MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM 66 og El 5 kommer !
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM 66 og El 5 kommer !

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2016 at 16:14
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Hvordan gikk det egentlig med planene om El 5 og BM66? Det er godt over fem år siden denne tråden ble startet, men jeg kan ikke huske å ha sett noenting om ferdige modeller.

I denne tråden vises bilder av en påbegynt vognkasse for BM66. På http://messingmodeller.no/?s=el+5&submit=Search finnes det også et bilde av en vognkasse til El 5, men uten "tilbehør" som lykter og rekkverk. Så det ble altså laget prototyper av etseplater for begge.

Da jeg leste om SBB Be 4/6 forleden, slo det meg at drivverket fra Rocos modell kanskje kan modifiseres til å brukes på en modell av El 5. Drivhjulenes diameter (1530 mm) og antall eiker er det samme. Boggikonstruksjonen er ganske lik, men innbyrdes akselavstand er litt større på Be 4/6, så boggirammene bør forkortes noe. (Rocos modell har, om jeg tolket sprengskissen rett, bare direkte drift på én aksel pr. boggi, den andre drivakselen og blindakselen drives av kobbelstengene.)

Takk for nyttig info om understell. Det er jeg som tegner på disse to modellene, og på El 5 er det nettopp understellet som har stanset opp prosjektet. Avstanden mellom boggiene, og det faktum at ytterhjulene går på utsiden av lokkåpen, gjør at drivverket er temmelig komplisert. Jeg har allerede laget en test basert på Rocos E71 som har noe mindre hjul enn El 5, men reservedeler fra Roco er ikke lenger mulig å få tak i. Märklins E 70 har for lang avstand mellom boggiene, og understell og drivverk må i så fall bygges om såpass mye at det er best å lage det på nytt.

BM 66 har en utfordring i frontene. Jeg hadde et samarbeid på gang med Roger "Gereide" Eidet om dette, som dessverre strandet etter hans død tidligere i år.

Modellene er derfor tatt ut av sortimentet, men vil bli gjenopptatt så snart det blir løsning på understellet til El 5 og frontene til BM 66.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2016 at 16:29
Originally posted by steinel steinel wrote:

Og hvis så skulle skje, jeg ønsker meg veldig en BM88 til mitt bygg, Lillehammer stasjon anno 1960. Med Dovreekspressen på siden.

Det er jeg som tegner på BM 66. Dessverre er BM 66 og 88 såpass ulike at de må tegnes for seg uten noen særlig gjenbruk av deler. Hverken boggier, akselavstand, fronter, vinduer eller vognkasser er like. BM 88 er derfor ikke på min plan.

Edited by Pelle - 16 november 2016 at 11:12
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 11:08
Jeg ble nysgjerrig på SBB Be 4/6 og fikk tak i en slik. Dessverre ble jeg skuffet da jeg kikket nærmere på den. Drevet er på ytterste aksel, og den går litt lengre ut enn selve eikehjulet. El 5 har lokkåpen lengre inn enn eikehjulet Alt i alt kan man altså kun benytte et fåtall deler fra donorloket.


Motoren er for stor, men den kan jo byttes med en som er mindre.

Her ser man tydelig at drevet er utenfor boggien.

De ytterste hjulene på El 5 går utenfor lokkåpen.

Hvis jeg snur drevet på akselen blir det ikke plass til motoren, med mindre jeg plasserer motoren over boggi 2 og kun har drev på en boggi.

Har mer tro på at SJ Da (Roco art. nr 68532) kan være mer egnet. Jeg har ikke sett på denne, men hvis den har drevet nærmere blindakselen er det håp. Reservedelsark
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 22:12
Med understellet på bildene ser jeg at lokkåpa vil komme noen millimeter for langt fram i forhold til typetegningen. Men - uten å få se dette først ville jeg klart akseptert en El.5 med noe malplasserte boggier. Jeg tror mange vil godta en slik modell forutsatt at man blir gjort oppmerksom på dette på forhånd.
Og det er noe som heter "Modellers license" hvor vi kan tillate mange avvik fra forbildet. Ikke bare krymper vi ned fra skala 1:1 men i tillegg vil f. eks. kurveradier og mye annet avvike også.  Wink
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2016 at 08:42
Er det så gale med trekk på bare en boggi?  Jeg synes at denne er såpass lik det du søker at du bør gå videre med dette.  Kan f.eks det ene hjulet med hefteringer flyttes, slik at du har begge på den drivene boggien?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2016 at 08:06
Angående BM 66 så håper jeg på en slik modell i fremtiden i alle fall!
Mvh. Espen
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2018 at 15:17
Jeg tillater meg å sparke litt liv i denne tråden igjen.  Grunnen til at BM66-prosjektet stoppet opp var visst problem med å lage frontene på vognsettet.
Når den som står bak tråden "3D-skolen" også skulle produsere BM66, så undres jeg på om ikke dette kan kombineres. Å lage messingbyggesett med fronter som er 3D-printet?

Jeg er jo helt klart ikke alene om å ønske BM66 som byggesett ...   Beer 
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.