MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Diverse 2010-nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diverse 2010-nyheter

Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 21:20
Herpa kommer med den nye "Måkeving-merca".
Mercedes SLS AMG
Se mer på http://mo87.de/?site=1&val=ber-mot&cont=490

Schuco komtidligere i år med modell av bilen som gjorde AMG verdenskjent med, på Circut de Spa-Francorchamps i 1971.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2010 at 21:13
09. februar skrev jeg i denne tråden at ifølge ontracks.co.uk ville Rivarossi komme med et sett med tre NSB B5 i nyeste design. Idag gikk jeg inn på samme link for å se om det fantes oppdateringer mht leveringstidspunkt. Til min overraskelse så jeg at innholdet på linken nå var fjernet, og det betyr kanhende at vi ikke får dette settet fra Rivarossi i 2010... Jeg har ikke funnet dette settet andre steder. Uansett beklager jeg at jeg evt har bidratt til å lansere en nyhet som likevel ikke ser ut til å komme. Cry Vi får sette vår lit til andre leverandører! Ryktet om B5 fra Rivarossi ser ut til å være betydelig overdrevet, og når Ontracks korrigerer er det vel på sin plass at jeg gjør det også....
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 22:55
Originally posted by El Loco El Loco wrote:

09. februar skrev jeg i denne tråden at ifølge ontracks.co.uk ville Rivarossi komme med et sett med tre NSB B5 i nyeste design. Idag gikk jeg inn på samme link for å se om det fantes oppdateringer mht leveringstidspunkt. Til min overraskelse så jeg at innholdet på linken nå var fjernet, og det betyr kanhende at vi ikke får dette settet fra Rivarossi i 2010... Jeg har ikke funnet dette settet andre steder. Uansett beklager jeg at jeg evt har bidratt til å lansere en nyhet som likevel ikke ser ut til å komme. Cry Vi får sette vår lit til andre leverandører! Ryktet om B5 fra Rivarossi ser ut til å være betydelig overdrevet, og når Ontracks korrigerer er det vel på sin plass at jeg gjør det også....

Disse eksisterer hos NMJ, men jeg vil ikke anbefale disse i det hele tatt om man er ute etter detaljnøyaktighet. Døren ser nesten ut som bare er malt rett på. Og ikke bare det, men det er også overlapping og forskyvning i detaljer. 

Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2010 at 07:55
Takk for tipset, Trond! Jeg trodde Rivarossi hadde tatt seg sammen! LOL
Får sette min lit til at NMJ sine B3 og B7 i nyeste design følger vanlig standard fra den kanten; da burde det bli bra!
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2010 at 09:01

Takk for tipset, Trond! Jeg trodde Rivarossi hadde tatt seg sammen! LOL
Får sette min lit til at NMJ sine B3 og B7 i nyeste design følger vanlig standard fra den kanten; da burde det bli bra!

NMJ kan du helt trygt kjøpe og føle deg fornøyd med. Smile

Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 08:50
En liten nyhet jeg oppdaget hos Alvalia:

Stilig med norske skilt Clap
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 10:36
Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Disse eksisterer hos NMJ, men jeg vil ikke anbefale disse i det hele tatt om man er ute etter detaljnøyaktighet. Døren ser nesten ut som bare er malt rett på. Og ikke bare det, men det er også overlapping og forskyvning i detaljer. 
Da Rivarossi skulle begynne å produsere B5-vogner i Limas gamle former ble det egentlig kunngjort at det både skulle komme en singelvogn og et trevognssett. Sistnevnte ble imidlertid kansellert før det kom i produksjon og på NMJs hjemmeside står det (i omtalen av den ene B5-2-vognen i "tomatsuppedesign" som er tilgjengelig):

"Limas B5 vogn kommer tilbake som Rivarossi modell av NSB B52-25068 i den nye NSB Designen sølv/grå/rød/orange.  B5 settet med 3 vogner fra 2008 utgaven av Rivarossi katalogen med artikkelnummer HR4082 blir ikke laget grunnet endrede planer hos NSB. "

Er ikke det sannsynlig at det 3 vognssettet med B5-vogner "hang igjen" hos ontracks.co.uk, altså at de hadde oversett å fjerne det fra nettsiden sin da produksjonen ble kansellert?
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 17:18
Det er ikke usannsynlig det, nei. Men ikke desto mindre het det at settet skulle komme i 3. eller 4. kvartal 2010. Kanskje en ikke helt vellykket oppdatering av siden for kommende nyheter. Confused
Så vidt jeg husker skrev NMJ i sin melding da B5- settet ble kansellert at dette skjedde grunnet endrede planer hos NSB. Nå ser vi imidlertid at NSB kjører både B3 og B5 i denne designen, og jeg antok at Rivarossi hadde hentet frem igjen planene for produksjon. Ontracks hadde nok et lite uhell, og jeg gikk fem på! Clap
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 17:26
Jeg hadde også gjerne sett at det kom på markedet, og gjerne også B5-vogner i annet design enn tomatsuppe. Nå har jeg på nett og hos forhandlere greidd å skaffe meg minst en av hver av Limas B5-vogner, men kunne godt ha tenkt meg flere. Og andre "ferske" MJ-ere kunne nok også godt tenke seg B5ere siden de fortsatt er i full drift i flere design.

Og gjerne en ferdigmodell av BF13/ BF14 også! BF14 finnes jo sågar i tomatsuppedesign!

Edited by Øyvind Erik - 13 mars 2010 at 17:34
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 17:38
Helt enig! Hadde vært storartet å kunne få en ferdig BF 13 eller BF14, og slippe å slakte en eller flere gode B5 vogner med usikkert resultat!
Jeg kjøpte en del B5 vogner fra Trønderfrim, og iflg nettsidene deres har de flere igjen. Nå har ikke jeg vært helt heldig med referanser til nettsider tidligere i denne tråden, men det var da ikke bare min skyld...Tongue
Jeg prøver igjen, og håper at informasjonen på denne nettsiden er mer oppdatert enn hva tilfellet var hos Ontracks!
http://www.tronderfrim.no/products/136458/
God fornøyelse!
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 17:45
Oddvar på Trønderfrim har vært en utmerket kilde til mye som ingen andre greier å skaffe/ har utsolgt.

Egentlig rart at Trondheim greier å ha to velsorterte MJ-butikker midt i sentrum, mens Oslo kun har Amundsen på Carl Berner (og NMJ på Strømmen)
Øyvind Erik

Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 18:16
Da har vi de samme gode erfaringene med Trønderfrim!  Jeg er svært fornøyd med Amundsen, skulle bare ønske at han hadde en filial her i Bergen. Det er ikke lett å være Märklinist i Norges nest største by, uten netthandel og inspirerende turer til Oslo hadde det ikke vært mulig.
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 18:22
Trønderfrim er gode på norsk materiell, inkludert AC-lokomotiver, men han fører dessverre ikke Märklin. Konkurrenten, 300 meter unna, HobbyShop, fører Märklin, og de har også mye norsk materiell. I likhet med Amundsen har også de mye "gammel-Märklin" på lur, altså utgåtte modeller.

HobbyShop er en litt gammeldags butikk: de har nettside, men er ikke for gode på nettshopping. Og de tar ikke noen form for kort, kun kontanter. Men det er en veldig hyggelig, gammeldags "mann-og-kone-butikk". Vel verdt en trondheimstur for utenbys MJ-ere og å ta en tur innom begge!
Øyvind Erik

Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 18:32
Takk for tipset, skal legge meg det på minnet! Og togreisen fra Bergen via Oslo til Trondheim er jo en solid bonus. Får prøve å planlegge noe slikt en gang det passer med en visitt hos den lokale MJ-klubben i Trondheim, har hørt mye pent om den!
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2010 at 10:53

Det er ikke usannsynlig det, nei. Men ikke desto mindre het det at settet skulle komme i 3. eller 4. kvartal 2010. Kanskje en ikke helt vellykket oppdatering av siden for kommende nyheter. Confused
Så vidt jeg husker skrev NMJ i sin melding da B5- settet ble kansellert at dette skjedde grunnet endrede planer hos NSB. Nå ser vi imidlertid at NSB kjører både B3 og B5 i denne designen, og jeg antok at Rivarossi hadde hentet frem igjen planene for produksjon. Ontracks hadde nok et lite uhell, og jeg gikk fem på! Clap

NSB holder på å bygger om B5 vogner i Budapest, ungaren. Eneste de beholder er vongkassen. De får ny innredning og nye boggier og nydesign. Vognene skal inn på Langdistanse. Så forsvinner blantannet B3 vognene fra Nordlansbanen. Det var også en periode snakk om å bygge noen B5 til sovevogner, me det har de gått bort fra. Så i påvente hvordan B5 vognene til NSB blir. så har produsenten ventet med å lage flere B5. For opprinelig var det snakk om sett med 3 vogner. Men det er kanskje lov å håpe at noen lager en ny serieSmile Vi har fått nye B3 + B7. Så da er det vell lov å håpe på en nye serie med B5 når NSB har fått satt sine vogner i trafikk. Litt synd Lima ikke laget Bf13/Bf14 siden de har gått i de fleste tog. Men Messingmodeler lager noen etsa side man kan bruke hvis man vill bygge om en vogn selv.
A matter of life and death
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2010 at 11:32
Det var dette med ombygging i Budapest jeg opprinnelig hørte, også. Så kom Mitrans på Grorud inn i bildet og forvirringen ble komplett. Takk for denne viktige oppdateringen! Nå fremstår det hele mer oversiktlig. Deler ditt håp om en ny serie B5 når det endelige resultatet er klart!
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 17:07

Det var dette med ombygging i Budapest jeg opprinnelig hørte, også. Så kom Mitrans på Grorud inn i bildet og forvirringen ble komplett. Takk for denne viktige oppdateringen! Nå fremstår det hele mer oversiktlig. Deler ditt håp om en ny serie B5 når det endelige resultatet er klart!

Mitrans var det vell som ga en vogn lettere ombygging, føre NSB bestemte seg for å total renovere B5 vognene.

Det sies på Njk forumet at B3 vognene på Nordlansbanen må renoveres også, så NSB skal vist sette inn B5 vogner i stedet fra Hungaren. Har vært problemer med Fr3-2 vogna også(tekniske anlegget) 
A matter of life and death
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2010 at 21:39
April-nyhet fra AWM:

flere nyheter å se på, her og her.

Så får man se når de er klare da...Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2010 at 11:10
Rivarossi gir seg ikke! Pr idag lister de det flere ganger nevnte setter med 3 NSB B5 vogner i nyeste design:
http://rivarossi.hornbyinternational.com/all-products/coaches/hr-4082/?searchguid=201062310427&resultspage=
Blir spennende å se om dette kommer, vi kan ikke lenger bare skylde på heng i informasjonen utlagt på ontracks. Rivarossi BURDE i det minstew kjenne sine egne planer. Så vil tiden vise om settet kommer, og om det er en detaljering som er verdt å ha i samlingen.
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2010 at 10:24
Skal bli spennende å se om Rivarossi allikevel kommer med disse vognene... Bestillingsnummeret er det samme som "det kansellerte" settet, og NMJ som importør har ikke endret sin hjemmeside. Vi får vente i spenning!

Ellers så kommer ikke NMJs B7 vogner fra Roco allikevel. De skulle jo egentlig komme til betydelig prispåslag men med figurer inni. Da jeg var innom Strømmen tidligere i uken fikk jeg vite at disse var kansellert, pga for få bestilte vogner fra Roco. Siden andre NMJ-vogner hadde et prispåslag på 180 kroner (50 %) bare for å bli pakket i Rocoeske og ikke i NMJ-eske er dette dårlig butikk for kundene, hvis man ikke skal ha alle driftsnumrene. NMJ selger sine "egne" Rocovogner (AB11 og R1) med rabatt nå, og det er vel et uttrykk for at kundene foretrekker lik vogn til lik pris

Edited by Øyvind Erik - 27 juni 2010 at 10:26
Øyvind Erik

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2010 at 12:08
Jeg mener å ha hørt at de B5 vognene som snart kommer til Norge har fått nye boggier, om dette er sannt så kan vel det ta litt lang tid før vi får se det settet i butikken tror jeg.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2010 at 13:28
Originally posted by Stian Stian wrote:

Jeg mener å ha hørt at de B5 vognene som snart kommer til Norge har fått nye boggier, om dette er sannt så kan vel det ta litt lang tid før vi får se det settet i butikken tror jeg.
Det spørs jo hvor modelltro Rivarossi er, og hvor store forskjellene på boogiene faktisk er.

Uansett, så hadde det jo vært kjekt om B5 kom i nye opplag også i de gamle designene. Mellom design kom vel kun i trevognssettet med ymse overgangsvarianter, og selv de best assorterte MJ-butikkene er vel tomme for gammeldesign, og har bare en og annen slenger med nydesign. Og ikke-ombygde nydesign B5 ruller fortsatt rundt omkring.

Ellers håper jeg fortsatt på ferdigmodeller av BF14 og WLAB-2!
Øyvind Erik

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2010 at 15:07
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

NMJ selger sine "egne" Rocovogner (AB11 og R1) med rabatt nå, og det er vel et uttrykk for at kundene foretrekker lik vogn til lik pris

Det er Roco som dumper restlageret av sine NMJ/Roco vogner ut til forhandlerene for å tømme lageret sitt. De kan derfor finnes på tilbud helt ned i 295,- her hjemme.

Det at Roco må dumpe lageret sitt slik er vel indikasjon nok på at vognen ikke har solgt i store nok kvanta, og dermed også årsaken til at Roco ikke vil satse på å markedsføre/kjøpe de nye planlagte vogntypene i så store kvanta som NMJ har ønsket å selge.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2010 at 15:51
Originally posted by eika eika wrote:

NMJ selger sine "egne" Rocovogner (AB11 og R1) med rabatt nå, og det er vel et uttrykk for at kundene foretrekker lik vogn til lik pris

Det er Roco som dumper restlageret av sine NMJ/Roco vogner ut til forhandlerene for å tømme lageret sitt. De kan derfor finnes på tilbud helt ned i 295,- her hjemme.

Det at Roco må dumpe lageret sitt slik er vel indikasjon nok på at vognen ikke har solgt i store nok kvanta, og dermed også årsaken til at Roco ikke vil satse på å markedsføre/kjøpe de nye planlagte vogntypene i så store kvanta som NMJ har ønsket å selge.
Jeg tror du har rett i det. Og samtidig er vel ikke markedet villig til å betale Rocos oppblåste priser, når identisk vogn (med andre driftsnumre) er lett tilgjengelig fra NMJ og andre nettbutikker til 2/3 av prisen. Roco har nok et mer finmasket nett av forhandlere, men det er mindre viktig i disse internettider

Edited by Øyvind Erik - 27 juni 2010 at 19:49
Øyvind Erik

Back to Top
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2010 at 16:51

Originally posted by eika eika wrote:

Jeg tror du har rett i det. Og samtidig er vel ikke markedet villig til å betale Rocos oppblåste priser, når identisk vogn (med andre driftsnumre) er lett tilgjengelig fra NMJ og andre nettbutikker til 2/3 av prisen. Roco har nok et mer finmasket nett av forhandlere, men det er mindre viktig i disse internettider
Øyvind Erik

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 17:06

I helgen var det MJ-messe i Valby-hallen i København.

Der viste tydeligvis Hobbytrade prototyper av El13 (samme som har blitt vist i Norge), nye bilvogna (Laaeilprs) og Henschel DH500 (Rjukan banens nr.20)!

Bilde kan sees her:
http://my1287.dk/images/my1287/exhibitions/hobbymessen2010/IMG_3120_730.jpg

Flere bilder fra messa og andre nyheter kan sees her:http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=240:hobbymessen-2010&catid=60:udflugter&Itemid=136

Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.