MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Bytte hjul på El 17

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
thmark Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 20 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér thmark Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Bytte hjul på El 17
    Sendt: 20 mai 2022 kl. 14:44
Byttet hjul på min Flåmsbana El 17.2230 forleden, bildet viser hhv gammelt og nytt hjul. De nye hjulene er endel løsere siden de ikke har tappen på sidene som den gamle har. Loket kjører forsåvidt greit, men lurer på om jeg har fått riktig hjul til denne modellen?

mvh.

Thomas Markovic
Til toppen
StenR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 19 oktober 2014
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér StenR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 mai 2022 kl. 09:05
Nei. Nmj har ikke hjul til akkurat den der. De gir deg typisk nye drivbokser i stedet, av nye typen uten tapper. Det du kan gjøre er å bestille tannhjul fra kkpmo i Polen. Jeg gjorde det på mitt tilsvarende, fordi jeg egentlig syntes hjulene med "tapp" var penere. Kosta 116 zloty med frakt (var heldig og slapp moms/tollgebyr).

Du skal ha denne i messing https://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p604_gearwheel-pinion-m0-4---10teeth-od-4-8mm.html med 2mm diameter og 3mm tykkelse. Bruk en kjørner e.l. på akslingen for å den litt "ru" der hjulet skal stå og en liten dråpe loctite for sikkerhets skyld. Funker som bare det.

Sten R
Til toppen
Tåge Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Tåge Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 mai 2022 kl. 11:47
Det er to typer hjul akslinger til El 17.
El 17 versjon - 1 og El 17 versjon - 2.
V1 har ikke slike tapper på siden.
V2 har tapper på siden.
Akslinger til V2 er forøvrig ikke tilgjengelig akurat nå, men jeg snaket med Finn for noen uker uker siden, å han sa at akslinger til EL 17 - V2 er bestilt og skal produseres.
Så de kommer en gang, jeg venter selv på V2 akslinger siden jeg bestilte feil akslinger til mine El 17 lok  Embarrassed  Smile

Endret av Tåge - 21 mai 2022 kl. 11:55
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,062 sekunder.