MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Di6 - gear

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
roccomann Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 17 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér roccomann Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Di6 - gear
    Sendt: 08 november 2020 kl. 14:00
Hei der ute, nå er det lenge siden jeg hadde innlegg her i forumet, så det kan jo hende at spørsmålet mitt allerede er besvart.
Men her er i alle fall problemet: Jeg har en modell av Di 6.665 der begge gearboksene er defekt. Hvor kan jeg få tak i reservedeler til denne modellen?
Jeg vet dessverre ikke fabrikatet,men modellen er i norsk design og ikke så mange år gammel.
Mvh Einar B
roccomann
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2020 kl. 17:15
Det er sikkert et Hobbytrade-lokomotiv? De har laget samme nummer.
Det er problematisk å få deler fra "gamle" Hobbytrade da de har gått konkurs. Derfor vil jeg anbefale et fabrikat i Polen som heter: https://kkpmo.com/
Jeg har brukt de flere ganger og de leverer over PayPal (betalingen).

For små tannhjul, kan du velge messing, så holder det "evig". De koster € 3,40 pr. stk.
Velg en halv mm. mindre enn akslingen (som er 2 mm.), så kan du brotsje opp tannhjulet så det passer på klempasnings på akslingen. - Ellers er det "fritt roterende" på eksakt mm.

Aksling Ø: 1,5 mm.
Tenner: 12
Ytre diameter Ø 5,6 mm.
Bredde: 3,0 mm.
Jeg glemte Modul : 0,4

Endret av Kjell H. - 08 november 2020 kl. 18:41
Til toppen
hamoell Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 10 juni 2012
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér hamoell Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 november 2020 kl. 17:17
Du kan prøve å sende en mail til Gudmestad leker & modeller, kanskje han har noe deler liggende.

Min pusher: www.glm.no
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen

Medlem siden: 08 april 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 november 2020 kl. 09:00
Takk for tips! Lurte akkurat på det samme. Er det bare tannhjulene på akslingen som er ødelagt? Det virker som at det ikke går helt knirkefritt uten hjul, men da går det i hvert fall rundt da.

Har noen tips til hvordan man kan feste boggisidene igjen? Tenkte på å borre hull og lime på en plassmangel eller evt messingstang.

Har 5 lok av type Di6 i ulike farger og varianter som sårt trenger reparasjon.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 november 2020 kl. 14:01
Kanskje du kan lime tappene som holder boggisidene på plass? Jeg kan se at de brekker i et svakt punkt innerst ved boggien, så "lim rikelig". Jeg brakk av tappen på ene siden, så det støtter opp andre siden.
Hvis ikke det holder, så må du demontere boggien og sette en konhodet plastskrue fra baksiden på 1,2mm. (Har et sett av disse skruene fra Kina - De koster en bagatell.)
Det går også å sette en 5mm. maskinskrue som er gjenget i zinkmetallet i boggien på 1,2 mm. gjennom tappen. Jeg har sluppet dette for limet holdt.

Det er 2 måter å feste tannhjul som er presset på akselen. - Enten å risse opp akselen til periodevis overdimensjon eller å ha tannhjulet i en underdimensjon i forhold til akselen når det gjelder tannhjul av plast.
Det siste har vist seg å være mer holdbart. Jeg har en teori om at akslinger som er gjort tykkere gjennom "rissing" eller rifling er mindre holdbare enn de som har en glatt overflate som er presset på i underdimensjon. Det begrunner jeg med at når akslingen presser kun ved de punktene som er risset, så danner det små sprekker slik at tannhjulet sprekker. Kanskje er fett og olje med på å trekke ut mykgjøreren i plasten?
Små tannhjul sprekker lettere enn større diameter. 
Men rifling eller "rissing" er holdbart for metalltannhjul.

NMJ har for Superline eller Topline komplette hjulpar som passer inn med metalltannhjul. De har også oppdaget at plast holder ikke for små tannhjul som er fast på akselen.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,062 sekunder.