MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Begynne med N-skala

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
AndreR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 15 januar 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér AndreR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Begynne med N-skala
    Sendt: 11 februar 2019 kl. 22:21
Hei. Har noe H0 liggende men ikke kommet helt igang. Deriblant en Roco Multimaus med DCC sentral.

Kan man kjøpe skinner i N-skala og koble rett til denne? I så fall:

A) kjøpe skinner og materiell og benytte den gamle sentralen.

B) kjøpe sett med z21 sentral (ikke norsk materiale).

C) annet?

Har prøvd litt å søke etter skinnesett i N-skala uten å finne noe i norske nettbutikker, men mulig at å kjøpe skinner i løsvekt er like greit?
Til toppen
programmeringssporet Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 12 desember 2013
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér programmeringssporet Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 12 februar 2019 kl. 01:20
Hvis du får tak i et startset med z21 Start, får du mye for pengene :
En digitalsentral som både kan skrive og lese CV, og som du kan koble til din eksisterende Multimaus.
Skinneoval.
Lokomotiv med dekoder.
Både NMJ og Togbutikken hadde dette på lager før jul - men nå er det tomt.

ulempen er at pensene er av den gamle typen, som har et kort isolert kryss - men du velger kanskje et annet skinnesystem alikevel ?
Til toppen
AndreR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér AndreR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 februar 2019 kl. 22:21
Vil jo tro at noen kan skaffe det, dersom jeg spør.

Har ikke sett noe som helst på skinnesystem, og hva en ev. Går for på anleggsfronten dersom det blir noe utav dette. Men det betyr altså at Fleischmann kanskje ikke er noe å satse på til et permanent anlegg?
Til toppen
Steinar Norrøne Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 01 november 2013
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Norrøne Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: I går kl. 19:49
Jo Fleischmann er absolutt noe å satse på. Men som det ble sagt i tidligere svar, så har de to typer veksler. Med og uten strømledende hjertestykke. Sistnevnte anbefales spesielt for digital drift. Enkelt skinnesystem som kan monteres rett på anlegget uten noen modifiseringer. Selges av noen norske forhandlere. Amundsen hobby i Oslo fører også minitrix sitt skinnesystem som også har veksler med ledende hjertestykke.
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 19 desember 2010
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 22 timer 40 minutter siden kl. 20:20
Fleismann skinnene ser ikke så værst hvis man legger litt ekstra pukk rundt dem, og pensene fungerer nok like greit som penser fra andre syster fra den tiden. Rart ikke noen tysk produsent fornyer skinnesystemet sitt. Jeg hadde Fleischmann skinner på mitt første anlegg.

Nå har jeg snakket om de tradisjonelle Fleischmann Piccolo skinner. Så vidt jeg vet selges det som tidligere var Rocco n skinner nå under Fleischmann-navn.

På et tysk N-forum jeg følger skrytes det ibant av Katos skinner.
Disse har en temmelig høy bedding (heter det slik?), men det gir plass til å bygge inn pensemotoren.

Jeg tror man må bestille det fra Tyskland.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 19 desember 2010
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 21 timer 43 minutter siden kl. 21:17
Jeg tror forøvrig det er verdt å ta seg god tid på valg av skinnesystem.
Gjerne prøve en sporveksel og noen skinner fra noen produsenter.
Og man må tenke gjennom hva som er viktig for en, og hvor mye arbeid og ferdighet det kreves for å legge sporene.
Selv la jeg Peco code 55 pluss noen få innsla av Fleischmann på mitt nåværende anlegg. Flex sporene gir noen fine muligheter, men det er også mer krevende å få på plass.

Det går altså an å blande spor i mange tilfeller, men man velger gjerne en hovedleverandør,  og valget åpner muligheter og legger begrensninger.

Endret av bkv1 - 21 timer 37 minutter siden kl. 21:23
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
AndreR Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér AndreR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 8 timer 56 minutter siden kl. 10:04
Ja, har sjekket litt mer, og dersom jeg skal ha betongsviller, så begrenser det seg noe. Har også sett disse Katoskinnene. Får planlegge litt mer hva jeg skal lage (Fremomoduler?), mulig at det påvirker valget.
Til toppen
programmeringssporet Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 12 desember 2013
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér programmeringssporet Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 5 timer 30 minutter siden kl. 13:30
Hei,

Jeg bruker Peco fleksispor for "seriøse" anlegg, men har også bygget et modulbasert transportabelt anlegg basert på 3d-printing og Fleischmann skinner fra Startsett.  Dette prøver jeg nå å utvide med Kato skinner og moduler basert på T-Track standarden :

Kato kjøper jeg fra conrad.se, med levering poste-restante Strømstad.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,109 sekunder.