MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Cargonet CE119 Hvilken modell er best?

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 06 november 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 816
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Cargonet CE119 Hvilken modell er best?
    Sendt: 24 september 2012 kl. 15:24
Hvilken modell av CE119 Cargonet i H0 for DC er den beste? Kjøreegenskaper osv...
Trix? Roco? Acme?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2090
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 24 september 2012 kl. 16:44

Hva man prioriterer, er en smakssak!? - Derfor vil det være vanskelig å påstå at noe er "best".

Har selv Cargonet fra de nevnte produsenter.
Min favoritt, er ACME da den er mest filigran (og derved mest utsatt for brekkasje). Den har gode kjøreegenskaper omtrent som Roco sin utgave.
Roco sin er også bra. Begge disse lok har plastkåpe.
Trix har metallkåpe og er langt mindre detaljert. Den er billigere enn de 2 andre.
Kan du leve med gule LED-lys og noe dårligere kjøreegenskaper fra den innebygde spesialdekoderen (kan ikke byttes uten videre), så er dette en modell som tåler en del håndtering uten å gå i stykker.
Dette er også kvalitet for noen.
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 22
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 januar 2018 kl. 14:15
Nå kommer BRAWA også med en versjon av CE119 fra CargoNet.
Vil den ha flere og bedre detaljer, og hvordan vil kjøreegenskapene være sammenlignet med TRIX, Roco og ACME? Er det noen som har kjøpt nyheten fra BRAWA og kan dele sine erfaringer med oss?
 
 
Til toppen
Dag Cato Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 01 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 784
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dag Cato Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 januar 2018 kl. 17:17
Tja, svenskene er vel litt sånn mellomfornøyd (GC Re = CN CE119)

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20311.msg206109#msg206109
MVH

DC



Nå har jeg gitt opp sporvekselen på Steinsnes
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 22
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 januar 2018 kl. 10:33
Takk, Dag Cato, for lenken til svenskenes diskusjon om modellen. Jeg liker godt å lese om hva folk mener om modellene, og når det er krydret med bilder (som jo sier mer enn tusen ord) slik denne omtalen var, er det ekstra nyttig. Jeg har sett noen videoer også, og flere kommenterer at nyansen i grønnfargen ikke er korrekt. Senest i går holdt jeg på å kjøpe denne modellen. Var i dialog med en svensk butikk ifm. kjøp av noen andre modeller. Sendte dem noen bilder av originalen, og spurte om de kunne være snille å sammenligne med modellen de hadde i butikken. Det gadd de ikke. De mente videre at bildet av originalen måtte være photoshoppet, for så grønn var ikke originalen.
 
Det ble ikke noe kjøp av modellen på meg.
 
Har hørt flere si at BRAWAs modell av CE119 fra CargoNet er langt bedre, og klart bedre enn f.eks. A.C.M.E.s modell. Det er mulig Roco er like bra. Roco er fantastiske på detaljer, skønt ofte har rekkverk, gripehåndtak, bakspeil ol. feil farge. Og er for grove. Slik BRAWAs detaljer åpenbart er. Av og til kan det være like greit å erstatte småplukket med noen selvlagte messingtråder som lakkeres i rett farge. Og smussing hjelper mye.
 
De beste lokomotivene jeg har med tanke på kjøreegenskaper er de siste Rc-lokene fra Roco med ZIMO-dekoder. Pakket opp en ny Roco-modell i går (El 18 2254), og den gikk ikke like bra. Men på høyde med andre lok med ESU-dekoder. Mulig det er det den her også. Usikker på hva som sitter i BRAWAs modell av CE119. Men her er en lenke til en video som tester TRAXXen fra hhv. Roco, BRAWA, A.C.M.E og Piko. Har du dårlig tid, spol frem til 03:30 og se på krypkjøringsegenskapene...
Til toppen
StenR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 19 oktober 2014
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 255
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér StenR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 januar 2018 kl. 12:07
Rocos 18-maskiner skal gå silkemykt? Har selv to stykker, en med Uhlenbrock/Roco og en Zimo. Av alle mine lok er disse de som går penest. Høres rart ut om de går dårligere enn rc, uavhengig av dekoder.
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 22
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 januar 2018 kl. 22:09
@ StenR - jo da, den går som silke smurt i smør, med litt olje på toppen. Ikke rykking, hakking eller ujevn gange å spore. Men jeg syntes ikke den gikk like sakte på "speedstep" 1 som Rc-lokene. I stedet for å synse og være subjektiv gikk jeg vitenskapelig til verks i kveld. Begge loktyper er kjørt på speedstep 1, og jeg har tatt tiden:
El 18 bruker 860 sekunder på 1 meter
Rc bruker 895 sekunder på 1 meter
Tilnærmet likt, med andre ord. Det jeg la merke til er at Rc'en tar igang mykere, mens El 18 går brått over fra å stå stille til å kjøre. Men den går pent, ja.
 
Beklager avsporingen med El 18 i en tråd om "El 19" (CE119). Jeg kan heller lage en egen tråd om El 18 en gang (jeg lurer på mye).
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2090
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 januar 2018 kl. 11:22
Dersom man kunne få Fleischmann til å lage en Cargonet-utgave basert på sin BR146, så hadde det kanskje ha vært den ultimate modell i forhold til handterbarhet, detaljering, pris og kjøreegenskaper?
Jeg mener at Brawa sin modell er detaljene fremstilt i "feil" type Kina-plast da de er meget utsatt for brudd når de blir håndtert.
Med en Fleischmann-modell, får man disse deler i "handterbar" plast og dessuten drivboggier og gearkasser i metall (som Brawa). Brawa har 2 akslinger med gummiringer mens Fleischmann har kun en. Dette skulle også gi bedre strømopptak.


Endret av Kjell H. - 14 januar 2018 kl. 11:49
Til toppen
Torbjørn Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 16 juli 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 22
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Torbjørn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 januar 2018 kl. 12:09
På Roco-modeller ser jeg at akslingene ligger "flytende" når en skrur av dekselet. Med det mener jeg at de ligger løse, og lett kan tas ut for rengjøring, vedlikehold, smøring. Men også skifting. Og det er ikke noe i veien for å skifte ut en aksling med utfresning for hefteringer i gummi med akslinger med glatte hjul uten ringer. Gummiringene gir mye smuss på skinnegangen og påfølgende redusert strømopptak (stadig mindre problem med innfasing av kondensatorer?). Kanskje er det slik på BRAWA også. Hvis målet er lange (og tunge) godstog, kan det imidlertid være at modellen trenger hefteringene for å klare å trekke lasset.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2090
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 januar 2018 kl. 13:09
Ble litt lurt av opplysningene til Fleischmann på BR 145/146. Der er det oppgitt:
Technische Daten:
Allgemeine Daten
Anzahl Achsen mit Haftreifen 1
Anzahl angetriebene Achsen 4
Haftreifen 2
Inneneinrichtung Führerstand
      
Kupplung Schacht NEM 362 mit KK-Kinematik
Schwungmasse Ja
Elektrik
Schnittstelle Elektrische Schnittstelle für Triebfahrzeuge nach NEM 652 mit Steckvorrichtung
Abmessungen
Länge über Puffer 217 mm
 
 
 Som man kan se, er det en aksling med 2 hjul som har gummiringer - men eksplosjonstegningen viser at det er 2 akslinger som hver har en gummiring. Hva er rett??
 
Brawa har 2 antenner (en kort og en lang) på hver førerstand - men det ser på forbildefotos ikke å være korrekt da jeg ser bare en?  - Kanskje man kan bare fjerne den ene for å få en korrekt modell??
Den ene av de lange antennene brakk av første gang jeg pakket ut mitt eksemplar. Den var bøyd grunnet plastfolien i kartongen - og brakk rett av da jeg forsiktig prøvde å rette den! - Irriterende!!
Slike utsatte detaljer burde være av metall på en såpass kostbar modell!
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,096 sekunder.