Epoker og dets betydning |
Post Reply |
Author | |
oyvindarnoy
Nykommer Joined: 30 oktober 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 21 desember 2009 at 23:34 |
Jeg prøver å orientere meg i tyske jernbane epoker. Jeg vet forøvrig forskjellen på de forskjellige epokene i Tyskland. For å ta et eksempel; Jeg har et lokomotiv fra seneste epoke (V). Ønsker å kjøpe noen "vanlige" lukkede godsvogner fra epoke III og IV. Er det slik at det ikke brukes eldre vogner fra tidligere epoker i nyere tid?
For å korte ned spørsmålet; Brukes det rullende materiell i dag som har gått på tvers av "epoker" uten endringer/omlakkeringer?
Edited by oyvindarnoy - 21 desember 2009 at 23:43 |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
De tyske modellnormene sier at vi er i epke VI nå! Det er det nok mange som ikke er klar over, men epoke VI strekker seg fra 2007 og utover.
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke vanntette skiller mellom epokene, nei, så de fleste godstogslok fra epoke V har nok kjørt rundt med godsvogner fra epoke III og IV. Det blir noe annet med et lok fra epoke VI, nå som heltog og containere overtar.
Men uten endringer er jeg litt mer skeptisk til. Forsiktig weathering av lok og tyngre på vogner, samt muligens litt grafitti, burde gjøre susen. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |