Dekoder og lyspærer på Superline |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 november 2020 at 17:11 |
Holder det med motstander for å bruke vanlig dekoder til å styre 1,5v lyspærer på Superline, eller må man ha en likeretter-krets? Lyspærene virker vanskelig å løsne med tanke på å bytte de ut med 10/16V-pærer på min el 1 i hvert fall.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stikkordet er LM317 med 2 motstander for å regulere spenningen til 1.5 volt for vanlige dekodere eller Zimo MX635V med 1.5v utganger. NMJ bruker LM317 i flere modeller
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har nettopp dekoderisert min El1, da jeg ikke hadde tid til det før. Jeg har brukt en ESU Standard-dekoder. Hvis du vil ha samme dekoder, er det en ting som ESU ikke har oppgitt i bruksanvisningen. Det er nemlig 0 volt. Hvis du har ledningene nærmest deg, så er det 0 volt helt til høyre og den loddebanen (som ikke er loddet på). Derved sparer du 2 dioder som skal til, hvis ikke du heller vil lodde på diodene på dekoderen ("kunstig" minus til hver skinne).
Motoren i El 1 Superline svinger etter kurvene i det relativt store trafohuset, så plassér dekoderen og LM317 i ene enden. Du trenger ikke 2 LM317 slik som det er i "originalmodellen fra NMJ", men bytt til en større LM317 da den er for liten med hensyn til varmeutviklingen, spesielt hvis du kjører med nedre lamper foran og bak (rangerbelysning). Motoren er også spesiell i El 1, det er en ORION-motor i El 1 i stedet for den CANON-motoren du finner i de fleste NMJ Superline-modeller. Du kan ikke bruke innstillingene til denne. Forsøk med Kp rundt 20. ORION-motoren er en motor som har jern i ankeret. Sist glemte jeg at du må fornye alle ledningene som går til begge boggiene. De er alt for stive. Lykke til!!!
|
|
lolke
Medlem i MJF Joined: 16 november 2004 Location: United States Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Se http://lolkebijlsma.com/nmj_superline_di3630_dcc.html for detaljer om hvordan jeg brukte LM317 i en NMJ Di3. For min El11 (http://lolkebijlsma.com/nmj_superline_el11_dcc.html) brukte jeg en TCS VR1.5, men jeg tror det også bruker en LM317 internt. Hilsen, Lolke
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje TCS VR1.5 er en inverter-strømforsyning med opphakking og likeretting?
Det er spørsmål om hvilken spenning som er den laveste spenning som den virker på? - 8V eller høyere? Da er det 3V som skiller på analogdriften med lys. Dekoderen starter allerede ved ca. 5V. Jeg har brukt slike fra Kina (de koster < NOK 10) for NMJ-vognene som krever stor strøm (250mA) ellers har jeg byttet lyspærene ut med varmhvite dioder. Begge trekker mindre strøm fordi LM316 blir ikke varmet opp. LM316 bruker den samme strømmen totalt, men "koker bort" effekten i LM316. Det er jo litt effekt rundt 12V. Men effekten på en inverter er kanskje 90%, så den er mer effektiv ved høyere forbruk, da den omformer effekten til 1,5V. Ellers blir det varme fordi LM316 bruker samme strømmen som 1,5V-pærene (samme mA). Hvis det er et lok, så foretrekker jeg LM316. Den starter rundt 1,5 V høyere enn den innstilte verdi (runt 3,0V). Det har betydning for igjen å kjøre lokene analogt igjen De fleste dekodere starter rundt 5V.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for mange gode tips. Det med motoren har jeg ikke tatt i betraktning.
Det er altså ingen mulighet for å bruke likeretterene som allerede sitter i snutene? Og så lurer jeg på om det er noen idé å evt. bytte med 16v-pærer fra Viessmann. Er selvsagt inne på tanken å bytte til SMD-led med isolerte ledninger hvis jeg først skal begi meg utpå å bytte pærene. Et lite sidespor: Jeg har en BM 91 som NMJ digitaliserte for meg en gang. Den ene pæra har også gått der, ser det ut til. Noen erfaringer med dette? Antar at det er lettere å bytte pærer/sette inn led i disse enn El 1? |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pærene er vanskelig å skifte på markeringslysene på El1, lettere med topplyset.
Bm86/91 er middels lett å bytte. Jeg limer en kladd på ledningene som du kan få løs/skrapet bort med steinlim og lar det tørke. Da napper du ikke ut ledningene ved videre håndtering. Jeg tror ikke at Viessmann lager hvetekornspærer med 16V? Sjekk i hvert fall om du får samme diameter!!!! De pærene jeg har sett, er 1,5V - også fra Kina med samme diameter. Jeg holder med NMJ som lager pærer over alt der det er synlig, - som forbildet. Jeg synes ikke noe om en El1 som har dioder.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |