En smuk maskin |
Post Reply ![]() |
Author | ||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 28 august 2007 at 00:00 |
|
Kanskje ingen kjempenyhet, men jeg har ikke sett bilder av MZ 1415 på noe anlegg enda, så her kommer et bidrag.
![]() Edited by jevistad - 21 februar 2010 at 11:59 |
||
![]() |
||
LarsR ![]() Veteran ![]() Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Vakkert |
||
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg liker at du har modellert "kabelgatene" eller hva de nå kalles. Nice!
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det mye ras på banen din Jon Einar?
![]() |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du la merke til rasvarslingsanlegget ja
![]() Du har vel vært i Drangsdalen du også kanskje?
Mangler signaler og koblingsskap inntil videre. Det blir nok også et rasoverbygg i forlengelsen av tunnelen.
|
||
![]() |
||
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ikke Drangsdalen på denne gutten, men ved Orrestad (Helleland) er det et slikt anlegg. Signal blir vel værre? er det ikke lilla lys?
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
2 gule og 1 hvitt, dagens lysdioder greier vel tilnærmet hvitt lys?
Det er faktisk ikke så ueffent å lage et rasvarslingsanlegg i modell, for selv om man ikke har ras på modelljernbanen så skifter jo signalene likevel en kort stund i dét toget passerer rasvarslingsanlegget.
(Fra 1 blinkende hvitt til 2 blinkende gule lys)
|
||
![]() |
||
TomL ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hei,
Bare ett ord: NYYYDELIG !!
![]() MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
![]() |
||
Yngve ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 21 oktober 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 305 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Herlig bilde! Fikk skikkelig lyst på et slikt lok nå!
![]() |
||
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve Forumet Smalspor avd. Bergen |
||
![]() |
||
Ørjan ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Skal love dere at lyden i den der e helt enorm... Utrolig bra...
Går 2 stk her i Rogaland nå... Ikke bra når det kun e 1 i drift... men ikke her i distriktet...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Artig at du la merke til det, de er bygget av Evergreen strips med oppkuttede stripsbiter som "lokk"
Når man jobber i nærheten av slike i 1:1 nesten til daglig, så må man jo ha de med i modell også. ![]() Edited by jevistad - 29 august 2007 at 21:01 |
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Flott!!! Hva med noen flere bilder av anlegget??? Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det ville nok bare bli gjentagelser da anlegget på langt nær er ferdig landskapsmessig, og består foreløpig bare av et par "dioramaer"
Men noen bilder finnes jo på Webloggen , og flere vil komme.
|
||
![]() |
||
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ser nøye på bildene, hver gang det kommer nye. Mange flotte detaljer du har fått med. "Keep up the good work..." Ove
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
![]() |
||
Mr Bridger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
På den tyske Fremo-modulen Bad Grafenstein har et par slike lokk "ramlet av" og da kan man se tynne-tynne kabler nedi der
![]() ... bare for å gi deg en utfordring...
|
||
![]() |
||
MortenB ![]() Nykommer ![]() Joined: 30 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Gammel tråd men... Hvilken dimensjon er det på Evergreen stripsene du har brukt?
|
||
![]() |
||
MortenB ![]() Nykommer ![]() Joined: 30 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 48 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Never mind.. Fant det i den store togkjeller-posten. Sittet og lest hele den som inspirasjon i kveld ;) For de som lurer så limer jeg inn dimensjonene her så står det i posten om kabelgatene.
Den er laget av Evergreen-strips.
"Lokkene" er av 0,75x3,2mm strips som er kappet opp i 12mm lengder.
Selve "kanalen" er av 3,2x4,8eller6,3mm strips hvor "skjøtene" er risset inn.
Kanalen skal i henhold målinger på forbildet ligge 23mm (2m) fra skinnens ytterside |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Veldig gammel tråd, men emnet er fortsatt aktuelt. Noen som vet når slike kabelgater i betong ble tatt i bruk? |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Krever litt undersøkelse, men i 1993 var de i hvert fall i bruk på nyanlegg.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Sven Ole ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
I forbindelse med fiberkabelfremføring til Lillehammer OL i 94 la vi ned en del fiberkabel langs Østre og vestre linje i Østfold for Telenor. Vi jobbet med dette i 92 og 93 og da la vi en del kabel i betongkanaler. Husker det var et forbannet slit noen vinterdager å få av lokkene da disse var frosset fast til kanalseksjonene.
|
||
SOHo
|
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er de ikke mye eldre enn 90-tallet? Mener å ha hørt at de kom samtidig med CTC. |
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg skrev en liten artikkel om kabelkanaler i et MJ-blad, men jeg husker ikke nummeret, men mest sannsynlig 4/2009 i følge datoen på word-fila.
Uansett, da konkluderte jeg med at betongkanaler ble vanlig etter 1980, før det ble kablene gravd ned eller pløyet, men noen fasit har jeg ikke, kun intervju med en garvet telemann :-) CTC kom på Jærbanen i 1964, så der er det ingen sammenheng, og det finnes fortsatt lange strekninger uten kabelkanaler.
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har bladd gjennom bildene mine fra 1991 og 1992 (flere hundre), som dekker baner som Dovrebanen, Rørosbanen, Vestfoldbanen og Østfoldbanen. Fra disse banen finner jeg ingen med kabelkanaler. Derimot gjør jeg det fra Stavne-Leangenbanen, men de er av en mer diskret type enn de som brukes i dag. Det virker som det opprinnelige var tildekket, og at de i 1992 avdekket de. Muligens er det ikke kabelkanaler en gang, men vannrenner for de ligger langs sporet på det laveste punktet utenfor pukken.
På Oslo S er det derimot kabelkanaler, og de tror jeg kom med nyanlegget som ble ferdig i 1980. Så jeg holder på teorien min at det en god stund bare var på nyanlegg at dette ble benyttet, og at der først senere (etter 1993) at dette ble lagt på eldre baner også. |
||
Svein S
|
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
JEg har bladd meg tiblake til 1987 i bildesamlingen, uten å finne noe flere kabelkanaler, og denne gangen inkludert baner som Gjøvikbanen, Innherredsbanen, Raumabanen, Gudbrandsdalsbanen, Randfjordbanen og Drammenbanen. Dette er selvsagt ikke noe vanntett bevis for at synlige kabelkanaler ikke fantes på disse banen den gangen, men det er påfallende at dersom slikt skulle finnes, at det dukket opp på ett av de mange stedene jeg har vært og fotografert.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg er overbevist! Ingen kabelkanaler på Vindheimbanen, med andre ord. |
||
![]() |
||
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tenkte meg nok at det var det som lå i bakhånden, Håvard. Nei, slike kan vi ikke ha på et anlegg fra ca 1980, og endatil en bane som er bygget lenge før det, i følge vår fiktive historikk.
|
||
Svein S
|
||
![]() |
||
Ove T ![]() Viderekommen ![]() Joined: 11 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det ble lagt kabelkanaler på Vossebanen i 1980, og antakelig før det også. De ble hovedsaklig lagt der det var vanskelig, eller rett og slett umulig å grave. Det kunne være 10-20 meter eller flere hundre meter meter med kabelkanal. Årsaken til anlegget var nok fjernstyringen av Vossebanen i 1979-81. Televerket utførte anlegget, og la koaksialkabel til eget bruk, samt vanlig parkabel hvor Televerket og NSB delte kapasiteten.
Det var en tråd om dette på NJK-forum i 2009: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=23242&rom=24 Mvh Ove T |
||
![]() |
||
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Man poster så mye, lett å gå i surr med hva man har spurt om tidligere!
Men det skader jo ikke med en slik tråd på et MJ-forum også. |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |