Diverse LGB-spørsmål |
Post Reply |
Author | |
Arkitekten
Viderekommen Joined: 02 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 63 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 september 2011 at 13:07 |
Hei!
Ønsker å forhøre meg om LGB-vogner og lok og svingradiuser. Hvor lange vogner kan man kjøre på R1? Har sett på en moderne stakevogn fra DB, som er 66 cm lang. Lurer også på om de lange passasjervognene fra DB på 80 cm klarer R1.
Og hvor store lok kan man kjøre på R1?
Har sett på HSB 99 6001-4, og lurer også på om det holder med elektisk utstyr fra startsettet for å kjøre det, eller må ha noe større (som en større fartsregulator).
Mvh Arkitekten |
|
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er utrolig hva som går av LGB materiell på R1, enkeltvis i alle fall
Spesielt med boggi; lange 2-aksla vogner får raskere problemer. Når slerka får litt lengde (og tyngde) øker faren for at den blir dratt inn. En annen sak er jo hvordan det ser ut ... |
|
Bjørn Egil
|
|
Loco
Veteran Joined: 25 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stort sett alt av LGB lok og vogner skal fungere på R1. En ting er om de kan gå rundt en R1 kurve, en annen ting er hvor godt og at overhenget på en lang vogn vil være stort - og på en 80 cm lang vogn, vil overhenget være veldig stort.
Her er et bilde av en RhB stakevogn som er 66 cm lang i en R1 kurve:
Hvis du er begrenset til R1 bør du heller velge kortere lok og vogner.
Edited by Loco - 02 september 2011 at 18:25 |
|
- Loco -
|
|
Arkitekten
Viderekommen Joined: 02 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 63 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vel, valget ville vært mellom 33,5 cm ølvogn og 66 cm stakevogn ... stakevognen er med last og koster nesten det samme
Og jeg liker lange vogner ... Må bare vite om jeg faktisk kan kjøre den sammen med mine 3 andre vogner.
|
|
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |