MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Fleischmann NSB Di5?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Fleischmann NSB Di5?

 Post Reply Post Reply
Author
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Fleischmann NSB Di5?
    Posted: 13 september 2021 at 19:09
Noen her inne som har digitalisert en NSB Di5 fra Fleischmann, art.nr: 4225N?
Som vil dele sine erfaringer?
Vanskelig å isolere motor fra ramme?
Hvilken dekoder anbefales (trenger ikke lyd)?

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh
Odd Joar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2021 at 11:22
Hei!

Hvis ingen andre vil svare deg.
Du må bytte motorskjold for at ene polen skal være adskilt fra chassiet. - Uten går det ikke!

Det er 2 hovedtyper motorskjold, en med 3 skruer og en med 2 skruer (tvers over).
Jeg vet ikke hva det står i modellen din?

Det ene heter 504730 med 2 skruer og skruehullene i samme plan. Det andre heter 504740 og det er ikke 2 skruer forskjøvet i samme plan.
Det med 3 skruer heter 504750. Hvis det er dette som står i loket skal skruene stå i ca. 120 graders vinkel og ikke de 180 graders vinkel som børstene står i.
Det koster ca. NOK 250?

En annen metode:
Jeg har forsøkt å fjerne børsten som ligger mot chassis. Det er klinket fast og går an å få løs.
Har forsøkt å fjerne klinkingen med et bor som passer inne i og boret opp hullene i motorskjoldet, slik at jeg får en isolering på det ene polen.
Der har jeg brukt krympestrømpe som isolering. Jeg har med 2-komponentlim forsøkt å forsterke isoleringen. Alt OK og det holder enda, selv etter > 10 års bruk.

(Presisering)


Edited by Kjell H. - 20 september 2021 at 10:12
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2021 at 11:36
Er SUSU motor et alternativ for denne modellen?

https://www.freewebstore.org/susumotor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2021 at 17:10
Jeg tror ikke det?

At det finnes deler for ombygging, så er det mulig for en nesten original modifisering.
Dessuten skaper det ombygging å skifte motor i modellen. Jeg ser ikke bort fra at det blir filing og kutting ved skifte av en motor?
I hvert fall er SUSU-motoren temmelig lik det som var levert fra Model-Torque i Australia for 20 år siden.
Jeg har slike motorer - og de går på 5-volt  (som er nominell spenning for slike motorer). Derfor er det 4 dioder (2 brolikerettere) som senker spenningen ca. 2,8 volt. De egner seg til digitaldrift først og fremst, der du kan begrense spenningen fra dekoder.

Har nettopp modifisert en LIMA SJ T43 der jeg har byttet ut motoren og med ZIMO-dekoder , 6 lysutganger og RP25.

(Presisering)


Edited by Kjell H. - 18 september 2021 at 10:29
Back to Top
Odd Joar Jansen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Odd Joar Jansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2021 at 11:40
Takk for tips. Da får jeg se hva det blir til.

Mvh
Odd Joar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.