MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bilvei på anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bilvei på anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bilvei på anlegg
    Posted: 10 desember 2015 at 14:38
Hei hva er vanlig bredde som blir brukt til bilvei på modelljernbane anlegg. Tenker ha hvit og gul stripe på veien.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 17:19
Vegbredder varierer i 1:1, så da er det ikke urimelig at det varierer i modell også.
Veg med bredde under 5,5 m (6,3 cm i h0) har ingen midtlinje, men stiplede kantlinjer.
Større bredder har midtlinje.
På motorveg er normalt hvert kjørefelt 3,5 m (4 cm i h0)
Der har du noen 'yttergrenser' Wink
Bjørn Egil
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 17:45
Henger meg på denne.

Klarer ikke helt å finne "rette" farge/struktur på grusvegområdet på mitt diorama.

Noen som har tips/ eller linker til foto av tilsvarende de synes ser bra ut ?
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 18:21
det ligger ute en god del på nettet. Pelle Søeborg har skrevet noe om det. Model Railroad Hobbyist Magazine har flere tråder på dette. her er en:
Gravel road

Som det står i første svaret: søk på forumet og flere tråder kommer opp. et forum som kan anbefales og får et månedlig magasin elektronisk for nedlasting.
Terje
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 18:25
Her er også en video:

Video grusvei
Terje
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 18:36
Tusen takk for svar til alle. Så om jeg lager vei som er 8cm bredde med hvit og gul stripe så burde det blir nokså riktig om jeg forstår riktig.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2015 at 18:38
En artikkel om en prøve på modellering av asfaltvei

Asfalt test
Terje
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 10:09
Jeg har blitt inspirert av Model Railroader og etterhvert også andre amerikanske kanaler i mer enn 40 år. Det er mange gode ideer, men jeg skal innrømme at jeg blir litt frustrert at materialene de bruker enten ikke finnes i Norge, eller jeg må bruke mye tid for å "oversette" fra et merkenavn til noe tilsvarende som selges i Norge.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 11:06
Håndboka for utforming av veger heter N100 (tidlegare 017) og finnes på www.vegvesen.no under fag og publikasjoner.
Eldre utgaver finnes
her.

Edited by Johannn - 12 desember 2015 at 11:06
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 14:08
Her er mine tips:

-Finn en vei i nærmiljøet som ligner på den du vil ha på anlegget.
-Ta noen referansebilder. Mobilbilder holder i massevis.
-Skritt opp bredden på veien. Se deg godt for!
-Er du en voksen mann vil skrittlengden når du langer ut være ca. 1m
-Vil du ha en litt mer nøyaktig måling kan du skritte opp tilsvarende antall i en trygg setting og måle med et målebånd.

Kort sagt: Se deg om! For et realistisk resultat er det viktig å få med seg hvordan veiskulder og vegetasjon nærmest veien arter seg. Er det autovern der? Ta notater. Legg merke til farger og prøv deg frem. Eksperimenter.

Etter min mening har modellbyggere en tendens til å overdrive tekstur i modell. Relativt ny asfalt vil i H0 ikke ha mer tekstur enn matt maling.

Og bygger man en annen epoke enn nåtid er det lurt å sjekke hvordan trafikkskilt så ut i den aktuelle perioden.

Legger ut litt info om dette i annen tråd.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2015 at 14:41
Vanligste feil ved modellering av vei - etter min mening - er som regel mangel på grøft, og tilhørende typisk vegetasjon på siden og noen ganger midt i spesielt grusveier.
Veier er også svært sjeldent helt flate, de har som regel en svak bue - nylagde så vannet skal renne av og slitte/gamle mye tydeligere etter hjulsporene.

Det finnes nesten alltid et forbilde som ligner på de utroligste versjoner av veier i modell, men det er ikke det samme som at den ser ut som en helt vanlig vei. Jeg synes det vanskeligste er å modelere en typisk vei - akkurat slik jeg husker den i mitt hode.
Hva andre mener spiller mindre rolle.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2016 at 14:12
Har nå kommet stykke videre på veien på anlegget. Veien blitt lagd av styrofoam pluss sparklet med lettsparkel. Dette har så blitt pusset litt ned og malt. Opplever at ser ut som på mange steder på veien at liksom små putter om kan kalle det at mangler sparkelmasse. Hvordan kan jeg få dette fint på best mulig måte ? 

Regner er snakk om pussing  og maling på nytt. Hva slags sandpapir kan jeg bruke ? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.