Byggeblogg Mesta brøytebil |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Author | |
Chr. Lil. ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utrolig stilig!
Flott arbeid!
|
|
![]() |
|
Øyvind Ø. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Dette er jo utrolig bra
![]() |
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
![]() |
|
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Nå er jeg igang igjen. Var en tur i Tromsø i forrige uke og ramlet over maling. Mens lakken tørker i kjellern så har jeg pyntet litt opp interiøret en smule ikveld mens jeg har hatt på OL på tv. Dette er resultatet: Veldig oppførstørret!!! Sengen bak setene er 24 mm lang. Og så gjør ikke kameraet helt riktig farge gjengivelse. Jeg har lagd jakke over passagersetet, hjelm, Statoil kopp, styrekontroller til strøaggregat og plog og en sekk. "Stolpene" er egentlig sikkerhetsbelter for ting som ligger i sengen. Det er slik på Scania biler. Jeg har igjen å lage sikkerhetsbelte til føreren, som jeg for øvrig har malt i Mestas "uniform". Nå trur jeg ikke det er så lenge før i hvertfall lastebilen og plogen er helt klare. Jeg har fortsatt en del igjen på strøaggregatet. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
AleksanderB ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
RÅTØFT Claes!! |
|
Hilsen Aleksander
|
|
![]() |
|
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Den blei nydelig, Claes.
![]() ![]() Hva om dette kunne bli aktuelt for SkalaDesign, å lage plog og strøkasse som byggesett...
![]() Edited by Snikkaren - 16 januar 2010 at 13:19 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
Claes Lislerud ![]() Redaksjon MJ-bladet ![]() Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Takk for tipset. Det er importøren av Tamiya som faktisk er problemet. Smått & Rått her i Bodø orker ikke lenger å ta inn Tamiya siden det kan ta 6-12 måneder før de får levert varene. Sånn går det ikke ann å drive! Jeg vet ikke om det var samme importør, men de fikk en pakke til butikken seint i høst inneholdene et Evergreen Scalemodels Stativ med plastprofiler. Den hadde dem hatt i restbestilling i 3 år!!! Dette har dog solgt som varmt hvetebrød og like etter var vi noen stykker som fikk forespørsel om hva vi ville at dem skulle ta inn. En liten del av det kom i forrige uke. 3 måneder etter at det var bestillt... Det blir litt tungt å bedrive en butikk på den måten. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Chr. Lil. ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Flott arbeid! Veldig imponerende! By the way jobber jeg i Mesta
![]() |
|
![]() |
|
Pjokken ![]() Nykommer ![]() Joined: 13 desember 2009 Status: Offline Points: 27 |
Hobby-Train i Drammen er en kjempebutikk som helt sikkert sender deg det du trenger. Hovedimportøren ligger også i Drammenstraktene, men da bør du ha alliert deg med en forhandler i ditt distrikt. Utrolig bra resultat med din Scania Mestabil forresten.
|
|
![]() |
|
Idag er det faktisk 1 år siden jeg skrev sist på min Mestabil blogg. Så en oppdatering er kanskje på tide... Lastebilen har fått et strøk gul farge på seg. Problemet er at jeg brukte min siste slump med Tamiya gule akryl maling og det har blitt umulig å få tak på her i Bodø... Jeg har også begynt på dioramaet som bilen skal stå på. Bunnen er en treeske som det lå dadler i, der jeg har byggt opp veien først med isopor og så et lag med gips. Så skal det pusses, lakkes og detaljeres. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Du Svein, du Svein...
Det er mye du ikke skjønner. Kan komme med flere eksempler enn denne brøytebilen men dette er jo et seriøst forum... Bl.a. at det finnes en verden utenfor togene. Det er den du ser om du sitter inne i toget. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Hei Claes, Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvor du skal montere jernbanehjula på denne?`Du må ha bommet på måla her, og jeg klarer ikke selv om jeg myser å se hvilken Skd dette er..
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
Stilig, spent på hvordan dette blir seendes ut!
|
|
Christian L.
|
|
![]() |
|
Takk.
Høvelskjæret fungerer ikke. Fant ut at det ble så smått at det begynte å bli vanskelig.
![]() |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
AleksanderB ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
Mesterlig!
![]() Stilig at du har fått med hydraulikkslangene til plogen, og at du har fått RO/RO systemet til å fungere i modell.
![]() Fungerer det midtmonterte høvelskjæret også?
|
|
Hilsen Aleksander
|
|
![]() |
|
En ny oppdatering.
Plogen er bygget klar og bilen har fått mittmontert høvelskjær. Neste trinn er å grunne å lakkere. ![]() Nå har jeg begynt på saltsprederen som kommer til å bli av typen Schmidt Stratos. Den finnes i mange ulike størrelser og varianter. Min kommer til å være en utgave for saltløsning, der man blander saltet med varmt vann. En artig detalje som jeg bare måtte få til, og som jeg startet med, var å bygge RO/RO-systemet for å få agregatet opp i dumperkassa. Jeg skal prøve å vise dere her i en liten bildeserie. ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Idag har jeg fortsatt med detaljeringen av plogen. Støttehjul og feste er loddet sammen. TTT, bare hjulene tok over én time å bygge. Per stykk! Men en dag til så bør nok plogen være klar for vask.
![]() ![]() Takk for alle positive og konstruktive tilbakemeldinger! ![]() |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Snikkaren ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Ikkje for å motargumentere det Andreas sier, har peiling han...
Andre eksempler:
Alt kommer vel igrunnen ann på hva hver lastebil er kjøpt inn for å brukes til. Kan gå som brøytebil i tillegg...
Nest nederste bilde er en med side skjær...
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
![]() |
|
Jeg letet på Bergli etter de bildene igår. Hadde helt glemt av den "mesta"-tråden. ![]() Trur nok jeg beholder Herpahjulene. Det er jo en så liten forskjell. Kan jo file dekkene litt på dremeln så bli de jo mindre... Får se om jeg har slike felger som på Noteboom tralla. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Er nok litt over gjennomsnittet interessert i lastebiler, er nok noe der
![]() AWM hjul er en mulighet. Har hørt at det ofte brukes gamle drivhjul på boggien for å kjøre ut siste rest av dekkene. AWM hjulene vil gi dette inntrykket, se litt mer slitte ut.
Men så er det en annen ting... Felgene på en drivaksel og en "vanlig" aksel er forskjellige...
Ser du på bildene til brukeren "Volvo" av to Mesta Scania R500 6x2 på Dombås. http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=3176&postdays=0&postorder=asc&start=0
Vet ikke hva man skal kalle det, men som du ser er det en slags "klump"
![]() Men så kommer problemet... AWM dekkene går ikke på felgene fra Herpa. Så man blir nødt til å velge. Enten samme dimensjon som drivdekkene eller lowlinerhjul. Lowlinerhjul ble kanskje litt vel små etter min mening... Kanskje bedre med nye dekk på boggien?
![]() |
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
![]() Vinduene ligger på taket. Dvs. er ikke montert. 10000 tommeltotter og like mange projekter i lufta... |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Du verden! Her er jaggu en gutt som ser detaljer!
![]() Det har jeg overhodet ikke tenkt på. Bør jeg bruke AWM hjul bakerst da? Slik som du har gjort på NOR-CARGO bilen du hadde "kurs" på er på forumet? |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Andreas ![]() Veteran ![]() Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Meget lekkert dette her
![]() Men en ting er verdt å merke seg... Ser ut som forbildet ditt er en boggiebil med løft 6x2 (ser at bakhjulene er mindre dimensjon, men jeg kan ha sett feil) mens akslene slik som de er nå er tandem (6x4) med drivhjul på begge akslene på boggien. Bare å bytte ut bakerste akslen med boggiehjul så er det i boks
![]() |
|
Hilsen Andreas.
|
|
![]() |
|
Steinar Snøtun ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Meget bra. Men lokstallen, hvordan går det med den?
|
|
Steinar
|
|
![]() |
|
Sinnsykt bra! Plogen er helt RÅ!
![]() Ja det blir virkelig spennende å se modellen i Mesta farger.
![]() |
|
Hilsen Aleksander
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Skamstiligt Claes, nesten like tøff som de på Haukelifjell
![]() |
|
![]() |
|
Den der blir veldig bra Claes.
Spent når modellen blir ferdig i Mesta farger....
Så er det vel bare å bestille ploger for oss andre.......
![]() ![]() ![]() |
|
Ove
|
![]() |
|
Takk Aleksander
Ja det stemmer at det er polystyrenplater jeg har brukt. Status etter julens lille bygging er følgende: ![]() ![]() Plogens feste er bare en prototype jeg har brettet og så har jeg ikke lagd de øvre stagene mellom plogen og festet på bilen. Derfor så lener seg plogen litt for mye mot bilen på bildene. Dekalene til bilen er ferdig tegnede, men jeg skal tegne litt mere på andre dekaler for å fylle ut et A4 ark før jeg sender filen til Tyskland for utskrift. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
|
Drit lekker lastebil Claes! Må legge ut flere bilder hvis du er kommet noe lengre!
Er det 1 mm styrenplater du har laget Zetterbergs kassen av?
Holder på å lage etter forbilde en MAN dumperbil med trippelkjerre som skal ha samme type kasse som du har laget.
|
|
Hilsen Aleksander
|
|
![]() |
|
hakhe ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Jeg blir imponert, skal bygge meg en container bil selv om litt og det er fint å få inspirasjon!
|
|
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
|
![]() |
|
Nå har jeg begynt å male bilen. Alt som man ser er hvitt skal bli gult men det er først etter litt pussing av kassa. Ellers så mangler det dekaler som skal lages og detaljer som skal males og en aldrig så liten smussing slik at den ser litt brukt ut. Ikke så mye men nok.
![]() ![]() Jeg jobbet en del med bakdelen igår. Slik ble det: ![]() Mere blir det nok ikke gjort for over helgen, for i ettermiddag tjuvstarter vi Bodø Air Show med omvisning på JAS Gripen og Joint Strike Fighter som har 1:1 skala modeller her oppe av de "Norske" versjonene, og i kveld/natt så er det fest i den store Hangar A inne på flystasjonen med grilling og konsert! Resten av helgen er det flyshow for alle penga!!! Edited by Claes Lislerud - 13 juni 2008 at 10:43 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |