Dovregubbe nsb Type 49a |
Post Reply ![]() |
Author | |
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 20 september 2007 at 20:51 |
Kjøreegenskaper??
Bilder??? |
|
![]() |
|
Håvard H ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva snakker du egentlig om nå? |
|
![]() |
|
Daniel Aune ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Det tråden handler om:
Type 49a norskt damplok, modellen laget av NMJ i 1988. |
|
![]() |
|
einjen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
I emnefeltet har du skrevet: Emne: Dovregubbe nsb Type 49a Det er vanskelig å dedusere seg frem til at det er nmj sin 1988-modell du ønsker informasjon om. Det er heller ikke nevnt i innlegget... Husk å legge inn korrekt informasjon i "emne-feltet" når du poster! |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
![]() |
|
JanT ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
For å pirke litt videre:
Spørsmålet ligger jo under Modelljernbane i alminnelighet : H0-skala
Jeg misforsto ikke.
|
|
![]() |
|
JanT ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Det ligger et bilde her: http://mjwiki.no/wiki/index.php/NSB_Type_49a
|
|
![]() |
|
Hadde jeg snakket om loket gjenerelt hadde jeg postet under: Forbildet til mj: Ekte jernbane Jeg ønsker at folk som har info om dette loket i H0 kunne svare. De som eventuelt har info om modellen av dette loket i H0. Jeg Regner med at de som har denne modellen eller vet om den vet at NMJ sin modell er den ENESTE som eksisterer av type 49a. Stiller selvfølgelig spørsmål til de som VET noe, ikke til flisespikkere eller de som ikke tar seg 5 sekunder til å lese emneteksten! De som har noe de skulle ha sagt om denne modellen tror jeg vet eller skjønner hva jeg snakker om når tittelen er dovregubben type 49a under et H0-forum! Edited by Daniel Aune - 21 september 2007 at 15:36 |
|
![]() |
|
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
hvis du gir meg noen dager Daniel,skal jeg både gi deg bilder og info......i steden for kverrulering
![]() |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
Flotte greier, Morten!
![]() |
|
![]() |
|
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
her har du ett bilde så lenge....... |
|
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Er en Dovregubben til salgs hos Hobbyland i Bergen, Daniel. Men du må være spesielt interessert for å kjøpe den tror jeg, kjekk pris
![]() |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
NYDELIG bilde, Morten!
Er den din? Hvor mye koster den i bergen, Svein? |
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
22500,-
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
22500Kr! Det var nå i meste laget. 17000 hadde vært fint det... Har nå hørt priser som 10000,15000 og 17000. Men over 20 er for mye, til å med JEG Syns det! Har uansett ikke mulighet til å kjøpe Gubben NÅ, så slipper å vurdere.... Edited by Daniel Aune - 01 desember 2007 at 20:19 |
|
![]() |
|
den er min ja....den er dog ganske fersk i samlingen, så jeg har ikke fått kjørt den ennå....spørs om ikke den skal få en liten "smørings" før jeg prøver den på skinnegangen... i mens vi venter på det.......her er noen bilder til fra litt ymse vinkler..
|
|
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
nyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyydelige bilder det lokket er helt himelskt det er faktisk finere en 61a
![]() |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Nok et lok i samlingen... Skjønner jeg har litt å ta igjen
![]() Bygd den om til AC enda da?
Å smøre den kan nok være en ide... Tannhjulene på RC"en jeg hadde med hjem fra Gøteborg var så tørre at loket ikke flyttet seg en cm. før det var blitt smørt... Var helt nytt og modellen var laget i 1995 så kanskje ikke så rart
![]() PS: Driver å knoter med Di5"ern... Du har ikke et lite bilde på lager av hva du har gjort med din utgave? Edited by Andreas - 04 oktober 2007 at 20:38 |
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
den er ikke ombygd til AC ennå.......men 31b derimot ,har fått dekoder,lyd og slepesko.......Di 5 ja.....skal se hva jeg kan fikse i løpet av helgen
![]() |
|
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Den er grei
![]() Hehe kan hende det er Dovregubben fattern hadde en gang du nå sitter på
![]() |
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
look,plass i massevis til slepesko på 31b.......l ...dovregubben er noe større...
![]() ![]() |
|
|
![]() |
|
Kan hende.....min er nr 294 av 350?(husker ikke i farta) produserte modeller...
|
|
|
![]() |
|
Da var gutten hjemme fra hedmark.
Flott høstferie, men det ble ikke noe elgjakt denne gang ![]() Flotte bilder ![]() ![]() Hvor mye måtte du betale for din??? |
|
![]() |
|
ga 15 høvdinger for loket......22500 er i mine ører ren galskap
|
|
|
![]() |
|
carlf ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Hva syntes høvdingene om det da? ![]() Og 22 og en halv høvding er galskap ja, kan ikke dele en høvding i to på den måten nei! |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
![]() |
|
Grunnen til den syke prisen (som egentlig ikke er så syk) er at den ar ombygget til vekselstrøm digital.
En helt grusom jobb på et sånt diggert uhyre ![]() Denne jobben skulle vist nok koste rundt 5000. Det virker forstålig sammenlignet med andre lok i samme sjanger. Angående kjøregenskaper har jeg hørt at disse ikke er de beste. En gammel modell riktignok men hakker den når den kjører? Grunnet liten motor har den lav trekkraft. Noen som har facet problemet og byttet motor eller gjort noe annet med den??? |
|
![]() |
|
Bo11 ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
En sagolik lok-modell.
Kan bara grattulera dig Morten.
Min uppfattning om priset är att inom snar framtid, så är samtliga lok av detta hantverk upp i sexsiffriga belopp.
Så jag är inte förvånad över dina kostnader du presenterar här.
Vill jag ha en modell som inte spottas ut i tusentals.
Så får jag betala dessa summor.
Jag tycker att det är värt dessa pengar.
Vänl Bo
|
|
![]() |
|
Ja, Dovregubben er i mine øyne verdt hver krone.
|
|
![]() |
|
DagfinRognstad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Jeg har hatt en Dovregubbe i mange år - i sin tid ble den kjørt ganske hyppig. Den er jo et skikkelig "Show-Off" lokomotiv - de aller fleste har hørt om dette loket og når man så avslører at man besitter en modell, vil gjerne folk se den i aksjon.
Jeg har kjørt ganske lange passasjertog med loket på en bane jeg i sin tid bygde med både stigninger og lange kurver - jeg syns loket trakk godt (nok) og gikk aldeles fint. Alene, i lav hastighet, kan det nok rykke litt, motoren har ikke noe svinghjul, men på godt lagt spor og i normal hurtigtogsfart er det ikke noe problem å bruke denne modellen.
Den er for tiden "esket" - men i løpet av noen få uker får den sin velfortjente plass øverst i vitrineskapet. Kanskje den til og med får være med på tur til en egnet bane i nærheten og får luftet seg igjen.
Mht priser så er alt snakk om den ene prisen er galskap og den andre OK bare tullprat. Riktig pris for ethvert produkt er det markedet er villig til å betale. Punktum finale!
|
|
Dagfinn Rognstad
|
|
![]() |
|
Dovregubben i modellen er jo leveranseversjon fra 1935. De av dere som har vært innom modellmuseumet type 49a på nmj sine hjemmesider har kanskje sett bilde av en STERKT smusset type 49a med Witte-røykskjermer og lykten flyttet oppover på snuten. Den "moderne versjonen fra50-tallet" Var dette en egen versjon NMJ leverte eller en levert på bestilling? Eller er kanskje dette et type spørsmål jeg må reise og snakke med Finn om for å få svar? Edited by Daniel Aune - 29 januar 2008 at 21:53 |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |