MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Er forumet blitt selvredigerende??
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Er forumet blitt selvredigerende??

 Post Reply Post Reply
Author
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er forumet blitt selvredigerende??
    Posted: 09 august 2017 at 22:08
Det er mulig jeg begynner å bli litt paranoid, men har forumet begynt å redigere seg selv uavhengig av hva jeg ønsker å skrive?
 
I tråden "Digitalisering retningsstyrt lys analog styrevogn" er det dukket opp et par lenker i innleggstekstene som er hinsides enhver fornuft.
 
Den første lenken er i ordet "slipper" i Bjørn R. Larsens innlegg som er skrevet i dag kl. 17:05. Lenken går til eBay og annonser for truger. Når man peker på lenken kommer det frem en liten boks som sier "Link added by VigLink"
 
Den andre lenken er i ordet "lampen" i mitt innlegg som er skrevet i dag kl. 20:28. Lenken går til Amazon og en annonse for Xenonlamper. Også denne opplyses at er "added by VigLink"
 
Hva er dette for noe sludder og tull???
Vel - egentlig vet vi jo hva det er for noe. En eller annen "guru" som jobber i bakgrunnen med forumplattformen har funnet ut at det er "lurt" å legge inn slike annonselenker automatisk i innleggstekstene. Når det gjelder reklame er det noen som ikke skyr noen midler for å tjene noen slanter. Men er sånne ting noe vi egentlig vil ha?
Det fremstår jo som om den som har skrevet innlegget ønsker å rette oppmerksomheten mot et salgsobjekt. Det er overhode ikke greit når det skjer uten innleggforfatterens vitende.
 
I tilfelle noen her føler seg støtt av den ovenstående teksten, så retter jeg ikke min harme mot noen av administratorene i dette forumet. Jeg tar jeg det som en selvfølge at dette er noe som er skjedd uten administratorenes vitende.
 
Og dette "VigLink" har i alle fall ikke min sympati. Hvis jeg noen gang kommer borti dette navnet igjen vil jeg ønske det og alle som har med det å gjøre direkte til et svært hett sted. Sånn virker i alle fall denne typen påtrengende reklame på meg, og sikkert også på mange andre.


Edited by H. Lindholm - 09 august 2017 at 22:14
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 22:11
- og der kom jaggu lenker til dette idiotfirmaet "VigLink" inn i innlegget....
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2017 at 23:42
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

 
I tilfelle noen her føler seg støtt av den ovenstående teksten, så retter jeg ikke min harme mot noen av administratorene i dette forumet. Jeg tar jeg det som en selvfølge at dette er noe som er skjedd uten administratorenes vitende.

Dette er helt ukjent for oss ja. Takk for at du gjør oss oppmerksom på dette. Vi får se om det finnes en måte å unngå dette på. Andre brukere av forumet må gjerne komme med innspill da vi absolutt trenger hjelp til å drifte forumet videre...
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2017 at 14:33
Hmmm ...
Enter er årsaken funnet og fjernet, eller ...?
Det eneste stedet jeg ser slike omtalte linker, er i første innlegg her.
Bjørn Egil
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2017 at 12:54
Disse uønskede linkene dukket først opp i to forskjellige innlegg i den tråden som jeg omtalte i startinnlegget her. Hvis du åpner den tråden antar jeg du oppdager dem.
Da jeg skrev startinnlegget her kom de selvfølgelig her også. Siden fenomenet dukket opp i to forskjellige innlegg skrevet av to forskjellige forfattere er det rimelig sikkert at det er noe som arbeider i bakgrunnen og som ikke er knyttet til noe spesielt den enkelte innleggsforfatter har foretatt seg.
 
Akkurat nå er det jo veldig liten aktivitet her, og sannsynligvis har de frekkasene som har funnet på dette skjønt at de ikke kan bombe innleggene med slike lenker, da ville det bli for åpenbart for alle at det er uønsket, påtrengende reklame som dessuten er irrelevant. Da ville det fort komme negative reaksjoner.
At det ikke er kommet flere lenker kan muligens skyldes at det allerede er kommet negative reaksjoner?
 
Systemet som plukker ut ord det skal lenkes fra er antagelig basert på engelsk, så når teksten er på norsk vil det jo lett bli helt dustete lenker som ikke har noe med innlegget å gjøre. Det er også med på å gi motsatt virkning av reklamen enn det annonsøren ønsker.
 
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2017 at 13:03
Dette virker som en hack. Noen kan ha injisert koden slik at dette skjer. Skal sjekke om det finnes en oppdatering av forumet eller om vi kan hindre injisering på annen måte.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 16:11
Viglink er ingen hack, men en idiotisk marketing service som automatisk scanner websider og genererer linker ut fra innholdet. Usikker på om problemet ligger på MJF-serveren eller hos brukerens PC, men siden det bare er enkelte brukeres innlegg som er berørt skulle det ikke forundre meg om disse brukerne har blitt velsignet med disse "sosiale media"-tiders litt mindre positive sider og fått noe dritt på PCene sine...

Edit: Og der ble Viglink til en link i innlegget mitt også, da er det rimelig trygt å anta at problemet ligger på serversiden og ikke ute hos brukerne.


Edited by Svein_H - 12 august 2017 at 16:12
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 17:30
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Viglink er ingen hack, 
... Og der ble Viglink til en link i innlegget mitt også, da er det rimelig trygt å anta at problemet ligger på serversiden og ikke ute hos brukerne.

Og da er det vel ikke så urimelig å kalle dette hacking?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 18:03
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Viglink er ingen hack, 
... Og der ble Viglink til en link i innlegget mitt også, da er det rimelig trygt å anta at problemet ligger på serversiden og ikke ute hos brukerne.

Og da er det vel ikke så urimelig å kalle dette hacking?
Jo, jeg syns ikke dette går under begrepet hacking. Viglink er et fullt legitimt selskap hvis forretningside går ut på å tjene penger på å lage automatiske linker ved å søke gjennom innholdet i websider etter ulike nøkkelord. Problemet her er nok heller at en eller annen har klikket på noe som ikke burde blitt klikket på, og dermed tillatt Viglink å installere et Javascript-bibliotek eller lignende på MJF-serveren, som genererer alle disse irriterende linkene. Altså ikke hacking, kun tankeløs klikking.

Edit: Etpar skriveleifer.


Edited by Svein_H - 12 august 2017 at 18:06
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 23:16
Kanskje på tide å legge ned forumet å la MJF på Facebook og andre Modelljernbane FB grupper ta over for å slippe kostnader for server og ressurser for moderering og oppfølging.  Jeg ser at Norsk MJ Forum er nesten dødt med noen få innlegg per mnd fra MJ entusiaster som ikke ønsker å være en del av MJF, men ellers er mye av erfaringsutvekslingen og diskusjonen innenfor hobbyen på FB.  Leder, redaktør og IT kyndige styremedlemmer bruker FB aktivt for å promotere hobbyen.  Så kan det argumenteres med at ikke alle MJF medlemmer har en FB profil.  Til det kan sies at en FB profil kan etableres uten at den brukes til nettopp å være medlem av grupper uten å legge ut persondata eller personlige innlegg.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 23:46
Det er mulig at jeg er både litt gammeldags og at jeg ikke har greid å orientere meg i alle mulighetene i FB, men jeg synes det er veldig vanskelig å finne tilbake til tidligere innlegg i FB, også i grupper. FB er vel først og fremst laget for kommunikasjon i nåtid, ikke for langvarige diskusjoner og meningsutvekslinger. Jeg har i en del tilfeller forsøkt å finne tilbake til ting som jeg vet ble postet på FB 2-3 uker tidligere, men det har vært umulig - i hvert fall for meg. Et Forum som dette, NJK-forumet og tilsvarende er etter min oppfatning betydelig bedre for ordnet diskusjon.
 
For rask her-og-nå-kommunikasjon er imidlertid FB bedre egnet enn et Forum.
 
Jeg er også litt overrasket over den inngrodde skepsisen enkelte har til å registere seg på FB. Det eneste man må oppgi av personlig informasjon er navn, og heller ikke dét behøver være ens virkelige navn (men FB sperrer for åpenbart fiktive navn). Man må oppgi fødselsdato, men den behøver heller ikke være den riktige (skriv eksempelvis 12/8-1917). Deretter er det opp til en selv hvor mye personlig informasjon man vil dele med andre. Man er jo ikke nødt til å opplyse kontinuerlig hvor man er og hele tiden legge ut bilder av hva man selv og hele familien gjør. Man kan faktisk skrive bare akkurat det man vil dele (som man gjør her), og ellers holde kjeft...
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 23:49
I følge besøksstatistikken er det mange som bruker forumet ennå. Det er også en del som melder at de ikke er på FB.

En annen ting er at rettighetene til alle bilder man legger ut på FB overlates til FB og deres tredjeparter. Her på forumet tilhører de fremdeles fotografen!

Søkemulighetene på FB er tilnærmet 0. Da er det lettere å finne igjen ting her på forumet.

Personlig har jeg også lettere fått solgt min MJ via forumet enn på FB.

Så slike antakelser tror jeg kommer fra noen som er blitt FB-religiøse.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 23:53
Så at noen skrev om en "mod" som legger inn slikt for enkelte grupper: "All this mod does is disable VigLink for some user groups within the forum." Så er det bare å lete etter nåla i høystakken hvor dette settes...
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2017 at 00:00
Fant et valg om å faktisk deaktivere VGLink i adminpanelet. Er det borte nå? Jeg har aldri sett dette med min bruker.

Edited by Pelle - 13 august 2017 at 00:04
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2017 at 10:46
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Fant et valg om å faktisk deaktivere VGLink i adminpanelet. Er det borte nå? Jeg har aldri sett dette med min bruker.

Ser at linken har forsvunnet fra mitt innlegg litt lenger opp her, så da ser det ut til å ha virket!Thumbs Up
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2017 at 22:56
Originally posted by Svein_H Svein_H wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Fant et valg om å faktisk deaktivere VGLink i adminpanelet. Er det borte nå? Jeg har aldri sett dette med min bruker.

Ser at linken har forsvunnet fra mitt innlegg litt lenger opp her, så da ser det ut til å ha virket!Thumbs Up
 
her og er dette borte no
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2017 at 12:06
Ja, nå er alt dette søppelet heldigvis borte - de vises i hvert fall ikke for meg.
Det kunne virke som lenkene var "intelligente" (hvis man overhode kan bruke et slikt uttrykk om noe så idiotisk) på et eller annet forskrudd vis, og ikke uten videre ble vist for alle. Til å begynne med ble lenken som dukket opp i mitt innlegg ikke vist for meg når jeg var innlogget. Da ble bare lenken i Bjørn Larsens innlegg vist. Når jeg ikke var innlogget ble også lenken i mitt innlegg vist for meg. Først etter en tid ble begge lenkene vist enten jeg var inn- eller utlogget.
En annen interessant sak er opplysningen om at det var mulighet for å deaktivere dette i adminpanelet. Det viser jo at denne møkka er kjent og organisert.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2017 at 12:29
All ære til de som drifter forumer som dette. Det må være veldig mye jobb. Vi får bare håpe at de holder ut. Jeg elsker Facebook og er medlem i mange (modell)jernbanegrupper der, men som kunnskapsdatabase blir BF og MJF to helt forskjellige verdener. 

Utpå høsten kommer jeg tilbake med mer i mine tråder om Lillehammer Stasjon, SKD215.104 og 30a 271. Fra ca 1.mai og fra til da gikk og går all fritid til ombygging og tilbygg på hytta.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.