El 15 ombyggingssett |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Author | |
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette blir gøy
![]() Litt avsporing: Men finnes det flere slike ombygginger som kan være aktuelle for å få norske modeller? El1 av E71 går kanskje, Dm3 til El12 osv?
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I dag ankom loket endelig det lokale postkontoret. Det er bare å konstatere at likheten er uslåelig! Morsomt er det også at det fulgte med en ESU Loksound dekoder.
![]() CFR 060 hadde også de gamle pantografene, og de første El 15 hadde ikke ventilasjonsluker på taket ![]() |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
|
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Planene mine er å lage en etseplate til fronter og ventilasjonsluker. Topplyktene er vel da eneste utfordring slik jeg ser det. Mulig en kan lage støpeform av alt dette, men da er igjen vinduer utfordringen...
En detalj man kanskje må leve med, er tankene mellom boggiene som ikke er helt likt forbildet. Det kommer en modell i 2012 som er av leveranseutførelse. Den er trolig mer identisk, i hvertfall med korrekte pantografer. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener at NMJ lanserte samme lokmodell for ca. 1 år siden sammen med østeuropeeiske passasjervogner? Nå ser jeg imidlertid at loket er "forsvunnet i det stille". Kanskje det ble for mye med en slik dobbeltlansering - eller kanskje var dette et fellesprosjekt?
Det er nærliggende å tro at NMJ hadde planer om en slik formendring for også å lave de norske lokene? De har jo underlagsmateriell fra SuperLine-serien.
Forøvrig ble de 10 første rumenske lokene produsert i Sverige. De hadde/har kun en topplykt.
Dette er også en tallrik lokserie med > 1100 eksemplarer produsert i Romania - også for andre østblokkland.
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så å lage en avstøpning av frontene er da det enkleste å gjøre?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hjørnevinduene må tettes, mens sidevidnuene må utvides litt framover og de skal ende i en skrå. Det virker også som fronten er helt rett på utgangspunktet, mens El 15 har en helnng på frontens øverste halvdel. Frontlyktene er også forskjellige, så alt i alt er det er det en del å gjøre på frontpartiet, avhengig selvsagt av hvor viktig det er med forbildelikheten. Det mangler også noen ventilatoråpninger på siden av strømavtagerne.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
TeVe ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 610 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Pelle
Den "store" forskjellen ligger vel i front/hjørnepartiet om jeg ikke husker helt galt. Det vil bety ombygging av lokkassen. |
|
Terje V.
|
|
![]() |
|
Pelle ![]() Nettgruppen ![]() ![]() Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg sysler med noen planer om å lage ombyggingssett til el 15 fra a.c.m.e loket cfr 060 ea.
Dette er et meget godt utgangspunkt for å få seg en El15 både i mtas/NSB-versjoner og HectorRail. Prisen på loket er også mye hyggeligere enn NMJ´s Superline-versjoner, og et ombyggingssett vil kun bestå av noen få deler. Ploger og pantografer kan fås via roco og jeco, og det skal visstnok være lyder å få tak i. Dette rumenske loket er nemlig utviklet av ASEA på samme basis som El15. Hvis noen kunne skaffe lokene til Norge, vil man lett kunne få seg en el 15 på hobbyanlegget. Spørsmålet er om noen er interessert i er slikt ombyggingssett? Lokene er dessverre vanskelig å få tak i da de første modellene kom i 2009 og er laget i små opplag. Noen linker: ![]() Send meg en pm dersom du er interessert, så skal jeg gi beskjed om prosjektet blir realisert. Skal ikke love noe om når, men jeg har allerede originale tegninger av el 15 og har kartlagt hvilke forskjeller det er på den rumenske versjonen så det er ikke urealistisk. Edited by Pelle - 04 september 2011 at 13:52 |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |