Detaljer på B3/B5 boggier |
Post Reply |
Author | |
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 mai 2016 at 23:05 |
Jeg har noen Lima B3 vogner i nydesign og noen B5 i gammeldesign. På disse følger med noen smådeler til å montere på boggiene. Bildet viser et utsnitt av instruksjonen til B5. Det er litt uklart for meg om delen ved 6-tallet skal monteres. Samme del følger også med til Lima B3. NMJ sine B3 vogner har ikke denne delen. Er det noen her med detaljkunnskap om NSB sine boggier som kan si hva som er rett?
Helge B. |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis jeg forstått det riktig er boggiene til
Lima B3 og B5 standarddeler. Ekstradel nr 6 benyttes ikke av NSB og skal dermed ikke monteres |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Del 6 må være støttelageret for generatorens kardangaksel, og skal følgelig ikke monteres.
http://www.railforum.de/modellbahn/md_drehg/md33_schwer.htm |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men det skal vel sitte en støtdemper der?
Nå er jeg absolutt ikke ekspert på MD-boggier, men ut fra minnet og en rask kikk på noen bilder stod det en støtdemper ut på skrå på dette stedet på de eldre variantene, mens nyere varianter har støtdemperen vertikalt eller tilnærmet vertikalt plassert. |
|
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har du selvfølgelig helt rett i. Da er det sikkert greit å montere delen likevel. Eventuelt kan man forsøke å kutte vekk klumpen som utgjør kardangopplagringen. |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sånn ca. på midten av 70-tallet ble boggiene på norske MD-boggier modifisert slik at støtdemperen (del 6) ble montert vertikalt i stedet for på skrå. Den skal altså monteres. Om man ønsker at vogna skal se ut slik den ble etter denne modifikasjonen, kan man evt. prøve å mekke til noe som ser ut som de vertikale støtdemperne. Om man ikke gidder det, er det bedre å montere den, slik at boggien i det minste stemmer med én utgave.
Hva del 8 er, er jeg usikker på. I folderen som følger med en B5-vogn, står det: "De ekstra tankene (8) som medfølger skal ikke monteres på ovennevnte modeller. De er beregnet for en senere utgave som kommer i løpet av 1998." Ble det ettermontert noen slike tanker, eller kan de ha vært tiltenkt f.eks. en planlagt modell av BF14? På Rivarossis modell av 26028 i "tomatsuppe-design" er disse tankene ferdig montert, sammen med del 6. Del 7 mangler imidlertid, så da kan de også ha blingset på del 8.
|
|
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar.
Bildet under viser en Lima og en NMJ boggie. På NMJ boggiene er det tydelig modellert en vertikal støtdemper. Siden B5 vognene ble levert til NSB i 1977 har vel de aldri hatt skråstilt demper. Neste bilde viser delene som følger med Lima vognene. Jeg synes ikke de ligner særlig godt på skråstilte dempere og det er heller ikke lette å modifisere delene til å ligne en vertikal demper. Jeg tenker derfor at jeg lar være å montere dem. Innleggene her viser jo at man må være en kjenner for å oppdage at her mangler noe. Helge B. Edited by HelgeBe - 18 august 2016 at 21:27 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
For min del synes jeg det ser ganske påfallende ut med den manglende støtdemperen på B5-modellen på det første bildet, så jeg synes definitivt det ville sett riktigere ut med den (temmelig grove) skråstilte demperen. Man må være mer "kjenner" for å oppdage at demperen er av feil type enn for å se at den mangler helt. Å modifisere de skråstilte demperne til vertikale var ikke det jeg tenkte på, men kanskje heller å mekke til en demper med f.eks. noen ledningsbiter med to litt forskjellige isolasjonstykkelser.
Edited by TorsteinS - 10 juli 2016 at 01:11 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |