MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

El 15 ombyggingssett

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: El 15 ombyggingssett
    Sendt: 04 september 2011 kl. 13:43
Jeg sysler med noen planer om å lage ombyggingssett til el 15 fra a.c.m.e loket cfr 060 ea.
Dette er et meget godt utgangspunkt for å få seg en El15 både i mtas/NSB-versjoner og HectorRail.

Prisen på loket er også mye hyggeligere enn NMJ´s Superline-versjoner, og et ombyggingssett vil kun bestå av noen få deler. Ploger og pantografer kan fås via roco og jeco, og det skal visstnok være lyder å få tak i. Dette rumenske loket er nemlig utviklet av ASEA på samme basis som El15.
 
Hvis noen kunne skaffe lokene til Norge, vil man lett kunne få seg en el 15 på hobbyanlegget.

Spørsmålet er om noen er interessert i er slikt ombyggingssett? Lokene er dessverre vanskelig å få tak i da de første modellene kom i 2009 og er laget i små opplag.

Noen linker:



Send meg en pm dersom du er interessert, så skal jeg gi beskjed om prosjektet blir realisert. Skal ikke love noe om når, men jeg har allerede originale tegninger av el 15 og har kartlagt hvilke forskjeller det er på den rumenske versjonen så det er ikke urealistisk.

Endret av Pelle - 04 september 2011 kl. 13:52
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
TeVe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 08 desember 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 553
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TeVe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 september 2011 kl. 15:25
Hei Pelle

Den "store" forskjellen ligger vel i front/hjørnepartiet om jeg ikke husker helt galt. Det vil bety ombygging av lokkassen.
Terje V.
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3887
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 september 2011 kl. 16:12
Hjørnevinduene må tettes, mens sidevidnuene må utvides litt framover og  de skal ende i en skrå. Det virker også som fronten er helt rett på utgangspunktet, mens El 15 har en helnng på frontens øverste halvdel. Frontlyktene er også forskjellige, så alt i alt er det er det en del å gjøre på frontpartiet, avhengig selvsagt av hvor viktig det er med forbildelikheten. Det mangler også noen ventilatoråpninger på siden av strømavtagerne.
Svein S
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 september 2011 kl. 10:59
Så å lage en avstøpning av frontene er da det enkleste å gjøre?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2338
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 september 2011 kl. 14:51
Jeg mener at NMJ lanserte samme lokmodell for ca. 1 år siden sammen med østeuropeeiske passasjervogner? Nå ser jeg imidlertid at loket er "forsvunnet i det stille". Kanskje det ble for mye med en slik dobbeltlansering - eller kanskje var dette et fellesprosjekt?
Det er nærliggende å tro at NMJ hadde planer om en slik formendring for også å lave de norske lokene? De har jo underlagsmateriell fra SuperLine-serien.
 
Forøvrig ble de 10 første rumenske lokene produsert i Sverige. De hadde/har kun en topplykt.
Dette er også en tallrik lokserie med > 1100 eksemplarer produsert i Romania - også for andre østblokkland.
 
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 september 2011 kl. 17:59
Planene mine er å lage en etseplate til fronter og ventilasjonsluker. Topplyktene er vel da eneste utfordring slik jeg ser det. Mulig en kan lage støpeform av alt dette, men da er igjen vinduer utfordringen...

En detalj man kanskje må leve med, er tankene mellom boggiene som ikke er helt likt forbildet. Det kommer en modell i 2012 som er av leveranseutførelse. Den er trolig mer identisk, i hvertfall med korrekte pantografer.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 september 2011 kl. 18:03
I dag ankom loket endelig det lokale postkontoret. Det er bare å konstatere at likheten er uslåelig! Morsomt er det også at det fulgte med en ESU Loksound dekoder. Hvis jeg velger Hectorrail-varianten er pantografene også temmelig identiske. Entechar pantografer til ofotbane-versjonen.
CFR 060 hadde også de gamle pantografene, og de første El 15 hadde ikke ventilasjonsluker på taket
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1214
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 september 2011 kl. 18:15
Dette blir gøySmile Hold oss oppdatert med framgangen.
 
Litt avsporing: Men finnes det flere slike ombygginger som kan være aktuelle for å få norske modeller?
El1 av E71 går kanskje, Dm3 til El12 osv?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 september 2011 kl. 20:59
Dm3 til el12 er jo intrressant. håper noen tar tak i dette! El 1 er det ikke mye likhet i, og e71 er det vel ikke så lett å få tak i.. rocos modell hadde uansett et merkelig oppheng i snuten og var bevegelig, mens el 1 hadde stiv vognkasse. jeg har tegnet en etsetegning til el1 og fått tak i hjul og blindaksel, men hvordan motor og drivverk skal konstrueres vet jeg ennå ikke. mulig jeg tar opp igjen dette prosjektet etter at vi har levert el 5 som har noe av det samme drivverkopplegget.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Asgeir Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 12 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 750
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Asgeir Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 september 2011 kl. 21:59
Sitat: Pelle Pelle skrev:

Dm3 til el12 er jo intrressant. håper noen tar tak i dette!
 
El 12 har vært i mitt hode lenge!
Orginal SJ Dm og NSB El 12 er nærmest helt identiske.
Etterhvert ble de ombygget og forskjellige i flere detaljer.
 
Det er 3 muligheter:
- Kjøpe UGJ lokkasser fra lokstallen og ordne et drivverk (Roco DM3 eller en av alle messing byggesett som har blitt levert i Sverige)
- Vente på at Roco får satt SJ Dm med orginale store lykter og dørplassering i produksjon
- Vente på at Roco lager El 12 i leveringsutførelse (dette er jeg rimelig sikker på vil skje!)
 
El 15:
jeg er opptatt av at alle detaljer skal stemme og være så identisk som mulig, men ved å bare endre lyktene, noen detaljer på taket og omlakkere tror jeg de fleste ikke vil se feilen i frontene. Ved å erstatte hele fronten med ny i messing, er det stor mulighet for at skjøten mot plastkassa ikke blir perfekt og mer skjemmende. Bare et forslag......................


Endret av Asgeir - 16 september 2011 kl. 22:07
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 september 2011 kl. 10:10
Jeg skal i hvert fall bygge om mitt eget Lok til el 15, så får vi se utifra det hvordan det blir med skjøtene. Har også vurdert å skjære bort hele frontpartiet i plastkassa og bygge en ny ramme i messing. Med f.eks saga i cool tool får man da rette vinkler når man skjærer ut. vi får se hva det blir til.

Så er det hvilken versjon folket ønsker, da. Utifra bilder jeg har sett er det 3 hovedforskjeller:
-leveranseutførelse med hele håndtak i front og 3 lykter nede. gamle pantografer, norrlandsplog og uten ekstra ventilasjonsluker, automatkobbel
- modernisert versjon med større vindusviskere og dermed brutte håndtak. Ellers som over, men med ventilasjonsluker
- hectorrail med en stor og en vanlig lykt nede, rc-ploger, nye pantografer (eller en kombinasjon av gamle og nye) og litt ekstra detaljer på taket.

Hvilken versjon ville dere hatt på anlegget?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 september 2011 kl. 22:40
En ny idé dukket opp i dag. Fronten er til forveksling lik El 14..

Det må gjøres modifikasjoner også på denne selv om fronten er temmelig "ferdig". Spørsmålet er om jeg tør å ofre en Lima El 14 til prosjektet, og om det går an å ta en støp av hele vognkassa. Så vidt jeg har fått med meg er det vanskelig å støpe vinduer med klart glass. Hvordan kan man da løse det med vinduene i fronten? De fleste andre delene skal kunne gjenbrukes fra originalen.

Noen som har liggende eller kan ta avstøp av to el 14-fronter som jeg kan bruke som utgangspunkt, eller må jeg sage opp den jeg har liggende..?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 september 2011 kl. 09:54
For et par år siden lagde jeg en vognkasse basert på frontene til El 14. Solgte denne på QXL for et år siden..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1214
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 september 2011 kl. 11:20
Å bruke den du har liggende burde ikke være et så stort tap, det er jo en eldre Lima EL14 typeSmile.
Og bruker du den fronten så har du jo vinduene klare:)
 
For byggeren sin del så hadde det jo vært det beste om hele EL15 fronten var som en del, og noe man kjøpte ferdig.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 04 mai 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 285
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 september 2012 kl. 21:51
På jakt etter en eldre tråd om El 14 dukket denne opp igjen.
 
Dette prosjektet er meget interessant og spennende og jeg lurer på om det har skjedd noe på El 15-fronten (bokstavlig talt...Wink)?
Mvh

Rune H
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 september 2012 kl. 09:16
Jeg har mange prosjekter på gang akkurat nå så denne har ligget i skuffen en stund. håper på å få satt i gang dette igjen snart.. Har ikke sjekket om lokene fremdeles er å få tak i..
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
T43 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Medlem siden: 22 april 2010
Land: Sverige
Status: Utlogget
Points: 18
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér T43 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 oktober 2017 kl. 22:56
Hej

Hur går det med ombyggnaden av ditt lok till El15?
Har samma funderingar som du och väntar just nu på att ACME skall ta upp produktionen igen av class 060.

Såg att http://messingmodeller.no/produkt/5-304-ombyggingssett-el-15/ har en etsplåt med diverse detaljer för att bygga sig ett El15.

/Peter
Peter
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2099
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2020 kl. 12:27
Nå har A.C.M.E visstnok kommet med en ny serie 060-lok. Jeg holder på å tegne nye fronter som vil bli tilbudt som 3D-printede deler som kan limes på en 060-modell. Noen som er interessert i slikt?

Modellbahn Kramm

Endret av Pelle - 21 januar 2020 kl. 12:31
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 2338
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2020 kl. 16:59
Jeg kan være interessert!
 
Vi får håpe på at ACME leverer 060-loket?
En runde til modellbaneforhandlere i Bucuresti i 2018, sa at ACME hadde lovet nyopplag av den tidligere modellen - men intet er kommet.  Det hadde vært greit om de svenskproduserte 060-lokene hadde stått som modell. Seinere var det endringer, blant annet firkantede vinduer på siden av loket.
- Er det moderne versjon som kommer (med firkantede vinduer) eller er det den med runde sidevinduer?
Det ser ut som ACME planlegger en Epoke 5-utgave. Hvis de gjør det, må vel hele lok-kassen lages på nytt?


Endret av Kjell H. - 22 januar 2020 kl. 10:34
Til toppen
akselstog Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 12 august 2017
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 104
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér akselstog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 januar 2020 kl. 21:08
Ja! 
https://www.facebook.com/togrommetside/
Til toppen
Arne Lie Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 09 september 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 261
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Arne Lie Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 januar 2020 kl. 22:23
Ja veldig gjerne Pelle! :-)

Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 58år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Til toppen
Snikkaren Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 11 april 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 716
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Snikkaren Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 23 januar 2020 kl. 08:04
060 loket ligger hvertfall på framme på nettsiden til ACME.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.