MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 14 Topline (- og Y1).
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 14 Topline (- og Y1).

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 14 Topline (- og Y1).
    Posted: 10 desember 2020 at 17:13
Nå er i hvert fall El 14 Topline levert. I første omgang er den levert i 100 eksemplarer som "NMJ Jubileumsmodell 40 år"
Jeg var overasket positivt over flere ting - for Y1 var merkelig. Den har "logikken i dekoderen" mens Y1 har det samme utstrakt på "moderboardet".
 
For fulle funksjoner på El 14 må du ha 8 utganger på dekoderen.
Jeg likte best den koblingen og plogen som modellen er utstyrt med. Den muliggjør Fleischmann Profi-kobling i standardutførelse (som sitter lavere). Avkoblingsknappen sitter like foran plogspiss. NEM-lommen er 2-delt slik at lommen er delt i 2 halvdeler og ikke som på Di3 hvor du skjøter på  NEM-lommen. - Dette fordi du kan kjøre med dekket plog, uten NEM-lomme. Plogene er skrudd fast, ulikt plogene på Di3.
Det var kun plogene og den halvparten av NEM-lommen som befant seg i "godteposen" - alt er montert på jubileumsmodellen!
 
På SJ Y1 er det logikk på "moderboardet". De er pussig nok koblet til topplysene? Markeringslysene er koblet til Aux.#1 og 2. Dette gjør det umulig å tenne markeringslysene separat. Kanskje ikke tilsiktet - 2 funksjoner på samme F-knapp? - I hvert fall, må du tenne F0f og Aux.#1 (F0r og Aux.#2 hvis du kjører i omvendt retning). Hvis ikke du har tent topplyset, virker intet. Det går an å endre på - bytt om på markeringslyset og topplyset.
Akkurat den funksjonen er på El 14 - men det betyr intet da forriglingen er ikke på hovedprintet.
( Det kan være fordi på de gamle dekodere, for eksempel Kuehn T145 er det kun mulig å dimme de utganger som er koblet på F0f/r?) I hvert fall får du nær og fjernlys på topplyskasteren med 2 dioder.
 
Modell-likheten får andre ta seg av! - I hvert fall en lovende modell fra NMJ reint teknisk!
 
 
 
 


Edited by Kjell H. - 10 desember 2020 at 17:17
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2020 at 14:35
Hvis du skal ha dimming på topplyset i forbindelse med ESU LokPilot, skal du prøve en V.4.0 eller 5.0-dekoder. (Det ser ikke ut til at NMJ leverer denne utgaven uten lyd, men digital?)    - I og med NMJ har kun 1 diode i topplyset på El 14, så kreves det 2 lysstyrker i den topplykten som er modifisert med 2 lys.
 
På ESU v.4.0 og 5.0 har du 2 funksjoner (en med dimming og en uten) for de 4 første Aux,-utgangene (F0f, F0r, Aux.#1 og Aux.#2) i funksjonene. Du kan sette opp dimming på en funksjon og uten dimming for samme  funksjon i definisjonen av utganger i funksjonstilordningen. Dette styrer du for samme Aux-utgang, men velger forskjellige F-knapper. Da har du innstillingen av utgangen om den skal ha dimming eller ei på samme utgang - og hvilke F-kapp som skal styre de forskjellige funksjoner som en utgang kan ha i funksjonstilordningen. Det er på samme måte som det doble antallet innstillinger for en og samme utgang.
Dette er utnyttet ved fabrikkinnstilling på NMJ-modellen.
 
Jeg har en stund lurt på de 2 funksjonene på de 4 første utgangene i funksjonstilordningen og funnet ut at det er alle lys- og funksjonseffekter hvor du kan sette opp forskjellige funksjoner på de ulike utgangene som har 2 definisjoner. Dette fordi jernbaneselskapene har dimming i samme hovedlykt - men ikke i Norge.
- Jeg har nok ikke lest i detalj kapittel 12 i den 96 siders instruksjonsboken.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2021 at 19:35
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

For fulle funksjoner på El 14 må du ha 8 utganger på dekoderen.
Du har ikke oversikt over hvilke utganger som er koblet til hvilke lys?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2021 at 11:05
I følge instruksjonsboken til NMJ er det:
F0f - frontlys øvre, retningsstyrt.
F0r - frontlys øvre, retningsstyrt.
Aux1 - Nedre markeringslys, hvitt #1
Aux2 - Nedre markeringslys, hvitt #2
Aux3 - Nedre markerlinslys, rødt #1
Aux4 - Nedre markeringslys, rødt #2
Aux5 - Førerromslys #1
Aux6 - Førerromslys #2
 
I alt 8 utganger.
 
Det NMJ har gjort, er at de har 2 nivåer av lys i topplyskasteren. Det styrer de med å definere ett dimmet lys og ett fullt lys på samme utgang. Dette er begrenset mulig for i alt 4 utganger (på LS5, LP4 og 5. Jeg tror også det er mulig på LS4 - men gidder ikke å sjekke?)
 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2021 at 13:22
Takk for informasjonen, Kjell!

For min del kommer jeg antagelig til å satse på utgaven i gammeldesign med enkel topplyskaster (2164), så jeg er ikke så opptatt av variabel dimming. Men jeg har et par dekodere fra før med 8 funksjonsutganger (Uhlenbrock og Zimo), så jeg spurte for å kunne sjekke hvor hensiktsmessige de er med tanke på automatisk retningsstyring av lys. Ellers kan jeg saktens bruke en LP4 om jeg dropper førerromsbelysning. Lokpilot 4 og 5 er relativt kompliserte å programmere (særlig med kun en Multimaus), men de har alle logiske muligheter (AND, OR og NOT) og retningsstyring av alle utganger.

Jeg innbilte meg at Loksound-dekodere klarer det samme som Lokpilot av samme generasjon (pluss lyd), men jeg har heller ikke sjekket.


Edited by TorsteinS - 27 februar 2021 at 13:39
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2021 at 21:54
De som vil ha førerromsbelysning i NMJ El.14, bør nok styre unna de fleste Zimo-dekodere. Zimo følger ikke standarden for plassering av AUX5 og AUX6.

I følge NEM660 (siste utgave fra 2015) skal AUX5 ligge på pin 17 og AUX6 på pin 3. Nyere NMRA-standarder (TN-9.1.1.3 og S-9.1.1.3 fra 2020) sier det samme, selv om det riktignok står at "variations exist with output pins 3,4,13, and 17, identified as outputs AUX3 to AUX6". (Her er det også verdt å merke seg at NMRA nå definerer AUX3 og AUX4 som logikkutganger.)

De fleste Zimo-dekodere med 21MTC og nok F-utganger har AUX5 på pin 3 og AUX6 på pin 2, mens pin 17 brukes til "ELKO Minus" dersom dekoderen støtter ekstern backup-kondensator.

Av dekoderne uten lyd ser imidlertid MX636C ut til å følge standarden, og MX636D kan omkonfigureres til en C-utgave. Jeg har ikke sjekket data for lyd-dekoderne.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.