BM 66 og El 5 kommer ! |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for nyttig info om understell. Det er jeg som tegner på disse to modellene, og på El 5 er det nettopp understellet som har stanset opp prosjektet. Avstanden mellom boggiene, og det faktum at ytterhjulene går på utsiden av lokkåpen, gjør at drivverket er temmelig komplisert. Jeg har allerede laget en test basert på Rocos E71 som har noe mindre hjul enn El 5, men reservedeler fra Roco er ikke lenger mulig å få tak i. Märklins E 70 har for lang avstand mellom boggiene, og understell og drivverk må i så fall bygges om såpass mye at det er best å lage det på nytt. BM 66 har en utfordring i frontene. Jeg hadde et samarbeid på gang med Roger "Gereide" Eidet om dette, som dessverre strandet etter hans død tidligere i år. Modellene er derfor tatt ut av sortimentet, men vil bli gjenopptatt så snart det blir løsning på understellet til El 5 og frontene til BM 66. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er jeg som tegner på BM 66. Dessverre er BM 66 og 88 såpass ulike at de må tegnes for seg uten noen særlig gjenbruk av deler. Hverken boggier, akselavstand, fronter, vinduer eller vognkasser er like. BM 88 er derfor ikke på min plan. Edited by Pelle - 16 november 2016 at 11:12 |
|
|
|
Pelle
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ble nysgjerrig på SBB Be 4/6 og fikk tak i en slik. Dessverre ble jeg skuffet da jeg kikket nærmere på den. Drevet er på ytterste aksel, og den går litt lengre ut enn selve eikehjulet. El 5 har lokkåpen lengre inn enn eikehjulet Alt i alt kan man altså kun benytte et fåtall deler fra donorloket.
Motoren er for stor, men den kan jo byttes med en som er mindre. Her ser man tydelig at drevet er utenfor boggien. De ytterste hjulene på El 5 går utenfor lokkåpen. Hvis jeg snur drevet på akselen blir det ikke plass til motoren, med mindre jeg plasserer motoren over boggi 2 og kun har drev på en boggi. Har mer tro på at SJ Da (Roco art. nr 68532) kan være mer egnet. Jeg har ikke sett på denne, men hvis den har drevet nærmere blindakselen er det håp. Reservedelsark |
|
|
|
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med understellet på bildene ser jeg at lokkåpa vil komme noen millimeter for langt fram i forhold til typetegningen. Men - uten å få se dette først ville jeg klart akseptert en El.5 med noe malplasserte boggier. Jeg tror mange vil godta en slik modell forutsatt at man blir gjort oppmerksom på dette på forhånd.
Og det er noe som heter "Modellers license" hvor vi kan tillate mange avvik fra forbildet. Ikke bare krymper vi ned fra skala 1:1 men i tillegg vil f. eks. kurveradier og mye annet avvike også. |
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det så gale med trekk på bare en boggi? Jeg synes at denne er såpass lik det du søker at du bør gå videre med dette. Kan f.eks det ene hjulet med hefteringer flyttes, slik at du har begge på den drivene boggien?
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
esg
Viderekommen Joined: 19 mai 2014 Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Angående BM 66 så håper jeg på en slik modell i fremtiden i alle fall!
|
|
Mvh. Espen
|
|
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tillater meg å sparke litt liv i denne tråden igjen. Grunnen til at BM66-prosjektet stoppet opp var visst problem med å lage frontene på vognsettet. Når den som står bak tråden "3D-skolen" også skulle produsere BM66, så undres jeg på om ikke dette kan kombineres. Å lage messingbyggesett med fronter som er 3D-printet? Jeg er jo helt klart ikke alene om å ønske BM66 som byggesett ...
|
|
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |