Dekodere og maxspenning |
Post Reply |
Author | |
roccomann
Medlem i MJF Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 mai 2015 at 17:09 |
Ved batteridrift på min hagebane har jeg valget mellom å bruke 2 stk 9V Li-ion-batterier (1800mAh) eller 2 stk LiPo hver på 11,1 V (5000mAh) i serie. Batteriene skal medføres enten i loket eller i påhengt godsvogn.
18 Volt bør vel ikke være noe problem, men 22,2 Volt høres mye ut for en alminnelig dekoder. Hva kan regnes som maksspenning for en dekoder? Jeg kjører 0-skala. Einar B. |
|
roccomann
|
|
Loco
Veteran Joined: 25 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du må sjekke hvilke begrensninger som gjelder for dekoderen(e) du har planer om å bruke. Informasjonen bør være tilgjengelig i databladet for en dekoder.
For eksempel spesifiserer Massoth følgende verdier for sine dekodere (M, L, LS, XL, XLS):
0-24V (med 27V peak belastning) |
|
- Loco -
|
|
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Husk at en fulladet LiPo-celle har en spenning på 4,2 V. Har du to batteripakker med 3 celler i hver så blir total spenning 25,2 V. En LiPo-celle er i praksis tom når spenningen er et sted mellom 3 og 3,3 V. Når det står f.eks 11,1 V på en pakke så er det den såkalte nominelle spenning. HelgeBe |
|
roccomann
Medlem i MJF Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for advarende svar.
Det ser ut til at å bruke to LiPo-batterier med en nominell spenning på 22,2 V kan være å leke med ilden. Kan det være en utvei å bruke en eller flere dioder i strømforsyningen for å senke spenningen en smule. Hva med Zenerdioder av høvelig verdi? Einar B |
|
roccomann
|
|
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Hvis du bruker 5 celler LiPo så blir maks spenning 21 V. Hvis du ikke har plass til en stor pakke så går det like bra med to pakker på henholdsvis 3 og 2 celler. Hvordan du evt kan begrense spenningen elektronisk bør en av forumets elektronikkeksperter helst svare på, men jeg antar kanskje en spenningsregulator er best. Helge B. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |