MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Egentlig ikke Fremo men..

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Sven Ole Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 235
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Sven Ole Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Egentlig ikke Fremo men..
    Sendt: 01 januar 2014 kl. 17:08
Jeg vet ikke om jeg har plassert dette innlegget i rett tråd, men det er her jeg mente å kunne finne de med erfaring. Spørmålene som kommer gjelder nemlig M-Play produktene.
Hva er disse laget av som er forholdsvis lette, ikke vrir seg, tåler fuktighet mm.?
Kan disse materialene disse er bygget av brukes som underlag for en vanlig fast mj. bane?
Tåler de noe belastning?

Dette var årets første spørsmålWink.
SOHo
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 januar 2006
Status: Utlogget
Points: 209
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 22:19
Henger meg på denne tråden -
Ser frem til erfaringer med dette nye materialet.

Har et par moduler i "hodet", men pt ingen snekkermuligheter.

Tillegsspørsmål til de de erfarne Fremoister:
Ønsker mest mulig rom til en industri, og ser for meg spor i en utvidet Z-form.
Hvor nedre horisontal er hovedsporet.
Skifting vil derfor medføre at hovedsporet til tider vil være blokkert.

Er dette "pyton" i Fremosammenheng, eller akseptert ?

Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 656
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 23:46
Sitat: jhv jhv skrev:

Tillegsspørsmål til de de erfarne Fremoister:
Ønsker mest mulig rom til en industri, og ser for meg spor i en utvidet Z-form.
Hvor nedre horisontal er hovedsporet.
Skifting vil derfor medføre at hovedsporet til tider vil være blokkert.

Er dette "pyton" i Fremosammenheng, eller akseptert ?


Jeg vil ikke si det er "pyton", vi har mange moduler hvor dette er situasjonen. Ideelt sett foretrekker vi vel moduler hvor toget kan låses inn og gjøre skifting uten å blokkere hovedsporet, i alle fall på "hovedstrekninger". Om en slik industri skaper mer problemer enn glede vil avhenge av hvor lenge hovedsporet blir blokkert, og hvor mye "annet" i form av generert trafikk som modulen bidrar med.

Hilsen Halvor
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 23:47
Sitat: jhv jhv skrev:


Ønsker mest mulig rom til en industri, og ser for meg spor i en utvidet Z-form.
Hvor nedre horisontal er hovedsporet.
Skifting vil derfor medføre at hovedsporet til tider vil være blokkert.

Er dette "pyton" i Fremosammenheng, eller akseptert ?


Det trenger det ikke være. Men det er de som legger opp trafikken som vil legge føringer for hvor mye hovedsporet tillates å bli blokkert. Og er trafikken forbi stor, vil det heller ikke være ofte at det kan settes opp tog som skal betjene et slikt sidespor. Så slik sett vil en slik modul egne seg best på en sidelinje med mindre trafikk.
Svein S
Til toppen
jhv Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 januar 2006
Status: Utlogget
Points: 209
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jhv Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 januar 2014 kl. 22:17
Takker for svar om Z-en.
Utgangspunktet var å få til litt skifting med utfordringer.

Etter en prøveoppstilling, så ser jeg at dette blir for kronglete,
og vil derfor gå for et gjennomgående sidespor med avstikker.

Litt om industrien - en takpappfabrikk. (tror jeg har vært innom dette tidligere)

Husker fra min barndom en slik virksomhet i Nedre Ila i Trondheim.
Har lenge lett etter foto. så langt med mindre hell.

Inngående transporter:
Papp fra en papirfabrikk i lukkede vogner
Sand i kassevogner.
Fyringsolje i tankvogner.
Tjære i tankvogner. (Husker noen Svenske vogner med "skorstein" for dampovarming.)

Utgående:
Ferdigvarer i G-vognene og kanskje i kassevognene med presenning over.
( Noe til nærmeste vognverksted for bruk på tre- og godsvogner. [:) )
Tomme tankvogner.

Produksjonen så liten at en eller to vogner av hvert slag på stedet samtidig.
Hos forbildet tror jeg tjæren ble kjørt rett fra tankvognene til produksjonen, uten mellomlagring.
Og at noen av "ingrediensene" kom med bil i stedet for jernbane.

Firmanavn: Nordenfjeldske Destillasjonsverk - Nodest ?

Om andre har opplysninger/foto av en slik industri, så kom gjerne med dette .

Til toppen
Sven Ole Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 235
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Sven Ole Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 januar 2014 kl. 19:41
Mye bra her, men er det noen som har noe svar til det første spørsmålet i tråden?
SOHo
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,063 sekunder.