Digital vs analog |
Post Reply |
Author | |
Kjellemann
Viderekommen Joined: 18 september 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 20 september 2016 at 10:03 |
Jeg er ny i dette forumet, og håper på svar fra rutinerte mj- ere. Jeg har tatt fram mitt gamle märklin- utstyr fra ungdomstiden (fra 90- årene), og har tenkt å starte på et ordentlig anlegg. Prøver meg på analog drift, i og med at jeg har masse analoge lokomotiver fra før. Jeg har kjøpt et par lokomotiver på Ebay som er digitale, og spørsmålet er: kan disse brukes på analoge baner? Må det kanskje fjernes noe fra lokomotivet for å få det til?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Jeg er ingen rutinert mj-er, men kan prøve å svare med det lille jeg tror jeg kan.
De dekoderene jeg har montert i mine gamle Märklin lok fungerer på analog drift. Både med DC- og AC-spenning. AC som fra Märklintrafoer. Det er ESU-dekodere jeg har montert. Allikevel skal man visst være varsom med å bruke de gamle blå trafoene ettersom de gir så høy vendepulsspenning at dekoderene kan bli ødelagt.
|
|
Kjellemann
Viderekommen Joined: 18 september 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Da tolker jeg det som at jeg kan prøve digitale lok på blå trafoer. Det er uansett ikke et anlegg som kommer til å bli kjørt hver eneste dag, om det har noe å si. Kanskje det er mulig å fjerne dekoderen, hvis ikke hele loket blir ødelagt?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er IKKE anbefalt å kjøre lok med Esu dekoder på blå trafoen. Ellers tror jeg ikke at man bare kan fjerne dekoderen. Et Marklin lok med dekoder har nok ikke motor og venderele slik at det kan kjøres analogt uten dekoder. Hvis det er digitale Marklin lok du har, bør de være bygget for å tåle blå trafoen, men det ville jeg undersøkt nærmere før jeg prøvde.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det riktignok mange år siden jeg drev med Märklin Digital (dengang fantes bare Märklins egne dekodere), men den gangen var det ikke noe problem å kjøre dem på analog spenning. Riktignok ga de veldig gamle trafoene fra 50-tallet en del høyere omskifterspenning enn de fra 60- og 70-tallet, men så gamle trafoer var det vel neppe noen som brukte i kombinasjon med digitale lok.
De nyere grå trafoene har jeg ikke brukt selv, jeg kan derfor ikke si noe om disse er mer skånsomme mot digitaldekodere enn de blå. Hvis de grå trafoene sender ut omskifterspenning direkte fra sekundærspolen kan jeg ikke skjønne at de kan være mer skånsomme enn de blå (omskifterspenningen må jo være den samme for at det skal virke), men de har kanskje elektronisk regulering av omskifterspenningen? Det er ikke mulig å kjøre lokomotiver av noe som helst fabrikat på analogt Märklinsystem uten at de er utstyrt med enten analog retningsomskifter eller digitaldekoder. Hvilken type retningsomskifter man må sette inn avhenger av om det er et lok med gammeldags feltspolemotor eller nyere lok med likestrømsmotor. I lok med feltspolemotor kan man om ønskelig sette inn gammeldags elektromagnetisk omskifterrele (hvis slike fortsatt kan skaffes). Lok av andre fabrikater enn Märklin har med noen svært få og spesielle unntak alltid likestrømsmotor. (Vel - det er riktignok mulig å kjøre lok med feltspolemotor uten å sette inn retningsomskifter, men da går de bare den ene veien...).
Edited by H. Lindholm - 21 september 2016 at 19:41 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan jo være at de blå trafoene gir en spiker i det man slipper rattet fra skiftepossisjon. Slikt kan godt være forskjell på ulike trafoer. Høye spenningsspikere er typisk nå man jobber med trafoer og spoler og bryter en sluttet krets brått. Det skal jeg jammen scoope på en dag.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det er kanskje der utfordringen ligger. Da er det ikke usannsynlig at de grå trafoene har en eller annen form for beskyttelse for å unngå slikt.
Det er 20 år siden jeg drev med Märklin Digital. Jeg kjørte egentlig ikke aktivt med det selv, men bygget om en del hundre analoge lok til digital for kunder. Da ble de selvfølgelig testet, og dessuten ble jo systemet demonstrert for interesserte. Jeg kan ikke huske det var noen reklamasjoner eller klager som gikk på at dekoderen slutte å virke. Generelt hadde vi knapt noen reklamasjoner eller klager på digitale lok, enten de var ombygget eller levert ferdig digitale fra Märklin. Når det er sagt, så var det vel også slik at svært få (om noen) av de som på den tiden investerte i digitale lok også kjørte dem analogt. Kanskje Märklin erfarte noen problemer etter hvert, og som den seriøse produsent de alltid har vært forsøkte å løse problemet med å lansere en ny trafotype. På den annen side antar jeg at Märklin også tok slike utfordringer seriøst også på dekodersiden, slik at deres egne dekodere i størst mulig grad var beskyttet mot "spikere". Erfaringsmessig har ikke andre produsenter som har laget utstyr for Märklinsystem alltid vært like nøye med å ta alle eventualiteter i betraktning. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
De første dekodere fra Märklin da man enda drev med Motorola-formatet ( og kun det), var bedre med å tåle spenningspulser fra de blå trafoene.
Da "vanlige" transformatorer ble forbudt omsatt som leketøy i EU (grunnet at du kan koble to trafoer sammen på sekundærsiden og få livsfarlig spenning i pluggen på den som ikke er tilkoblet nettet) ble de nye grå trafoene laget. De går veien om likestrøm. Omskifterpulsen er ikke like høy på de grå "trafoene" og man fikk problemer med gamle lok med omskifter-rele som ikke skiftet retning. Märklin har ikke vært like "åpen" om disse endringene - og at de har gått fra vekselstrøm til likestrøm. - Kanskje de har følt dette som et nederlag for sitt system etter en del "nedsettende reklame" om likestrøm opp gjennom årene? Nå finner man ikke mange produsenter som lager dekodere for gamle allstrøm-Märklin-motorer? De må ombygges til likestrøm for å kunne digitaliseres. Kanskje Tams er eneste nåværende leverandør av dekodere for allstrømsmotorer? Det å beholde originalmotoren er en betingelse for å bygge tilbake med omskifter-rele.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Uhlenbrock har visst fortsatt et par dekodere for allstrømsmotorer, hvor den ene kun støtter Motorola-format (75000) og den andre også støtter DCC (76200):
Edited by TorsteinS - 22 september 2016 at 00:39 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |