MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekaler

 Post Reply Post Reply
Author
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekaler
    Posted: 08 februar 2021 at 18:01
Dekaler på gamle teakvogner virker ut-fordrene. ER det noen gode tips?
Dekaler på matte/delvis matte overflater....? Finnes det noen triks her?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2021 at 10:02
Jeg har lenge brukt Polyboy parkett-renovator m/ glans.
Det har jeg brukt til dekaler på messingvogner i 30 år og er godt fornøyd! Jeg har kjøpt flasken for 30 år siden i Tyskland. Alle velassorterte dagligvarebutikker skulle ha et tilsvarende produkt? Jeg tror alle merker parkett-renovatorer gjør samme nytten?
 
Den er slik at den lar seg tørke av uten det blir et tykt lag og gir en god overflate for dekaler.
På flasken står det:
- Uten å slipe av og uten å etterpolere.
- Dekker små skraper og matt overflate (som matt maling vil utgjøre).
 
Det er en stor (500 ml.) flaske, så det rekker livet ut!!! (om du bruker den kun til dekaler.)
 
Husk at du må beskytte dekalene med matt lakk, så blir det jamn overflate over det hele.
Back to Top
Gamlestølen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 29 april 2018
Location: Norge
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gamlestølen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2021 at 10:09
Gode råd her. Men hovedproblemet er ikke etter at dekalene er på, men FØR de kommer på. Overflaten er ikke spesielt egnet. Bør forberedes med noe "smart"?
Kanskje det er noen "Kjerringråd" som funker også?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2021 at 14:24
Trikset her er nok at du må ha en overflate som er veldig blank lakk, og ikke matt.
Enten må du male modellen din med en maling som er veldig blank, eller legge på en blank klarlakk etterpå.
Deretter er det viktig å la denne tørke godt før du setter på dekaler.

Når det kommer til dekaler på ujevne overflater (teakvogner f.eks), må en bruk en dekalmykner for å få dekalen til å følge overflaten.  Jeg pleier å legge litt dekalmykner på området der dekalen skal settes før jeg setter ut dekalen. Da får jeg bort evt rester av vann og også fordelt dekalmykner utover dekalen.
Når dette har virket litt, bruker jeg en pensel og jevner ut dekalen i overflaten.

Det jeg har sett er at noen typer dekaler ikke er like lett å jobbe med som andre.  Noen printet dekaler vil ikke myke seg opp nok og det blir luft under dekalen ved "teakbord-mellomrommet" . Samme type dekaler har også en mye synligere bærefilm kant.  Antar at disse lages på ett tykkere/stivere ark?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2021 at 14:45
Veggene på teakvognene hadde stort sett påskrudde tall og bokstaver, ikke påmalte påskrifter. Sånn sett er det egentlig ikke ønskelig at den synlige delen av dekalen følger overflaten, men problemet er de gjennomsiktge delene av dekalen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2021 at 18:54
Har du ikke blank overflate, får du "matte dekaler" når vannet forsvinner. Jeg har som nevnt brukt parkett-renovator på matt lakk. Den er tynnere enn et strøk med blank lakk og er omtrent usynlig når du sprayer matt lakk over dekalen. Dessuten er det stykket som har dekaler på, er avgjørende. Du trenger ikke "å blanke" mer enn det som er nødvendig.
Før jeg anskaffet parkett-renovator, hadde jeg forsøkt et produkt i MicroScale-serien, nemlig MicroGloss.
Det bygger litt mer enn parkett-renovator. Jeg vil være forsiktig med dekalmykner før du har fått dekalen på plass - men gjerne bruk MicroSol som er festemiddel. Jeg bruker MicroSet som dekalmykner.
Mange typer dekaler!!! - Forsøk et "usynlig  hjørne" eller ta en dekal som du har mange av, ikke den "verifulle dekalen" når du skal avgjøre "kvaliteten" og underfilmen.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2021 at 15:40
Det er flere som bruker golvpolish enn meg, --- blant annet BJ og Hakan....
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2021 at 20:53
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Veggene på teakvognene hadde stort sett påskrudde tall og bokstaver, ikke påmalte påskrifter. Sånn sett er det egentlig ikke ønskelig at den synlige delen av dekalen følger overflaten, men problemet er de gjennomsiktge delene av dekalen.



Jeg har tenkt på det samme. Nå som laser-kutting har kommet såpass langt - kan man laserkutte i messing eller tilsvarende for å lage skiltene...? Sier det høyt i håp om at en småprodusent ser muligheten!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2021 at 10:02
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Jeg har tenkt på det samme. Nå som laser-kutting har kommet såpass langt - kan man laserkutte i messing eller tilsvarende for å lage skiltene...? Sier det høyt i håp om at en småprodusent ser muligheten!

Dette blir nok for smått for laserkutting, men etsing i messing eller nysølv er nok mye mer egnet. Utfordringen uansett med løse tall er å få limt dem på. Har lekt med tanken på å etse speilveldt, med en tynn bakgrunn slik at man kan lime de på, og deretter file bort den tynne bakgrunnen etterpå. Kan hende det også fungerer å etse rettvendt og lime tallene på med bakgrunn, men da får man en flat bakgrunn bak tallene man må leve med.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.