El 16 DC til AC er det mulig? |
Post Reply |
Author | |
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 oktober 2006 at 21:42 |
Hei Er det mulig å bygge om El 16 DC versjonen om til AC uten å bytte motor å gjøre større inngrep?, har hørt noe om at det ikke går pga. at DC versjonen driver på alle aksler men AC versjonen bare driver på to aksler fordi man ikke får plass til det da. Noen som vet ? |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke å annbefale. Må ha ny boggie som har plass til slepesko.
Hilsen Nils |
|
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar Er vel derfor det bare er drift på en boggie siden man må ha plass til slepeskoen.... |
|
Hilsen Andreas.
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Roco"s El16 som også leveres original for AC og med slepesko har
bare drift på den ene boggien. Dersom du setter på en slepesko på en drivende boggi, så vil slepeskoen komme borti dekselet under tannhjulene når du kjører over sporveksler - og det blir kortslutning. Selv om Nils ikke anbefaler ombygging så er det likevel ikke umulig. Jeg har bygget om ett av mine El16 fra DC til AC. Med litt verktøy er det mulig å frese bort deler av dekselet slik at slepeskoen får plass. I tillegg fjernet jeg den ene drivknuten fra motoren til girboksen på den boggien som ble gjort uvirksom. Videre måtte jeg tilpasse printplaten for å få plass til en dekoder. Jeg monterte en Lenz-Gold-dekoder og har også montert et Lenz-Power1 for bedre drift over sporveksler med litt usikkert strømopptak. Etter denne ombyggingen går i hvertfall min El16 helt nydelig på Märklin K-skinner. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar Kjell! Det der hørtes jo bra ut. Begynner å tvile litt etterhvert på om Roco kommer med en ny serie av modellen så jeg vurderer litt muligheter her. De brukte AC variantene jeg har kommet borti har enten hatt feil og mangler eller så har prisen befunnet seg et godt stykke over hva som er akseptabelt å betale for et brukt lok. |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |