MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bilder av usikret planovergang med kjerrevei?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bilder av usikret planovergang med kjerrevei?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bilder av usikret planovergang med kjerrevei?
    Posted: 22 november 2013 at 11:43
Er det noen her som kan bidra med noen bilder av usikrede planoverganger fra 1940-1950-tallet, evt linke til noen som ligger på nett? Tenker da mest på private småveier, kjerreveier o.l. som krysser linja, kanskje over til et jorde på andre siden osv...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 14:42
Har dessverre ingen bilder å bidra med, men tror nok at det som finnes av slike overganger i dag, er ganske så uforandret fra den tida.
Vi måtte krysse en slik da vil leide på en gård på 70-tallet. Den var fra banens begynnelse og er uforandret i dag Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 14:54
Vi i TMJK har begynt å bygge opp en flickr-side med dokumentasjon av det vi bygger modeller av, modeller vi bygger og inspirasjoner og annet snadder. Så veldig mye ligger ikke ute ennå, mer kommer!
HER er et fotosett for usikrede planoverganger. Tipper disse har vært nesten sånn siden tidenes morgen - bare bedre vedlikeholdt!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 16:43
Se der ja, der var det masse flotte bilder!Smile Lurer på om det var vanlig med slike grinder på alle overganger, eller om det også fantes uten? Har forøvrig tenkt å farte litt rundt og ta endel bilder selv når det kommer varmere tider igjen, veldig god ide å bygge opp et slikt bildebibliotek forresten.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 16:51
Dette er standardtypen på grinder på usikra overganger. Grindene skal også være lukket mellom hver gang noen passerer linjen. I nyere tid har man nok innsett at den foreskrevne lukking som oftes ikke er gjennomført. De overgangene man kommer over i dag har derfor gjerne disse grindene stående åpne, eller har forfalt helt. Men det ideelle kravet er nok klart: Det skal være grinder og de skal i normalstilling sperre for ferdsel over sporet.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 17:00
OK, det er greit å vite, takk for info! Har etpar slike grinder liggende så det skal nok gå greit, var bare usikker på om det var krav om slike på absolutt alle overganger eller om det var unntak for f.eks kjerreveier til jorde som nevnt over.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 17:46
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

OK, det er greit å vite, takk for info! Har etpar slike grinder liggende så det skal nok gå greit, var bare usikker på om det var krav om slike på absolutt alle overganger eller om det var unntak for f.eks kjerreveier til jorde som nevnt over.


Det er vel nettopp slike veier mellom jorder og beiter der grindkravet er viktig (eller var viktig tidligere) for å beskytte husdyr fra å komme ut på linjen. At grinder i dag i liten grad lukkes, henger sammen med at bilkjørende ikke gidder å gå ut og lukke grinda etter seg. Er man gående er det ikke det tidsspille med å lukke og åpne grinder.

Men siden du spør om hvordan det var på 1940/50-tallet, så bør modellering av slike overganger ha grinder som normalt står i lukket stilling.

Hvis man går enda lenger tilbake i tid, før det automatiske bommenes tid, så ansatte jernbanen egne grindvoktere for nettopp å passe på at grindene var lukket når tog var ventet. Dette gjaldt selvsagt bare de mer trafikkerte veiene. Men da kunne man også ha grindene i åpen stilling som normalstilling.

Altså:
-Bevoktet (eller automatisk) overgang: normalstilling åpen
-Ubevoktet / usikrete overgang: normalstilling lukket
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2013 at 18:00
Joda, høres logisk og fornuftig ut det. Og forøvrig helt i tråd med samfunnsutviklingen forøvrig, uten at jeg har tenkt å utdype det noe nærmere Wink

Men da er saken veldig grei; det blir lukkede grinder på alle ubevoktede overganger, som det nok var endel av gjennom de dype skoger på østlandet... Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 00:18
Ikke noen grind på Foss, det jeg vet i alle fall, men ved Tyrifjorden et sted er det grinder og en lampe som varsler når det er tog på veg. Lampa ser skikkelig gammel ut, men det vet kanskje Lars mere om ... ? Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 07:22
Ja, jeg så det var ei lampe på bildene Henning linket til, og skiltet sier at når lampa slokker kommer det et tog. Lurer på om disse også var plassert på stort sett alle ubevoktede overganger, og evt når de ble innført..? Hadde jo vært en artig detalj å ha med da.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 10:46
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Ja, jeg så det var ei lampe på bildene Henning linket til, og skiltet sier at når lampa slokker kommer det et tog. Lurer på om disse også var plassert på stort sett alle ubevoktede overganger, og evt når de ble innført..? Hadde jo vært en artig detalj å ha med da.


Nei, slike lamper er satt opp bare på et mindretall av stedene. Det er nok gjort etter press fra lokale beboere og som en kompromiss i forhold til å få sikret overgang. Hvor lenge det har vært slike, er jeg usikker på, men jeg tror jeg har observert slike så lenge jeg har fotografert jernbane, dvs. siden 1970-tallet.
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 11:23
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Ja, jeg så det var ei lampe på bildene Henning linket til, og skiltet sier at når lampa slokker kommer det et tog. Lurer på om disse også var plassert på stort sett alle ubevoktede overganger, og evt når de ble innført..? Hadde jo vært en artig detalj å ha med da.


Nei, slike lamper er satt opp bare på et mindretall av stedene. Det er nok gjort etter press fra lokale beboere og som en kompromiss i forhold til å få sikret overgang. Hvor lenge det har vært slike, er jeg usikker på, men jeg tror jeg har observert slike så lenge jeg har fotografert jernbane, dvs. siden 1970-tallet.

Disse lampene er avhengig av en eller annen form for togdeteksjon for å varsle om det kommer tog. Jeg vil derfor anta at de derfor kun er i bruk på strekninger som har linjeblokk (fjernstyrte strekninger)? Har noen observert slike lamper på strekning uten fjernstyring?
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2013 at 23:59
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Ikke noen grind på Foss, det jeg vet i alle fall, men ved Tyrifjorden et sted er det grinder og en lampe som varsler når det er tog på veg. Lampa ser skikkelig gammel ut, men det vet kanskje Lars mere om ... ? Smile

Det gjør han, ettersom han disponerer en av eiendommene nedenfor nevnte grind. Smile

Det er minst et par slike på Randsfjordbanen (Hokksund - Hønefoss). De har kommet på plass etter sikkerhetsvurdering gjort av Jernbaneverket, og etter hva jeg kan skjønne gjort på overganger der det er hytter/hus, og følgelig mer trafikk enn bonden som skal over for å kultivere jorden sin. Lampene ble montert en gang på slutten av 80-tallet, og er rett og slett en ordinær husholdningslyspære montert inne i et vanntett hus med glassklokke som kan skrus av. Skifte av lyspære har jeg gjort selv noen ganger, og nå er det en vanlig sparepære på 11 Watt i den.

Overgangene er utstyrt med grind som skal lukkes etter at kjøretøy har passert. Instruksen er at så lenge lampen lyser, kan overgangen passeres.

Teknisk fungerer lampen slik at den er slukket når tog befinner seg inne på sporfeltet som planovergangen befinner seg på. Jeg antar sporfeltet er et par-tre kilometer langt, og linjehastigheten er ca, 80 km/t. Lampen slukker i alle fall i god tid før toget faktisk passerer, og forblir slukket i et minutt eller to etter passering.

Randsfjordbanen er fjernstyrt strekning, og styres altså av at det er belegg på sporfeltet - ikke av driftsformen.

Tillegg om usikrede overganger
Forøvrig er det også overganger uten noen form for grinder - og knapt noen vei på begge sider av disse overgangene både på Randsfjordbanen og andre steder. Østre Linje i Østfold og Sørlandsbanen er full av dem. Slike overganger ble etablert ved banenes anleggelse, og ofte kom de på plass som følge av avtale mellom bøndene og NSB som anla banene - bøndene måtte jo ha tilgang til eiendommene sine. Avtalene hadde aldri noen utløpsdato(!) og følgelig eksisterer mange av dem ennå selv om Jernbaneverket ønsker dem nedlagt. Avtalepartene må nemlig bli enige om nedleggelse før de kan tas opp.

Sando nevner at enkelte grinder bare blir stående åpne fordi passerende ikke gidder lukke dem. Det er sikkert riktig for noen av dem, men kulturen er mange andre steder at de skal lukkes samvittighetsfullt. Ikke bare er de sikring for veifarende, men for lokomotivførere er lukkede grinder et fint varsel om at ingen er i ferd med å passere. Videre beskytter de også mot at vilt forviller seg ut på linjen.




Edited by Lars Gjertsen - 24 november 2013 at 00:09
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.