MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Bjørnlia bygges om

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Bjørnlia bygges om
    Sendt: 20 september 2008 kl. 21:07
...igjen.
Det skjer endringer på Bjørnlia stasjon igjen. Det er vel en av gledene med ikke å bygge etter et konkret forbilde, kanskje?

"Årets endringer" synes på tegningene under:

Før:


Etter:


I tillegg er det en del arbeider som skal utføres på det elektriske opplegget.

På min hjemmeside vil jeg i tiden fremover legge ut rapport fra arbeidets gang.

Stasjonen er påmeldt til årets Gardermotreff, så jeg er nødt til holde jevn fremdrift...

Ombyggingsarbeidet startet 17. september.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
J-I Hansen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 675
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér J-I Hansen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 september 2008 kl. 15:20
Sitat: Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen skrev:

...igjen.
Før:


Etter:
 

 
Spennende med mer industri/godskunder.
 
Bortsett fra at du sanerer stallområdet, ... :
 
Stikksporet mot høyre i spor 1 fjernes, og det midterste stikksporet ut fra spor 4 forkortes(?). Hvorfor?
 
 
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 september 2008 kl. 15:33
Sitat: J-I Hansen J-I Hansen skrev:

Stikksporet mot høyre i spor 1 fjernes, og det midterste stikksporet ut fra spor 4 forkortes(?). Hvorfor?

Stikksporet i spor 1 ble anlagt for noen år siden for å gå til svingskiva.
Stikksporet ut fra "spor 4" var opprinnelig tenkt som spor for skiftetraktor, ikke for godsvogner. Jeg skal plassere en skiftetraktorstall der, da har jeg ikke behov for å ha sporet så langt.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1280
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 september 2008 kl. 16:12
Hei
 
Jeg vet ikke om du er interessert i innspill på sporplanen, særlig ikke fra en forbildefantast kanskjeSmile.
Men var det ikke en ide å beholde stikksporet fra spor 1 og heller forlenge det slik at det kanskje hadde plass til et motorvognsett som kan låses inn bak en sporsperre?
Det finnes flere eksempler på slike løsninger i 1:1 bare her på Jærbanen.
Egersund, Bryne og Sandnes har slike stikkspor.
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 september 2008 kl. 16:34
Joda, innspill mottas med takk.
Det var jo ingen dum idé heller...
Men, jeg har også en annen grunn til å fjerne vekselen. Den treffer ikke helt med geometrien, så jeg har observert flere tilfeller med avsporinger i området etter at vekselen kom inn, særlig fra lette løpeaksler
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 september 2008 kl. 22:52
I kveld startet jeg å lage industribygningen (meieri) som blir stående der svingskiven var tidligere. Jeg har en god stabel med 3 mm plastplater som er ypperlige til å lage en røff betongrampe av.



Oppå rampen skal det stå en lagerbygning, denne igjen skal stå inntil selve meieribygningen, som jeg bare har plass til én vegg av på modulen.

Til vegger på lagerbygningen skal jeg bruke "metal siding" plater fra Evergreen, taket kommer fra Kibri. Tror dette blir en kjapp bygning å scratchbygge.

Nå får bunnkonstruksjonen tørke til i morgen, så må den sparkles og pusses.

Edit: Tyrkkleif

Endret av Bjørn R Larsen - 22 september 2008 kl. 22:54
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 september 2008 kl. 14:07
Ombyggingen skrider frem.

Siden en modelljernbane skal kopiere virkeligheten, finner jeg det på tide å senke veistandarden også på Bjørnlia. I dette tilfellet er det snakk om at veibredden reduseres og at asfaltdekket blir erstattet av grus...



Her er grusdekket lagt på plass, om litt blir siste rest av asfalten dekket av grass.
Edit: Trykkfeil

Endret av Bjørn R Larsen - 29 september 2008 kl. 21:48
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 september 2008 kl. 12:38
Knallbra! Moro å følge med på fremdriften
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
-TUR- Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 269
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér -TUR- Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 september 2008 kl. 21:28
Fra siste bildet ditt...:
Det ser ut som at stikksporet fra "spor 1" blir liggende fortsatt - men at du fjerner vekselen. Stemmer det?  Det kan jo være interessant å sette et "museumsobjekt" der; eller rett å slett bruke det som programmeringsspor Embarrassed
-TUR-

Tore Urvik
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 september 2008 kl. 21:47
Sitat: -TUR- -TUR- skrev:

Fra siste bildet ditt...:
Det ser ut som at stikksporet fra "spor 1" blir liggende fortsatt - men at du fjerner vekselen. Stemmer det?


Nei, stikksporet forsvant sammen med vekselen i løpet av gårsdagen. Men jeg plukket stikksporet forsiktig opp slik at merkene etter svillene fortsatt synes. Så ble området dekket med litt ballast samt grasstuster og litt grønt.

Slik ser det ut akkurat nå:


Jeg holder på med å male en del sviller som skal ligge igjen i området.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Stian Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 04 januar 2007
Land: Bergen
Status: Utlogget
Points: 1451
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stian Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 september 2008 kl. 23:03
det ble sykt rått!!!!! tror det er noen av de vakreste modulene jeg har sett!Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Til toppen
speedbird Se rullemeny
Nykommer
Nykommer
Avatar

Medlem siden: 20 september 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 13
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér speedbird Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2008 kl. 15:05
Hei
 
Dette er jo kjempebra. Kom gjerne med noen tips om hvilke farger og hvilke teknikker du benytter for å male ballast og skinner/sviller.
 
-speedbird-
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3886
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2008 kl. 16:38
Sitat: speedbird speedbird skrev:

Hei
 
Dette er jo kjempebra. Kom gjerne med noen tips om hvilke farger og hvilke teknikker du benytter for å male ballast og skinner/sviller.
 
-speedbird-


Det burde jo vært noe for MJwikien å legge inn slike tips og triks, for da er de lett gjenfinnbare.
Svein S
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2008 kl. 21:47
Sitat: speedbird speedbird skrev:

Kom gjerne med noen tips om hvilke farger og hvilke teknikker du benytter for å male ballast og skinner/sviller.


Jeg har valgt å male skinner med Humbrol 62, en ganske lys rustfarge som gjenspeiler spor som ikke er så mye i bruk. Svillene males med en palett bestående av sort, rust, lysgrå og et par brunfarger, (Humbrolfarger). Fargen tynnes noe med terpentin. Ikke bland alt sammen, men "bland på penselen". Sørg for at ikke alle sviller får lik farge.

Svillene males først, deretter skinnene og tilslutt (når malingen er helt tørr) legges ballasten.


I beste gjenbruksånd ligger brukte skinner og sviller stablet...

Ballasten er forresten naturfarget
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 30 september 2008 kl. 21:50
Sitat: ses ses skrev:

Det burde jo vært noe for MJwikien å legge inn slike tips og triks, for da er de lett gjenfinnbare.

I utgangspunktet er jeg enig med deg, Svein. Men MJwikien har et format for innlegging av artikler som jeg sant å si ikke har giddet å sette meg inn i. Derfor har mine bidrag til wikien så langt bare bestått i redigering og tillegg i allerede eksisterende artikler
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 oktober 2008 kl. 15:21
Knapt én uke igjen til treffet. Selve ombyggingene av stasjonen er så godt som som ferdige, men jeg har også kommet over endel elektriske feil som måtte rettes.

Bjørnlia er en (i FREMO-sammenheng) forholdsvis gammel stasjon, den hadde sin første opptreden på MJFs høstmesse i 2001.

Rettes måtte også KL-masten som stod ved ytre stasjonsveksel. Her var den ene (av to) utliggere borte. Dette skjedde forresten så langt tilbake som høsten 2006, i Alsfeld, hvor et godstog fra Danmark kom inn med overhøy last. De 3-4 første stolpene greide påkjenningen fordi de har enkle utliggere som tåler adskillig mer. Men denne stolpen måtte gi tapt.

Her plantes en ny stolpe...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Denmark
Status: Utlogget
Points: 1123
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 26 oktober 2008 kl. 17:12
Hei BjørnSmile
 
Flot, Flot.
 
Iøvrigt morsomt at disse Fremo træf bliver en slags deadline, ikke bare for dem på Bryn, men også for mange af os andre. LOL
 
Vi ses
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 november 2008 kl. 20:42
Sitat: Dan Rasmussen Dan Rasmussen skrev:

Iøvrigt morsomt at disse Fremo træf bliver en slags deadline, ikke bare for dem på Bryn, men også for mange af os andre. LOL


Så var treffet over, og det meste av ombyggingsarbeidet ble faktisk ferdig i tide. Kun skiftetraktorstallen så litt halvferdig ut, uten porter og vinduer.

Her er Bjørnlia meieri:

Litt tomt på lasterampen ennå, og ingen biler på parkeringsplassen ved siden av...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 november 2008 kl. 10:32
Nydelig! Morsomt at du har fått på plass en liten bedrift på stasjonen. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 28 september 2009 kl. 22:09
En FREMO-modul er omtrent som et hvilket som helst MJ-anlegg, den blir aldri helt ferdig...
 
Nyeste tilskuddet til Bjørnlia stasjon blir 2 stk Steinar&Steinar vannstendere, fra Togbutikken http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=673
 
Her er den første, smussing (og utplassering) gjenstår:
 
 
Disse skal være på plass til høstens Gardermoen-treff.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Mr Bridger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1185
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Mr Bridger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 september 2009 kl. 13:22
Nydelig!Smile

Det mangler muligens en liten lem foran "krana" her.




Endret av Mr Bridger - 29 september 2009 kl. 13:24
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 862
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 september 2009 kl. 16:38
Sitat: Mr Bridger Mr Bridger skrev:

Nydelig!Smile

Det mangler muligens en liten lem foran "krana" her.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal montere opp en skinne som stopper. Lenken er festet til betongplattformen, og bør egentlig være tilstrekkelig for å sikre stenderen fra å svinge i vinden. 

Noen som vet om det ble brukt en skinne/bjelke til å sikre stenderen (slik bildet til Tore viser) også når vannstenderen ble benyttet til påfylling både til høyre og venstre? Det blir jo litt mer komplisert å svinge stenderen helt rundt for å betjene sporet på "den andre siden".

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,092 sekunder.