MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Bjørnlia bygges om - igjen...

 Svar Svar Side  <1234 5>
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 desember 2013 kl. 17:41

Sitat: Tog Tog skrev:

Veldig snerten den stoppblokken der. Og sikkert ikke altfor vanskelig å bygge. Selv om alt selvsagt kommer an på den siste smussingen/detaljeringen. Takk for tipset.

Bare hyggelig, byggingen av slike stoppbukker er forøvrig beskrevet i MJ-bladet nr. 3/2010.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 18:55

Status pr. 4. januar 2014:

Mye tid er benyttet på maling av sviller og skinner på de to nye seksjonene, og den ene seksjonen er nå ferdig ballastert:

Og her et nærbilde:

Ballasteringsarbeidet er påbegynt på den andre nye seksjonen. Det tar litt tid, jeg er forholdsvis nøye... Embarrassed

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
_marius Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 20 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 265
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér _marius Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 19:14
Er det selvplukket ballast eller er det noe som finnes i butikken?
Marius
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 20:00
Jeg har brukt to type sandballast her. Den ene typen er hentet ute i naturen og den har jeg fått av en annen MJ-entusiast. Det er samme ballast som jeg har benyttet på de "gamle" seksjonene av Bjørnlia. Den andre sanden jeg bruker fant jeg under utgraving av kjelleren...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
jevistad Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 1284
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér jevistad Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 04 januar 2014 kl. 22:04
Veldig fint Bjørn Runar!
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3888
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 00:17
Sitat: Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen skrev:

Og her et nærbilde:

Ballasteringsarbeidet er påbegynt på den andre nye seksjonen. Det tar litt tid, jeg er forholdsvis nøye... Embarrassed


Det som mange MJ-ere bør ta lærdom av her, er at det ikke skal ligge igjen ballastrester oppå svillene. I 1:1 vil det bare være rett etter grusing/pukking av det skjer. Etter kort tids drift vil ballasten riste bort fra svillene og fanges opp av ballasten mellom svillene.
Svein S
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 00:47
Sitat: Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen skrev:

Status pr. 4. januar 2014:
Det tar litt tid, jeg er forholdsvis nøye... Embarrassed



Vel investert tid, ser veldig bra ut. Og det er heller ikke enkelt å få til et så pent resultat som det du viser her.

Har du noe imot å beskrive hvordan du limer ballsten, forresten?
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 22 februar 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2052
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 06:07
Istemmer med de andre, dette ser veldig bra ut!Thumbs Up Hva slags maling/farger er det du har brukt til å male sviller og skinner? Airbrush og maskering eller for hånd med pensel?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 13:17

Takk skal dere ha!

Sville- og skinnemaling:

Etter at skinnene er limt fast, maler jeg svillene med forskjellige farger. Jeg lager meg en palett i et lite beger med forskjellige brunfarger, rustfarger, grått og sort. Fargene jeg bruker er fra Humbrol eller Revell. Så har jeg litt terpentin i et annet beger. Malingen blandes på penselen (litt forskjellig hver gang) fortynnes med terpentin og males på svillene i skinnenes lengderetning med en pensel (str 4-6 f.eks.). Det gjør ikke noe om det søles maling på skinnene, det blir overmalt etterpå.

Til skinnene bruker jeg Humbrol matt 62. Dette er egentlig en farge som passer best til lite brukte sidespor (fordi den er ganske lys), men jeg har hengt med denne fargen i mange år etter at jeg fant tipset hos en tysk FREMO smalsporgruppe. Malingen fortynnes noe med terpentin før den påføres med pensel og stø hånd. Når skinnemalingen er ordentlig tørr, pusses toppflaten på skinnene ren.

Ballastpåføring:

Jeg heller ut ballasten fra et lite beger, slik at jeg har mer kontroll med mengden, og bruker pensler i forskjellige størrelser til å legge ballasten på rett plass. Penslene kan godt være avdankede og velbrukte som her, men det må være myke pensler:

Ballasten legges på plass mellom skinnene først, deretter på utsiden. Man kan gjerne dra en finger langs svillene for å fordele, og så bruke pensler for å koste vekk det som legger seg oppetter skinnene. Det kan godt ligge igjen enkelte løse sandkorn midt oppå svillene, men ikke slik at de "har kontakt" med sanden mellom svillene. Jeg tror den viktigste årsaken til at jeg får dette til å fungere er at når jeg limer ballasten så limes det på tørr ballast. Jeg fukter altså ikke med noe som helst på forhånd.

Limet jeg bruker er vanlig trelim fortynnet med vann (ca 1 del lim til 2 deler vann) og tilsatt ørlite grann Zalo. Så dryppes limblandingen på plass med en pipette. Start på ett sted med å forsiktig dryppe én dråpe. Dråpen vil synke inn i sanden og deretter spre seg utover. Fortsett å dryppe limblandingen, men pass på å bare dryppe der det allerede er vått. På den måten trekker limvannet seg utover i ballasten uten å flytte på noen sandkorn. Og dersom du da greier å dryppe limet uten å treffe svillene, vil de løse sandkornene som eventuelt ligger oppå svillene ikke bli limt fast og kan børstes vekk når limet er tørt.

Edit: Korrigert to skrivefeil...



Endret av Bjørn R Larsen - 05 januar 2014 kl. 18:57
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Tog Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 11 mars 2013
Status: Utlogget
Points: 209
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tog Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 14:00
MJ-hobbyen på sitt beste.
Til toppen
Morten Jacobsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Bergen, Norge
Status: Utlogget
Points: 1105
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Morten Jacobsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 16:22
Beskrivelsen av skinnemaling og ballastering fortjener en plass i MJ wiki, Bjørn Runar
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Til toppen
Henning L Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1112
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Henning L Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 16:53
Interessant!
Et tips for å få ballasten bedre ned mellom svillene er å ta en liten platebit og legge den oppå skinnene, og så banke lett med en liten hammer. Ikke bruk en snekkerhammer. Du vil ha kontroll over bankingen!

Nå slår det meg at det kanskje kan ordnes på annet vis. Ideen kan kanskje virke litt på kanten ... Men en liten fingerstor vibrator burde kunne fungere til dette? Poenget må være å få vibrasjonene til å sørge for at ballasten synker sammen og legger seg godt tilrette rundt svillene. Tipset om dette er oversatt fra et annet område, nemlig noe jeg leste om å bruke en liten vibrator til å få luftbobler til å stige opp fra støpeformer. Et nettsøk viser at man kan få tak i sånne små røvere til mellom 100 og 200 kr.
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 18:41
Har sett vibrator i bruk i sporet også. Artig.
Til toppen
Thobbe Se rullemeny
Veteran
Veteran
Avatar

Medlem siden: 17 september 2012
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 122
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Thobbe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 18:45
Sitat: Tog Tog skrev:

MJ-hobbyen på sitt beste.


Så absolutt! Moro å lese! Får lyst til å hive meg på modulbygging med en gang!
Til toppen
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2016
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 januar 2014 kl. 19:09
Sitat: Morten Jacobsen Morten Jacobsen skrev:

Beskrivelsen av skinnemaling og ballastering fortjener en plass i MJ wiki, Bjørn Runar


Det finnes allerede en temmelig fyldig artikkel artikkel om ballastering på MJ-Wiki, men den tåler helt sikkert en komplettering.
Men tipset om å dryppe "lim på lim" for å slippe fukting er omtalt.

En artikkel om spormaling hadde vært strålende.
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 januar 2014 kl. 21:20

Oppdatering pr. 12. januar 2014:

Ballastering ferdig på den andre av de to nye seksjonene:

Det kan synes som om sporet helt til venstre ikke har fått tilstrekkelig med ballast på yttersiden, men det skyldes at det er satt av plass til en godsplattform langs dette sporet.

Nå er arbeidet i gang med skinnemaling og ballastering på de nye sporene på de eksisterende seksjonene.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 januar 2014 kl. 20:07

Oppdatering pr. 22. januar 2014:

Ballasteringen fortsetter på de nylagte sporene som er på de "gamle" seksjonene av Bjørnlia. Her er ingen maskinell utlegging av ballasten, alt er manuelt arbeide, synliggjort på denne måten:

Wink

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
kokken Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 24 mars 2007
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 720
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér kokken Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 januar 2014 kl. 20:25
Ikke rart at arbeidet tar lang tid når de ansatte drikker på jobbe:-)
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Til toppen
Dan Rasmussen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Medlem siden: 05 november 2004
Land: Denmark
Status: Utlogget
Points: 1123
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Dan Rasmussen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 januar 2014 kl. 20:35
Tuborg :-) Skål

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Til toppen
H. Lindholm Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 17 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 1096
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér H. Lindholm Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 januar 2014 kl. 23:24
Sitat: Dan Rasmussen Dan Rasmussen skrev:

Tuborg :-) Skål


Er du helt sikker på at det ikke er en Carlsberg Hof....?

Forøvrig trenger nok disse karene en forfriskning eller to. Å kjøre ut grus med en slik vogn er ikke drømmejobben, for å si det mildt.

Vogn 20711 var en N2 type 2 bygget av Aadals Brug i 1913. Den var maken til N2 5603.
N-vognene hadde faste sidekarmer og avtagbare jernstaker. Bare endelemmene var avtagbare. Å skuffe grus for hånd ut over slike sidelemmer er en slitsom jobb, og grusen havner ikke der den skal.

Til utkjøring av grus for bygging og vedlikehold av spor ble det brukt M-vogner.

M-vognenes sidelemmer var nedfellbare, endelemmene var faste. Sidelemmenes hengsler var utformet slik at det i nedfelt stilling ble en åpning mellom vogngulvet og lemmen, og lemmene ble hengende på skrå inn mot sporet. Grusen ble så skuffet ned i åpningen innenfor lemmen, denne førte dermed grusen ned like inntil skinnestrengen. Over akselkassene var det spent et seildukstykke fra undersiden av rammen og ned til undersiden av akselkasseføringen for å beskytte aksellagrene mot grus.
Om man skuffer grusen ut over sidelemmene, enten de er faste eller nedfelt, havner grusen alt for langt ute på sidene, og man må skuffe den tilbake - for hånd.
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 februar 2014 kl. 21:43

Oppdatering pr. 5. februar 2014:

Demontering av det gamle stillverket og konstruksjon av nytt stillverkspanel:

Det gamle stillverkspanelet var basert på en plastplate (makrolon) med overheadfolie. Det nye panelet blir en aluminiumsplate, også med overheadfolie oppå.

Platen må kappes litt, slik at den passer mellom to tverravstivere på seksjonen (maks. 39 cm).


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3888
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2014 kl. 00:07
Nå framgår det ikke helt hvordan du har tenkt å betjene stillverket, men jeg bare nevner at å legge togveier framfor å legge sporveksler og signaler, er både mer prototyp og atskillig enklere å betjene.
Svein S
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (1) Thanks(1)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2014 kl. 07:21

Stillverket vil bli betjent med brytere (som det forrige), jeg er glad i den type stillverk og graden av prototypnærhet er ikke viktig for meg der.

Noen forskjeller blir det allikevel fra det forrige, som har vært klattet på i over ti år. Det blir ikke mulig å stille ut- og innkjørsignal samtidig på en side, og signalene blir avhengige av sporvekslenes stilling. Dette er tenkt løst med tilbakemeldinger fra relekontaktene på Tortoisemotorene.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
halvors Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: pålogget
Points: 753
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér halvors Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2014 kl. 13:49
Det ser ut som at du skal ha et utkjørsignal per togspor. Hvor vanlig var dette, og når (evt. i hvilke situasjoner) begynte man med et felles utkjørsignal? Regner med at det har noe med dverger å gjøre    .

Hilsen Halvor
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2014 kl. 14:03

Jeg vet ikke hvor vanlig det var, men i dette tilfellet har det med mangel på dverger å gjøre.

Bjørnlia i sin første versjon hadde faktisk ett utkjørssignal pr. togspor. Så fikk jeg tilbakemeldinger (fra noen som burde vite slikt) at "sånn var det jo ikke". Dermed ble dette endret i neste versjon av Bjørnlia til felles utkjørssignal (samtidig som jeg monterte innkjørssignal). Så har jeg atter igjen hørt at "felles utkjørssignal fordrer dverger", så... Confused

Sånn blir det ihvertfall nå Wink

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 09 november 2006
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 3888
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2014 kl. 14:04
Sitat: halvors halvors skrev:

Det ser ut som at du skal ha et utkjørsignal per togspor. Hvor vanlig var dette, og når (evt. i hvilke situasjoner) begynte man med et felles utkjørsignal? Regner med at det har noe med dverger å gjøre    .

Hilsen Halvor

Det kom med fjernstyringen. Ved felles utkjør og komplett sikringsanlegg brukes dverger for å vise hvilket spor som klarsignalet gjelder for. Grensestasjoner på fjernstyrt strekning (som per def. da ikke er fjernstyrt selv) benytter i noen grad fortsatt denne ordning med felles utkjør per linje og retning.

Svein S
Til toppen
paolsen Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 70
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér paolsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2014 kl. 14:23
Bjørn Runar, den kretsen jeg vi i Skaarerbanen (og Halvor/Jan Petter) bruker til å styre signaler kan veldig enkelt kobles sammen til en felles "forrigling" i en eller flere grupper for å forhindre mer enn ett grønt innefor gruppen.
Og strengt tatt skal du vel ikke kunne ha mer en gruppe :-)

Kretsen settes enkelt til å blinke (innkjør), eller lyse konstant (utkjør). I tillegg kan den kobles til spordetektor for å rive ved passering.

Kretesen består av en liten 8-pins PIC + noen få eksterne komponenter, men dette kan vi nok best ta "off-line" :-)

-pål-
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 februar 2014 kl. 17:00

Oppdatering pr. 9. februar 2014:

Det er blitt saget ut et større hull til det nye stillverket, videre har jeg fått boret alle hullene som skal være i stillverkspanelet. I dag har jeg også fått testet ut den planlagte hengsleløsningen, det nye stillverket skal kunne svinges ut ved betjening og legges inn ved transport:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
Bjørn R Larsen Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 863
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Bjørn R Larsen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 februar 2014 kl. 21:23

Oppdatering pr. 18. februar 2014:

Første veksel (den med kortest ledningsstrekk) tilkoblet det nye stillverket:

Bare resten igjen...

Alle andre veksler (og signaler) ligger på andre seksjoner.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Til toppen
_marius Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 20 oktober 2008
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 265
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér _marius Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 februar 2014 kl. 08:44
Hvor kjøpte du aluminiumsplata til stillverket? Ligger folien løst på plata eller er den limt fast med noe?

Jeg forsker på ulike løsninger og vurderer å bestille et bilde på trykket aluminium fra japanphoto, men da har man bare ett forsøk på å få et bra resultat (i stedet for å printe ut og tilpasse fortløpende om en vil gjøre endringer)
Marius
Til toppen
 Svar Svar Side  <1234 5>
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,094 sekunder.