MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Boks med avsug for spraymaling

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Boks med avsug for spraymaling
    Sendt: 15 august 2013 kl. 22:44
Avsugsbokser for spraymaling er ofte veldig dyre, eller vanskelig å få tak i. Selv har jeg laget en av en plaskasse som jeg tidligere har beskrevet på forumet. Da jeg (endelig) var tilbake hos MJ gruppen i Bergen i går, ble jeg gjort kjent med at det finnes en sammenleggbar type. Den var kjøpt i UK, men finnes ogsåbi USA på eBay. Jeg også sett en YouTube video om denne typen.

Er det noen som vet om denne typen finnes med 220v motor.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 august 2013 kl. 23:02
Hei Morten,

Jeg har en slik en, tror faktisk du har sett den også..
Jeg har dog ikke denne ekstra slangen ut, men kun filter.
Min ble kjøpt i England hos www.expotools.com

Endret av eika - 16 august 2013 kl. 10:27
Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 august 2013 kl. 00:03
Ikke helt det du spør etter Morten, men jeg kjøpte denne for et par år siden.

Sannsynligvis den beste investeringen jeg har gjort.

Kai
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 august 2013 kl. 18:19
Sitat: Kait Kait skrev:

Ikke helt det du spør etter Morten, men jeg kjøpte denne for et par år siden.

Sannsynligvis den beste investeringen jeg har gjort.

Kai

Har en slik en selv, og er veldig fornøyd med den.

Det eneste som er litt surt er at det er svært dyrt å kjøpe nye filter til boksen.

Selv har jeg konkludert med at det ikke er så viktig med et kullfilter når man har avsuget direkte til utendørs.
Så jeg kjøpte noen filtermatter i løs vekt som jeg klipper til.

Men om noen vet hvor man kan få kjøpt billige filter er jeg interessert.

Synspunkter på om det er nødvendig med kullfilter er også interessant.
Til toppen
cfsalicath Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 13 mai 2015
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér cfsalicath Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 januar 2019 kl. 07:57
Vil gjerne hente denne tråden opp fra de døde, da jeg er på jakt etter en løsning for å drive med airbrush hjemme. Er det noen som har funnet noen geniale løsninger?

Jeg bor trangt, så den må kunne settes opp og tas ned ganske enkelt. Jeg tenker å holde meg til vannbaserte akrylfarger - er det da strengt nødvendig med et eget avsug?
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 17 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 januar 2019 kl. 12:57
Lenge siden jeg har spraylakkert nå. Den løsningen jeg laget var ikke genial, og ikke sammenleggbar - det var bare en stor pappkartong med en vifte fra en gammel pc, og et stykke flexslange for å føre sprøytestøvet bort. Ikke noe filter.
Jeg vil absolutt anbefale å ha en form for avtrekk ved spraylakkering, særlig hvis man skal lakkere større flater. Selv om lakken er av relativt lite skadelige typer, så er det jo ikke akkurat helsekost. Dessuten er det plagsomt å få disse nesten usynlige skyene av sprøytestøv drivende rundt. Det har lett for å legge seg på steder det ikke skal, og plutselig oppdager man at gjenstander i nærheten av arbeidsbenken har skiftet fargetone.
Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 januar 2019 kl. 14:18
Sitat: cfsalicath cfsalicath skrev:

Vil gjerne hente denne tråden opp fra de døde, da jeg er på jakt etter en løsning for å drive med airbrush hjemme. Er det noen som har funnet noen geniale løsninger?

Jeg bor trangt, så den må kunne settes opp og tas ned ganske enkelt. Jeg tenker å holde meg til vannbaserte akrylfarger - er det da strengt nødvendig med et eget avsug?

Du bør ha et eget avsug for å fange opp partikler. Men om du kun bruker vannbasert akryl er det kanskje ikke så nødvendig med lufting ut.

Butikken SveinR linker til over har jo noen som er ganske greie å legge sammen.

/Kai
Til toppen
Johannn Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 09 april 2011
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Johannn Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 januar 2019 kl. 19:29
Må vel sies at den linken ikkje går til noko produkt lengre, ein kjem inn på sida, men produktet er "404" ukjent
Norsk H0 2005-, Digitrax Xephyr Xtra, Z21, foreløpig lagra i skap pga oppussing, samt settrackbane sporadisk oppsatt for at junior skal få køyre tog.
Til toppen
Kait Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kait Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 januar 2019 kl. 19:38
Sitat: Johannn Johannn skrev:

Må vel sies at den linken ikkje går til noko produkt lengre, ein kjem inn på sida, men produktet er "404" ukjent

Da klikker du ikke på linken som SveinR la ut. Den går ikke til et spesifikt produkt, men hovedsiden til en nettbutikk. Søk på "booth" der.

/Kai
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen

Medlem siden: 08 april 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 januar 2019 kl. 07:05
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
cfsalicath Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 13 mai 2015
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér cfsalicath Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 januar 2019 kl. 07:43
Fant også denne løsningen når jeg googlet litt rundt: https://gasolin.no/lakkboks-for-pulverlakk-og-airbrush.html
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 25 januar 2011
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 januar 2019 kl. 14:09
Sitat: Pelle Pelle skrev:

Jeg har sett en hjemmelaget løsning hvor man bruker en kjøkkenvifte som er snudd 90 grader, [...]
Holder det med kullfilter i stedet for avtrekk ut av bygningen? Det gjør plassering og installasjon mye enklere.
Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 03 februar 2019 kl. 18:48
Jeg har kjøpt min fra Micro Mark i USA. Står foran et vindu der jeg kan legge ut avsugsslangen når jeg bruker airbrush eller sprayboks.

https://www.micromark.com/Fold-Up-Spray-Booth

Ser ut av andre innlegg at en tilsvarende kan kjøpes i Norge.

Har også en hjemmelaget versjon som jeg brukte da jeg pendlet til Oslo og bodde på hybel.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
tso Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 02 juni 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér tso Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 februar 2019 kl. 21:39
Ligner veldig på denne:

https://www.plastbyggesett.no/shop/product/portable-spray-booth-with-led-light?tm=&sm=verktoy-og-tilbehor/airbrush

Har egentlig ikke funnet mange varianter tilgjengelig.
Vurderer enten denne eller Sparmax sin.

Trond S.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.