MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Di.2 805
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Di.2 805

 Post Reply Post Reply
Author
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Di.2 805
    Posted: 09 august 2019 at 22:18
Da jeg nå venter på min Di.2 fra Messingmodeller, kan ikke 805’en være foruten lyd og lys.

Skal montere Esu LS5 + Roco 10889 høyttaler i denna maskina. Kontrollmål tilsier plass dersom interiør blir tatt ut.
Jeg har kun montert inn dekoder u/ lyd og lys tidligere i Brawas robel og Liliput pakker.
Skulle gjerne hatt noen tips mtp tilkobling lys og om det er så enkelt å fjerne alle eks. komponenter og lodde dekoder mellom strømopptak og motor.
Lys blir byttet med led og fiberoptikk. Har bestemt at «ekstratog» lys ikke blir med, men rød / hvite mark.lys skal bores inn.

Er relativt dreven på lodding, men det er på elektronikk for maskiner og yrkesbiler i str 1:1😳
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2019 at 16:48
Er det ingen med kunnskap som ønsker å dele den?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2019 at 18:45
Jeg har det samme loket, kjøpt brukt med ettermontert dekoder (utført hos NMJ ifølge selger) men uten lyd. Mener vi hadde en tråd gående om lyd i Di2 (og også lys, muligens en egen tråd) for noen år siden, finner ikke igjen den nå, men jeg er også interessert i å få vite litt mer om en slik konverteringsprosess.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2019 at 00:52
Tips... tja.... Du har vel tenkt å gjøre det så som jeg har gjort det. Bore opp og legge inn fiber. Det har fungert for meg men det er trangt og det ble en del plunder for å få det til. Om jeg skal gjøre det igjen så tror jeg at jeg ville prøvd med SMD led i stedet. 
Å lodde inn dekoder er ingen stor sak. Det er i grunn så enkelt som du sier. Utfordringen er å finne plass til den. Det er trangt men det går. Dekoder har jeg lagt oppå motoren i inn i hytta. Det syns ikke, om du ikke ser etter. Høyttaler, type sukkerbit, har jeg gjemt i ene enden av kåpen.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2019 at 21:03
Takk for tips.
Jeg skal bruke smd led som lyskilde. Men usikker om jeg skal trekke led inn i loket med fiber frem til «lampene»
Det er litt mer komponenter i dette loket enn de jeg har loddet inn dekoder fra før, samt det er noen år siden og.
Skal og noen av føringene til strøm kuttes / fjernes?
Jeg legge ved noen bilder med tekst da jeg er ikke er reser på dette, men ønsker å lære.


Edited by Thomas F - 13 august 2019 at 21:25
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2019 at 23:31
Komponenten innenfor den gule ringen på øverste bilde er en diode, som ble brukt til retningsavhengig lys på Rocos V60, som understellet kommer fra. Kan fjernes ved montering av dekoder. Om lampene fortsatt skal benyttes til hovedlys, må begge diodene fjernes, og loddelandene som ikke er koblet til strømopptaket, kobles til hver sin funksjonsutgang. (Jeg har ikke Di.2-modellen selv, så jeg vet ikke om lampene er beholdt.)

Den brune, skiveformede komponenten er en kondensator for støydemping, og den bør antagelig fjernes ved digitalisering.

Komponentene med grønn grunnfarge og fargemerking med ringer er drosler (spoler) for støydemping. Det gjør neppe noe om de beholdes i kretsen når man kjører digitalt, men tilkoblingen blir lettere om de loddes ut. Man får da brutt koblingen mellom strømopptak og motor, og kan bruke de fire ledige loddelandene for tilkobling av dekoderen. De to loddelandene som går til motoren (øvre høyre og nedre venstre på det nederste bildet - sjekk med et multimeter om du er i tvil) kobles da til dekoderens motorutgang, mens de to andre er strømopptak.

Det jeg har skrevet her, skulle også gjelde om man ønsker å digitalisere en Roco V60/Di.5 som mangler dekoderkontakt.

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2019 at 23:39
Det er verd å merke seg at det opprinnelige kretskortet fra Roco's V60 er modifisert for å passe inn i NMJ's Di2. Det er kuttet smalere, hvilket betyr at noen av de opprinnelige ledebanene er kuttet, og erstattet med ledninger/kobbertråder. Dette gjør det litt mer komplisert å finne ut av hvordan strømmen "går" på kortet.
Ellers vil jeg anbefale å fjerne droslene TorsteinS viser til, de kan i uheldige tilfeller forstyrre digitalsignalet. Og så blir det som han sier enklere å finne egnede tilkoblingspunkter for dekoderen. Ikke lodd ledninger rett på motoren, det er bedre å lodde på de tilsvarende stedene på kretskortet.

Hilsen Halvor
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2019 at 03:13
Originally posted by halvors halvors wrote:

Ellers vil jeg anbefale å fjerne droslene TorsteinS viser til, de kan i uheldige tilfeller forstyrre digitalsignalet. [...]
En liten presisering av det jeg skrev i forrige innlegg: Det gjør neppe noe om man beholder droslene om de er koblet mellom motoren og dekoderen. Av og til er det drosler der også i modeller med innebygget dekoder-kontakt. Men de skal ikke være koblet mellom dekoder og strømopptak.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2019 at 17:58
Takk for tips og svar fra alle.
Da får enn krysse fingrene når enn setter i gang!
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2019 at 13:10
Lykke til Smile
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2019 at 19:36
Takk Oppdaterer fremgang etterhvert.
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.