Belysning til vitrineskap |
Post Reply |
Author | |
Morten M
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 274 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 januar 2006 at 16:37 |
I en fjern fortid (for en forumrevolusjon eller to siden... ), mener jeg at det ble skrevet et eller flere innlegg om et system for belysning f.eks inne i vitrineskap. Det besto av en slags lyslist med dioder. Er det noen av dere allvitende forumdeltagere som husker eller vet noe om dette systemet? MVH Morten |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg husker ikke innholdet i tråden, men mener at noen hadde vært på nærmeste Ikea og funnet noe "kjøkkenbelysning" som passet ypperlig. Hilsen Kjetil |
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Nix, dessverre ikke den tråden før Jul jeg tenkte på. Det var et produkt i "Glänsa"-serien som skulle være brukandes; men da jeg kom til IKEA, var det slutt på den (rene sesongvarer). Det var riktignok mange andre julebelysningsprodukter til _gi-bort priser_, så jeg har fått dekket behovet mitt for dioder, småpærer og strømforsyninger for de nærmeste årene, alt for ca 300,- Den tråden jeg tenkte på ligger nok 2-3 år tilbake i tid. Men forøvrig takk for tilbakemelding og kjapp sådann.
ML(ever-fremdeles-i-mørket)H Morten |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! En liten "sak" som man kanskje ikke er oppmerksom på og som kan være greit å vite mht. valg av belysning til vitrineskap ol. Mange bruker nå lavvolt halogenpærer. Disse gir godt lys og har bra fargebalanse, men.... Jeg ville derfor være meget forsiktig med å plassere kostbare modeller direkte belyst av kvartspærer (som lavvolt halogen). Etter noen år i vitrinen, kan modellen være kraftig falmet. |
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Heisan Kjell og takk for fint inspill.
Det med falmingen var jeg ikke klar over. Imidlertid hadde jeg allerede valgt bort bruk av halogenpærer pga den varmen de avgir. F.eks. 3x20W i det lille, lukkede rommet et slikt skap utgjør (veggvitrine i dette tilfellet - riktognok har jeg brukt 2x20W i større glasskap på gulvet), anser jeg for å være for å være lite hensiktsmessig. Hmmm, da fortsetter jakten på LED-listene. Har sett en variant finnes hos ELFA. Riktignok ikke helt gratis; men dersom ikke jeg finner igjen den andre leverandøren, så må det vurdéres. MVH
Morten |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå fant jeg igjen linken jeg har sett tidligere. Hos dette firmaet i Italia produseres det en mengde forskjellige lyslister med LEDs: http://www.nordlight.it/eng/products_category.php?cat=led Importør til Norge er Ultralux i Drammen: http://www.ultralux.no/Default.asp?CatID=1069 Hilsen Kjetil |
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Supert - dette begynner å ligne på noe. Skal se jeg klarer å kaste bort litt av arbeidsdagen imorgen på å snuse på dette....
MVH
Morten |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan det være disse du er på jakt etter? Her er en rund utgave: Tror også at Clas Ohlsson har den runde typen. Petter Edited by traiNman |
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Aj-aj-aj! Dette ser jo virkelig lovende ut. Blir visst et "kundebesøk" imorgen i retning IKEA. Noen som har vært borti dette settet?
MVH
Morten |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har bare sett det i butikken, ikke prøvet det selv hjemme. Men det ser stilig ut.
Petter |
|
Morten M
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen Da er IKEA besøkt. De to produktene som det er linket til over, bærer dessverre mer preg av dekorelementer enn lyskilder for generell belysning. Jeg gjorde også noen prøver med lyskilde(r) inne i "taket" på vitrineskapet. I praksis blir det grelt lys på øverste hylle, flekkevis lys på hylle to og mørkt nedover. Endte derfor opp på to 50W halogenspoter som monteres så de belyser skapet slik at lyset faller inn fra hver side, bakfra og litt over den som står foran skapet og ser. Ble ikke så galt. Takk for hjelpen alle sammen. MO(pplyst)H Morten PS Er det ikke ufattelig hvor "små" slike vitrineskap er? Trodde at jeg nå _virkelig_ skulle få ut materiell fra skap og andre gjemmer. Neida, litt sukkertøy ble det da plass til; men sannelig har en dratt på seg mye ræl..... Redigert tyrkleif 310106 1018 Edited by Morten M |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |