Di3 i Norden |
Post Reply |
Author | |
Grim
Viderekommen Joined: 14 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 juni 2007 at 15:08 |
Hei, jeg er helt ny her og har postet en post om meg tidligere. For de som vil se, kan se her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2639
Favoritten min er Di3 med de legendariske gitterene forann frontvinduene. Jeg har planer om å lage ett diorama for ett togsett med Di3 lokk. Det skal være vinterlandskap i fjellene i Nordnorge. Så jeg lurer på hva Di3 lokkene brukes til nå til dags nord for Trondheim. Gods? Pasasjer? Og hva slags pasasjervogner trekker det i tilfelle? Jeg veit dette er noe jeg kan studere meg frem til selv men før jeg starter gir jeg dere sjangsen til å komme med innspill. Jeg takker for alle svar på forhånd. |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Di3 er utrangert hovedsakelig. NSB kjører ikke passasjertog med dem, men OBAS (Ofotbanen) har et par lok, som også er laget i modell, som kjører bla. tømmer og biler. Jeg vet de har brukt Rørosbanen, Nordlandsbanen vet jeg ikke...
Jeg leser om prosjektet ditt i den andre tråden og det høres virkelig spennende ut! Det er ikke så altfor mange vinteranlegg rundt omkring. |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
NSB: har Di3.642 brukes til å hente tog i snøværet på Finsefjellet. Da med tomtog. Har også gått i forspann foran El18 ved flere andedninger med Bergensbanens dag og natttog(grunnet driftavik).
Ofotbanen har: 629,632,623 som driftlok(stasjonert Hamar) og 621(skal settes i stand) og 603 som delelok. Har vært kjørt charter på ofotbanen med DI3 og B3 vogner, samt ved driftavik.
Ellers så har NJK 602 og 616. 616 har vært i Fauske(Nordlansbanen) med gm-gruppens vogner.
Jernbaneverket har 628 mens denne har ikke vørt brukt sammen med personvogner etter at Jbv overtok loket.
Di3 var i bruk på Nordlansbanen frem til 2000. Samensetningen var da: Di3-Di3-Bc5-Fr3_2-Bc13-B3-B3-Bc3.
Var lok med togvarme som først og fremst ble brukt. De uten ble brukt i godstog.
De brukte 2 Di3, eller en Di4 etter som hva de hadde tilgang på av lok.
I Dag brukes det kun Di4 i dag og nattoget. Mens godstogene har Di8(som oftes 2 lok) eller Cd66(ikke uvanlig med 2 lok om sommeren).
Edited by Wickerman - 15 juni 2007 at 18:14 |
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |