Da lyden forsvant |
Post Reply |
Author | |
steinkit
Viderekommen Joined: 21 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 mars 2008 at 20:09 |
Hei
Tok fram min Märklin stortysker med Loksound dekoder igjen idag. Den har ikke vært kjørt på en stund og da jeg jeg startet den var den uten lyd. Har en di3 med lyd i og, men den virker selv om den ikke har vært pakket bort så lenge og lurer på om det kan ha betydning. Kan noen gi meg tips til hva som kan være problemet så blir jeg ?
|
|
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController? |
|
steppen
Veteran Joined: 30 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke som jeg kjenner til, men jeg har heller ikke mest erfaring. Du har sett over ledningene (slik at det ikke er noen som har løsnet)?
Edited by steppen - 23 mars 2008 at 21:49 |
|
Mvh Stein
|
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stein. Forsøk å resette dekoderen til fabrikkverdiene, dvs til CV-verdiene den hadde da den ble ble levert.
|
|
Nils Gullhav
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 253 |
Post Options
Thanks(0)
|
Prøv å sjekke høytaler. Det er vel det første du må prøve.
Den skal være på 100 ohm.
Hilsen Nils
|
|
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes. Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ved måling av høytalerimpedans er et vanlig ohmmeter uegnet. Derfor er det ikke så enkelt som bare å måle den ohmske verdien av viklingene, de er ofte langt lavere. Hvor lav den kan være er ofte avhengig av høyttalerens effekt, slik at det er vanskelig å vurdere.
"I gamle dager" for over 30 år siden, målte vi høytalerimpedans ved å påtrykke en sinusfrekvens og måle strøm og spenning. Dette ble gjordt i det frekvensområde høyttaleren var beregnet for.
Slike målinger er omfattende.
Det er ohmmeter kan fastslå er om du har brudd eller kortslutning i spolen og ikke særlig mer.
Kunne vel ha skrevet en hel masse om dette tema "med machende impedanser" men jeg kan spare dere for det!
Jeg ville også ha sjekket der ledningene til høyttaler er loddet til printet. Det er fort gjort at ledningene fliser seg opp og lager kortslutning.
Har dekoderen vært kjørt lenge med slik kortslutning, er nok utgangstransistorene røket?
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |