EL11. Skal tegne og legge opp deler |
Post Reply |
Author | |
Joelles modeller
Viderekommen Joined: 30 oktober 2015 Location: Nederland Status: Offline Points: 69 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 31 desember 2015 at 01:12 |
EL11 kommer ikke i produksjon av meg eller andre, men jeg skal lage et eksemplar til meg selv og alle delene som jeg tegner blir lagt opp på shapeways uten fortjeneste til meg og pris avhenger av hvilke materialer du velger. (mye stål i detaljer mot plast feks)
Så for de som driver med O og har lyst til å bygge en EL11 så har jeg skikkelige tegninger nå og tegner nå boogier detalj for tiden - riktig. Jeg håper jeg kan glede i alle fall noen med dette.
|
|
Joëlles Modeller
|
|
daghpede
Viderekommen Joined: 12 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det sveitsiske lok'et Ae 4/4 som var forbilde for El 11, produseres av firma Hermann i Sveits. Der kan korrekte boggier kjøpes, kanskje selger de også bare boggisider. Topp kvalitet!
|
|
dhp
|
|
HJM.models
Veteran Joined: 16 august 2015 Status: Offline Points: 576 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for den. Har du link?
I år lager jeg Kunne-ha eksistert-modellen min men neste år skal jeg lage denne til meg selv. Mye mer å tegne. |
|
HJM.models
|
|
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
Hva heter boogiekasse på engelsk eller tysk. Hva skal jeg søke på på herman?
|
|
HJM.models
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det var Re 4/4 I som var forbilde for El 11. Ae 4/4 var et tyngre lok. Hermann har en modell av Re 4/4 II, som er nokså forskjellig. Ut fra hva jeg kan se av nettsiden deres, har den ikke de karakteristiske bladfjærene som El 11 har på boggiene. På bilder av Re 4/4 I ser boggiene temmelig like ut de på El 11, men det betyr ikke nødvendigvis at hjuldiameter og akselavstand er de samme. |
|
daghpede
Viderekommen Joined: 12 april 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 10 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da jeg skulle bygge min El.11 i 0-skala viste jeg El.11's boggitegning til Hermann, og han svarte da umiddelbart at dette er Ae 4/4 boggier som i vår BLS-modell. Det er godt mulig at Re 4/4 var forbilde til hoveddelen av loket, men de kan kanskje ha brukt Ae 4/4 sine boggier? Jeg har ikke fasiten, refererer bare hva personer med større detaljkjennskap enn meg forteller.
|
|
dhp
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende! Har du noen bilder av loket som du kan vise?
|
|
Mvh
Rune H |
|
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en Rivarossi BR216 som jeg skal bruke boogiene med hjul og motor på til å lage EL11. Jeg er opptatt av detaljer PÅ BANEN - ikke om det er noen feil detaljer på boogiene. Og det blir mye billigere å kjøpe en EL11 hvis jeg bruker deler fra BR216
|
|
HJM.models
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkurat der kan jeg ikke hjelpe deg, siden det er et ord som ikke en gang finnes på norsk. Men det tyske ordet for boggi (med enkel "o" og dobbel "g") er "Drehgestell". På engelsk heter det "bogie" (med enkel "o" og enkel "g"). I amerikansk engelsk brukes også "truck".
|
|
Joelles modeller
Viderekommen Joined: 30 oktober 2015 Location: Nederland Status: Offline Points: 69 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg skal bruke mine boogier inkludert motor fra min BR216. Jeg vet at det blir feil men akselavstanden i boogien er det samme på EL11 men det morsomme for meg er ikke at det er 100% i detaljene på lokomotivene, men det skal være lekkert på banen. Der er det viktig med detaljer for meg. Så jeg har funnet en løsning.
|
|
Joëlles Modeller
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |