Di 4 fra Hobbytrade |
Post Reply |
Author | |
Stig80
Viderekommen Joined: 30 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 desember 2013 at 16:44 |
Hei, jeg har nettopp anskaffet meg et Di 4 lok gjennom en auksjon på QXL. Men så stusser jeg på en liten detalj som sikkert mange synes kanskje er helt normalt. Det er ikke noe gummi på noen av drivhjulene. Og på mitt anlegg så trenger man litt kraftoverføring siden jeg har stigning fra 1. til 2. etasje i mitt hylleanlegg. Vil gjerne kjøre mellom etasjene uten sluring.
Hva bør jeg gjøre er mitt spørsmål? |
|
E L K
Medlem i MJF Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
Post Options
Thanks(0)
|
kjøp akslinger med heftring. togbutikken skaffer
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vekt ned loket. Unngå gummiringer hvis mulig, for det smusser lettere til skinnene. Men nå skal et så pass stort lok kunne trekke en del i stigninger uten hefteringer, så hvis du ikke har veldig sterke stigninger, bør det gå bra. Generelt bør man ikke ha for sterke stigninger. Følg prinsippene i 1:1, med 20-25 promille som det sterkeste over litt avstand, men 35-40 promille kortvarig kan tåles.
|
|
Svein S
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har 2 DI6 fra HB. Disse klarer ikke stigninger uten hefteringer på lokene, selv om lokene veier litt. Et anlegg uten stigninger så går det fint uten.
|
|
A matter of life and death
|
|
Stig80
Viderekommen Joined: 30 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en stigning som kanskje er litt mer. 29 cm på ca 3 meter. Eller 10 cm på 1 meter. Men jeg tror jeg går for heftering siden mitt anlegg ikke har noen skjulte plasser jeg ikke kommer til. Men hvem kan ha sånne hjul lett tilgjengelig, eller må det heller bestilles direkte fra produsent?
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
E L K nevner her ovenfor Togbutikken . . .
|
|
Bjørn Egil
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er 100 promille stigning. Da må du ha hefteringer, helt klart. I 1:1 er det så bratt at man nok ville vurdert tannstang. Men hefteringene er jo en slags tannstang. |
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |