MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Båter i Z-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Båter i Z-skala

 Post Reply Post Reply
Author
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Båter i Z-skala
    Posted: 22 august 2009 at 17:04
Er det noen som vet om det er mulig å få tak i båter i Z-skala. Jeg tenker da på små  fiskebåter, fraktebåter, robåter og små motorbåter 
JMO
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2009 at 10:00
Ser ut til at Artitec har sluttet med båter i Z-skala.
(Du finner kanskje forsatt noe på eBay)
 
Du finner litt her, riktignok beregnet for arkitektmodeller, derfor 1:200 og 1:250. Ikke godt å si hvordan finishen er, siden det bare er de umalte versjonene det er bilde av.
 
Back to Top
Treant View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Treant Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2009 at 12:17
Denne her skal være en ommbygget Artitec båt i 1:220.

http://www.moreless.net/gallery/Zmod08/index.php?9

Bildet er fra Christian sin Zmod bro modul. Det er flere bilder fra flere vinkler om du blar litt i galleriet.
Lars Erik Gyulzadyan Svendsen

Another DCC Zhead
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2009 at 13:24
Ja her var noe jeg kan bruke. Men da jeg har fått tak i noen husmodeller i fra Ålesund, så skulle jeg ha hatt noen fiskebåter til å ligge ved havna i mitt lille Ålesund :-)
JMO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2009 at 23:07
Hei!
 
Artitec har fremdeles noen ganske få båter igjen i z-skala, og Artmaster har noen ubåter i skala 1:220.
 
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over at togene dine skal se for "små" ut dersom du beveger deg opp til skala 1:200 på skipene, siden skip i utgangspunktet er "store saker" uansett. Ved å bevege seg litt opp i skala, blir utbudet noe bedre i blandt papir- og plastmodeller (selv om det antakeligvis blir lettere å modellere "marinehavna" enn "Ålesund" i den skalaen).
 
Dersom du overser alle flymodellene, kan du få ett godt innblikk i hva som finnes av skipsplastikkbyggesett i 1:200 hos Moduni. Likeledes dersom du overser alle bygningene, kan du se hva Moduni kan tilby av forskjellige skip i 1:200 i papir/papp.
 
Hvordan husmodeller har du fått tak i fra Ålesund? Det hørtes interessant ut.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2009 at 01:07
Hei!
 
Plastikkbyggesett-produsenten Lindberg, har også en enkelte båter og skip i "nær skala" til Z (og andre "mj-skalaer").
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2009 at 11:29

Har ikke sett eller prøvd disse selv men etter bildene ser det bra ut, velg Hobby and sports og bla deg litt ned på siden så finner du ro-båter:

 
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2009 at 20:11
Litt forskjellig å å ta tak i her ja. Som det blir sagt, så er båter svære greier og skalaen behøver nødvendigvis ikke være så nøye. Men mitt problem her er plassmangel, og har ikke plass til store båter. Har stjelt ideen til Heine Pedersen, og holder på i et salongbord. Etter at jeg hadde lagt skinneføringen, så kom jeg over  modellene av jugendhus i Ålesund, min fødeby. Klart jeg må bruke dem , og jeg prøver nå å lage en illusjon om sundet i byen. De er i skala fra 1:200 - 1:250. Nå venter jeg på ålesundskirka som er i skala 1:300
Så båter som skal plaseres her må i utgangspunktet være små.
Til Roger,  Husene kan du se dersom du  går inn på nettsiden til gullsmed Mjelva.  http://www.mjelva.no   Der vil du finne husene under Ålesundsprodukter.
Prævde å legge inn et par bilder sammens med teksten her, men det ble et skrekkelig resultat. Sikkert noe med billedformatet jeg brukte. Kan noen forklare meg hvordan det på en enkel måte legges inn bilder her, så kan jeg prøve på nytt.

JMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.