MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

BM 66 og El 5 kommer !

 Svar Svar Side  <12
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2023
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 oktober 2016 kl. 16:14
Sitat: TorsteinS TorsteinS skrev:

Hvordan gikk det egentlig med planene om El 5 og BM66? Det er godt over fem år siden denne tråden ble startet, men jeg kan ikke huske å ha sett noenting om ferdige modeller.

I denne tråden vises bilder av en påbegynt vognkasse for BM66. På http://messingmodeller.no/?s=el+5&submit=Search finnes det også et bilde av en vognkasse til El 5, men uten "tilbehør" som lykter og rekkverk. Så det ble altså laget prototyper av etseplater for begge.

Da jeg leste om SBB Be 4/6 forleden, slo det meg at drivverket fra Rocos modell kanskje kan modifiseres til å brukes på en modell av El 5. Drivhjulenes diameter (1530 mm) og antall eiker er det samme. Boggikonstruksjonen er ganske lik, men innbyrdes akselavstand er litt større på Be 4/6, så boggirammene bør forkortes noe. (Rocos modell har, om jeg tolket sprengskissen rett, bare direkte drift på én aksel pr. boggi, den andre drivakselen og blindakselen drives av kobbelstengene.)

Takk for nyttig info om understell. Det er jeg som tegner på disse to modellene, og på El 5 er det nettopp understellet som har stanset opp prosjektet. Avstanden mellom boggiene, og det faktum at ytterhjulene går på utsiden av lokkåpen, gjør at drivverket er temmelig komplisert. Jeg har allerede laget en test basert på Rocos E71 som har noe mindre hjul enn El 5, men reservedeler fra Roco er ikke lenger mulig å få tak i. Märklins E 70 har for lang avstand mellom boggiene, og understell og drivverk må i så fall bygges om såpass mye at det er best å lage det på nytt.

BM 66 har en utfordring i frontene. Jeg hadde et samarbeid på gang med Roger "Gereide" Eidet om dette, som dessverre strandet etter hans død tidligere i år.

Modellene er derfor tatt ut av sortimentet, men vil bli gjenopptatt så snart det blir løsning på understellet til El 5 og frontene til BM 66.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2023
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 oktober 2016 kl. 16:29
Sitat: steinel steinel skrev:

Og hvis så skulle skje, jeg ønsker meg veldig en BM88 til mitt bygg, Lillehammer stasjon anno 1960. Med Dovreekspressen på siden.

Det er jeg som tegner på BM 66. Dessverre er BM 66 og 88 såpass ulike at de må tegnes for seg uten noen særlig gjenbruk av deler. Hverken boggier, akselavstand, fronter, vinduer eller vognkasser er like. BM 88 er derfor ikke på min plan.

Endret av Pelle - 16 november 2016 kl. 11:12
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
Nettgruppen
Nettgruppen


Medlem siden: 08 april 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2023
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 11:08
Jeg ble nysgjerrig på SBB Be 4/6 og fikk tak i en slik. Dessverre ble jeg skuffet da jeg kikket nærmere på den. Drevet er på ytterste aksel, og den går litt lengre ut enn selve eikehjulet. El 5 har lokkåpen lengre inn enn eikehjulet Alt i alt kan man altså kun benytte et fåtall deler fra donorloket.


Motoren er for stor, men den kan jo byttes med en som er mindre.

Her ser man tydelig at drevet er utenfor boggien.

De ytterste hjulene på El 5 går utenfor lokkåpen.

Hvis jeg snur drevet på akselen blir det ikke plass til motoren, med mindre jeg plasserer motoren over boggi 2 og kun har drev på en boggi.

Har mer tro på at SJ Da (Roco art. nr 68532) kan være mer egnet. Jeg har ikke sett på denne, men hvis den har drevet nærmere blindakselen er det håp. Reservedelsark
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Kleindorf Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 20 desember 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 75
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kleindorf Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 22:12
Med understellet på bildene ser jeg at lokkåpa vil komme noen millimeter for langt fram i forhold til typetegningen. Men - uten å få se dette først ville jeg klart akseptert en El.5 med noe malplasserte boggier. Jeg tror mange vil godta en slik modell forutsatt at man blir gjort oppmerksom på dette på forhånd.
Og det er noe som heter "Modellers license" hvor vi kan tillate mange avvik fra forbildet. Ikke bare krymper vi ned fra skala 1:1 men i tillegg vil f. eks. kurveradier og mye annet avvike også.  Wink
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1207
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 november 2016 kl. 08:42
Er det så gale med trekk på bare en boggi?  Jeg synes at denne er såpass lik det du søker at du bør gå videre med dette.  Kan f.eks det ene hjulet med hefteringer flyttes, slik at du har begge på den drivene boggien?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
esg Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen


Medlem siden: 19 mai 2014
Status: Utlogget
Points: 53
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér esg Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 november 2016 kl. 08:06
Angående BM 66 så håper jeg på en slik modell i fremtiden i alle fall!
Mvh. Espen
Til toppen
 Svar Svar Side  <12
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,062 sekunder.