang. Disse var plassert i førerbordet og måtte "avfyres" sammen med betjening av elektrisk starter for at motoren ville starte.
Det er vel det nærmeste man kommer denne startmetode for norske lokaltog?
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Britiske Canberra jet-bombefly brukte startpatroner for å få i gang motorene.
Disse, ombygget til EK-fly (elektronisk krigføring), opererte ofte fra Sola på begynnelsen av 1990-tallet da jeg tjenestegjorde der. Her er en av dem under oppstart med startpatron (mye røyk og mye bråk!). Jeg tror jeg fortsatt har et par brukte slike patroner liggende i garasjen et sted. Petter Ramsdal Edited by traiNman - 02 desember 2012 at 15:40 |
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjedelig om man har behov for restarting av motoren(e) i luften..?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |