Bjørnlia bygges om - igjen... |
Post Reply | Page <12345> |
Author | ||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Aluminiumsplaten har jeg fått. Folien er festet via alle bryterne, samt med dobbeltsidig klar tape i skjøten og ytterst på kantene. Det ble ikke så veldig fint med tapen, men det fungerer Fordelen med overheadfolie er (som du sier) at den forholdsvis enkelt kan endres ved behov. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 23. februar 2014: Kobling av ledninger i lange baner... Her har en de nye seksjonene fått plass oppå arbeidsbenken slik at det blir lettere å strekke og lodde ledninger: Mellom seksjonene går det en 25-leder, koblet med D-sub-kontakter i hver ende. På noen av de gamle seksjonene har jeg ikke ført alle 25 lederene tvers igjennom, kun de jeg behøvde. Jeg får lide for gamle synder nå |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Hvilke type strøm leder du gjennom D-sub kontakten ? Er vel litt for puslete for kjørestrøm ? |
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Definitivt for lite for kjørestrømmen ja, den har egne kontakter. Ledningen i D-sub-kontakten fører strøm til veksler og signaler. |
||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 8. mars 2014:
Mesteparten av tilgjengelig tid går med til å koble ledninger samt å skifte ut endel eksistererende kabling. Dessuten er det slik at det jeg koblet i 2001 er heller dårlig dokumentert, likeså en del av endringene som er gjort gjennom årene Og så er de "gamle" seksjonene malt om, til samme farge som de nye seksjonene: |
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 270 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Oppdatering pr. 22. mars 2014: Siste helg før FREMO-treff i Arendal, det kobles ledninger for harde livet... Alle nødvendige ledninger er tilkoblet stillverket, her testes signalene: Jeg rekker ikke plassere ut særlig mange (om noen) utkjørssignaler, så togene må nok få grønt flagg for utkjør på dette treffet. På innsiden av denne seksjonen ser det for øyeblikket ganske kaotisk ut, men jeg har faktisk brukbar kontroll på kablene: Jeg håper å kunne få koblet sammen alle seksjonene i løpet av morgendagen for å teste at det meste fungerer som det skal. |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lykke til med innspurten Bjørn Runar .
Og velkommen til Arendal til helga! Hilsen Halvor |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Oppdatering pr. 23. mars 2014: Tiden var inne for sammenkobling av stasjonen, 6 meter lang: Alle sporene ble renset og deretter prøvekjørt overalt med en liten to-akslet skiftemaskin. Noe arbeid på det elektriske gjenstår, så som ompolarisering av én vekselmotor, finne ut hvorfor stillverkslampene på den ene vekselen ikke lenger virker samt hvorfor en av vekslene ikke lenger fungerer. De to siste har vært testet tidligere og da virket alt som det skulle. Signalstyringen derimot fungerte ikke som den skulle, når man stilte grønt ble det tidvis litt for mye grønt... Signalene tar lengre tid å fikse enn det som er tilgjengelig av tid frem mot Arendalstreffet så det må bli flagg for både ut- og innkjør denne gang. |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da må det henges sopelimer eller settes på ugyldighetsmerke på alle signaler
Blir morsomt å se Bjørnlia oppdatert! |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 270 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Veeldig bra visuelt! Detaljene gir inspirasjon også for andre. MJ på sitt beste. Nå er det vel imidlertid elektronikk du er proff på. Og da bekrefter dine problemer for meg at strømmens veier er uransakelige. En trøst for flere av oss...
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Klart det må! |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Veldig bra Bjørn Runar!
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Knallbra |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På Nordlandsbanen står signalet med lysene bort fra kjøreretningen, + kryss merke på signalet. Det på grunn at de ikke er ferdig med fjernstyringen.
|
||
A matter of life and death
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
28-30 mars 2014: Ildprøven for den ombygde Bjørnlia var FREMO-treffet i Arendal 28-30 mars. Et par utbedringspunkter er notert etter helgen: Sporskjøten mellom to av vekslene var ikke helt optimal, men det meste av materiell kom heldigvis greit over. En Tortoise vekselmotor (flyttet over fra den gamle seksjonen) ga periodisk vakkelkontakt til vekselens kryssingsspiss i den ene endeposisjonen og må åpnes opp for utbedring. Men, det får bli om en stund. Vel hjemme igjen etter treffet ble nemlig samtlige moduler og seksjoner stablet bort i kjelleren (som de pleier å bli). Der får de bli stående en stund mens andre MJ-prosjekter kan bli gjort. Stay tuned! |
||
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Bjørn Runar
"Nye" Bjørnlia holder samme kvalitet som den gamle! Dessverre fikk jeg bare en kort gjesteopptreden som lokfører i godstog, men stasjonen var godt dimensjonert for skifting med laaaaange godstog. Og flaggsignaler var ren nostalgi! Selv synes jeg det var betryggende at man kan bruke Peco kryssveksel uten andre konskvenser enn hevede øyenbryn fra flensepolitiet ... Mvh P. (treffdeltager) |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På tide å børste støv av denne tråden. Nærmeste FREMO-treff i Arendal ligger mindre enn 5 måneder unna i tid, og første seksjon er nå blitt hentet frem fra sitt lagringssted for å bli jobbet på. Ni kjøreledningsstolper er blitt montert og en planovergang begynner å ta form:
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er bra du begynner tidlig du også. Jeg har ambisiøse planer for Grimstad til Arendalstreffet :)
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så bygges det vei. Veien er laget med Casco HusFix, en sementbasert sparkel som ikke krymper eller sprekker som vanlig sparkel gjør. Det er forøvrig samme materiale som er benyttet til stoppbukkene på bildet:
Overflaten blir pusset til "60-70-talls fylkesvei-standard" og males når den er gjennomtørr.
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da kommer spørsmålet som du nesten forventer å få. Hvordan har du lagd støttemuren?
Ser meget bra ut! :)
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Du vil kanskje ikke tro det, men den er laget av 3 mm tykke plastplater. De er først kuttet i strimler og deretter klippet opp i biter og limt sammen. Jeg benyttet denne metoden først i 2012 da jeg sammen med to andre fra DMJK bygget hagemodeller på oppdrag fra et lokalt museum. På en av modellene hadde vi behov for en støttemur og da fant jeg på å prøve denne metoden. Muren på bildet er bare to stener høy, men det viste at metoden fungerte: |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stilig!
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Bygging av gjerder langs sporet
Det finnes flere måter å bygge gjerder langs sporet, her vises en av dem. Til stolper kan benyttes pianotråd. Til dette gjerdet har jeg brukt noe metalltråd jeg hadde liggende. Den er noe tynnere (0.5mm) enn pianotråden jeg vanligvis benytter, og gjør at stolpene ikke ser unaturlig tykke ut. Dessverre var denne noe vanskeligere å jobbe med fordi den fjæret mer. Til tråd mellom stolpene brukes kordeler fra en 0.22 mm2 ledning, denne inneholder 7 enkelttråder. Tråden knytes rundt første stolpe og slås deretter en gang rundt hver stolpe bortover. Bruk pinsett til å klemme tråden sammen rundt hver stolpe. Normalt holder det å sikre tråden med litt lynlim ved start og slutt, men det måtte noe mer liming til med disse tynne og glatte stolpene: Jeg har valgt å lage mine gjerder med fire rader med tråder. Egentlig skal det vel være fem, men da blir enten trådene stående veldig tett, eller gjerdet blir noe for høyt. Etter at alle tråder er på plass og limet er tørt males gjerdet med sort maling med noe innslag av brunt her og der. En Preiser-fyrbøter ble utkalt for å vise størrelsen på gjerdet: Malingen som er benyttet er Humbrol, noe uttynnet med terpentin.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Basislandskap på 1-2-3:
En grei måte å lage grunnlaget for landskap vises her, nemlig å benytte Biltemas gråe "högtalarmatta" (31-401 - utgått) eller lignende som underlag for "utmark". Dette er en ganske vanlig byggemåte hos svenske MJ-ere, men jeg ser det ikke så ofte brukt her. Bildet under er tredelt, øverst vises området hvor det er limt noen tilskårne biter med styrofoam for å unngå at det fremstår helt flatt. I midten ser man høyttalermatten limt på plass (med trelim) og tilskåret. Nederst vises området etter at det er fargebehandlet. Jeg har benyttet tre akrylfarger fra Clas Ohlson, påført ufortynnet med en gammel tannbørste: Et nærbilde: Fargene som ble benyttet var disse: |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den må utprøves!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er det en stund siden siste oppdatering, det pågår landskapsarbeid på en av seksjonene:
Detaljering tar en del tid, men er gøy å holde på med: |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Likte særlig godt det nederste bildet med "Bjørnlia st. 0,3". Akkurat slik husker jeg skiltingen fra min ungdom.
|
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har lett opp gamle bilder på nettet for å forsøke å få det riktig... |
||
Post Reply | Page <12345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |