MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

B7 vogner i N-skala

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
TeVe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 08 desember 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TeVe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: B7 vogner i N-skala
    Sendt: 31 juli 2007 kl. 21:28
Info se http://www.modelljernbane.net
Interessenter må melde seg direkte til meg, jfr link.

Endring 11.desember 2007
Påmeldingsfrist (uforpliktende) utsatt til 20. desember.

Endring 29.november 2007
Påmeldingsfrist (uforpliktende) endret til 10. desember.

Endring 27.november 2007
Det er blåst støv av prosjektet da jeg den senere tid har fått flere forespørseler om dette. Jeg tar sikte på i løpet av vinteren 2008 å ha klar plater i det antall som blir forhåndsbestilt.
Platen vil inneholde B7, AB7 og FR7 i leveranseutførelse.
Om du er interessert kan du lese mer på linken over

Opprinnelig tekst:

Jeg laget i sin tid etsetegninger (kun vognkassene) til B7-vognene i skala N. Pga av annen jobbing ble det med det. Om det er interesse kan jeg finne frem disse og lage en serie på bestilling.

Nå er ikke dette tenkt som et kommersielt prosjekt fra min side. Det er mer slik at ettersom jeg har etsetegningene for vognkassene og om det er nok interesse kunne jeg få laget noen plater med dem. Det foreligger altså ingen vognbunn, boggier eller støpedeler så det må anvendes en undervogn, boggier mm fra feks Roco. Platen må formes slik at sider og tak får rett form. Om det er stor nok interesse kunne man også lage et enkelt verktøy som kunne følge med.
Det hele er altså tenkt levert som flate etsede plater, eventuelt kan det bestilles ferdig formet, men hele prosjektet står på om det er nok interesse blant N-folket. Priser kan jeg defor ikke si noe om for øyeblikket.

Edit: rettet i tekst.

Endret av TeVe - 11 desember 2007 kl. 17:15
Terje V.
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 august 2007 kl. 20:44
Her er en link til B7-vogner som ser ut til å være i salg på Ebay allerede:

Samme person ser også ut til å ha ferdige lokkasser til El 17 i 2 forskjellige versjoner.
Til toppen
Ørjan Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 06 november 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Ørjan Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2007 kl. 12:13
Det der så nesten ut til å være likt NiM`s Paperline...

De så nesten ut til å være laget av papp...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Til toppen
Roger Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Roger Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 august 2007 kl. 15:17
Hei!

De ser noe for "avanserte" ut til å være NiM-PaperLine modeller. Antakelig så er dette modeller fra Newstead.

Men NiM var ihvertfall først ute med B7 i N-skala!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Til toppen
Tore Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 12 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Tore Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 10 august 2007 kl. 21:31
Var inne på siden til denne skotten, som lager litt ymse modeller.  Det ser ikke akkurat superdetaljert ut, men kanskje noen har sett dem i virkligheten? Han kan eksempelvis lage lok med forskjellig nr på hver side, slik at de ser ut som to forskjellige.
Tore
Til toppen
keknor Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 03 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér keknor Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 oktober 2007 kl. 23:55
Hei Terje,

Jeg er interessert i B7

keknor
keknor
Til toppen
TeVe Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 08 desember 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TeVe Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 desember 2007 kl. 17:28
NY info på nettsiden, se førsteinnlegg.
Terje V.
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Medlem siden: 08 oktober 2008
Land: Switzerland
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 august 2013 kl. 15:38
Hvordan går det videre med B7? Da jeg ikke har hørt noe så lenge prøver jeg å lage type B7 i 3D. Første vognkasser er ferdig men har litt problemer med å lage boggier og kobbel.
Til toppen
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 04 mai 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 august 2013 kl. 22:19
Interessant! Har du bilder?

Boggier (Wegmann) og koblinger kan hentes fra andre vogner, f.eks. tyske nærtrafikkvogner fra Minitrix.
Mvh

Rune H
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 august 2013 kl. 23:22
Jeg har bilder men hvordan kommer bilder her inn hvis de ligger bare på pc-en?

Kan du si meg hvilke Minitrix vogner du mener som har samme boggi?
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 18 august 2013 kl. 17:22
Øverst i 'meldingsvinduet' som jeg ser på nå når jeg skriver dette Wink) er det en knapp som heter 'Sett inn image'. Med den kan du 'browse' PC'n din etter ønsket bilde og 'upload' det i innlegget.
Good lykke Big smile (for å holde meg til 'språket' på sida her LOL)
Bjørn Egil
Til toppen
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 august 2013 kl. 09:44
Mvh

Rune H
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 august 2013 kl. 21:26
Ja men det er ikke så lett å få de billig og å kjøpe hele vogn for bare boggier og kobbel er for dyrt. Det er vel usikkert om Minitrix har nok reservedeler for meg. Derfor prøver jeg å lage boggier selv.
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 desember 2013 kl. 22:43
Nå går det videre med B7. Endelig er den første lakkert og skal snart testes.

Til toppen
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 desember 2013 kl. 00:35
Herlig!!!!Clap

Jeg må jammen få ut finger´n med El 17-prosjektet.

Lager du flere vogntyper og blir det mulig å kjøpe dem? 
Mvh

Rune H
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 desember 2013 kl. 07:25
Jeg har alle typer uten F7. Problemet er at de ikke er billig. Du kan regne med at en vogn koster ca. 100€ så vi få se om det blir noen vogner å kjøpe. Jeg lakkerer selv og dette var første vogn jeg har lakkert.
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 19 desember 2013 kl. 20:21
Første B7 er ferdig nå og skal testes snart, samme med El 18 og ny snøplog.

Til toppen
RuneH Se rullemeny
Veteran
Veteran

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér RuneH Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 07 september 2015 kl. 19:40
Har det skjedd noe mer med B7-prosjektet ditt?
Mvh

Rune H
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 september 2015 kl. 22:01
Jeg jobber fortsatt på dette men hadde dårlig tid i det siste. De skal snart bli bedre igjen.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Medlem siden: 08 april 2005
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 13 november 2016 kl. 22:46
Hei. Jeg er ny i N-skalaen. B7 ser veldig spennende ut. Er det noe mer status i dette prosjektet? Jeg er veldig interessert i norsk materiell!
Styreleder i MJF. Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
totenmann Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 13 mars 2007
Land: Norge
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér totenmann Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 14 november 2016 kl. 22:11
Hei. Har hatt litt mailkontakt med vedkommede og jeg tror man må smøre seg med tålmodighet....
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 15 november 2016 kl. 07:11

Problemet med dette prosjektet er at shapewys ikke har kvaliteten som jeg bruker at alt passer sammen. Jeg har funnet en annen leverandør men den vil ikke lengre lage modellene og jeg har søket nå ganske lenge hva jeg kan gjøre. En riktig god leverandør som jeg har funnet er for dyrt (NOK 1000.-/vogn) men det ser ut at jeg kan lage modeller med en leverandør i Danmark men da kommer de ikke føre neste år.

Til toppen
Pelle Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 09:33
Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?
Styreleder i MJF. Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Til toppen
Steinar Norrøne Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 01 november 2013
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Norrøne Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 november 2016 kl. 20:57
Har fått høre at Svenske Habo hobby er interessert i lage en utgave av Cargonet sin Euro 4000 ( CD 312 ). Basert på Sudexpress sin utgave. Sudexpress annonserte tidligere både en Cargonet og Railcare utgave. Men dessverre så ser ikke dette ut til å bli realisert. Så vi får håpe at dette kan bli en realitet.
Habo sine utgaver av El 16 kåper skal også snart være underveis.
Det er også en mulighet for en ferdig modell av El 16 i Cargonet design. Da den også går i Sverige er den kanskje interessant for det Svenske markedet.
Jeg mener også at MJF bør begynne å promotere N-skala både på nett og i Mj-bladet. Skala N vil gi de av norske mj-interesserte større mulighet til å bygge sitt eget anlegg selv om man har begrenset med plass.

mvh

Steinar Norrøne
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 november 2016 kl. 07:54
Sitat: Pelle Pelle skrev:

Utifra bildene å bedømme ser Shapeways bra nok ut for meg. Bruker du en donorvogn eller er også understellet 3D-printet?

Problemet er ikke optisk men teknisk. Hvis du bestiller 4 vognkasser samtidlig og måler de etter leveranse så har du en differanse opp til 1mm og det er for mye. F.eks. for koppling føring må det være innen 0.1mm ellers fungerer dette ikke.
For B7 vognene jobber jeg nå samme med en konstruktør som har laget modeller for Liliput sånn at vi kunne lage vognene i samme kvalitet og metode som de store leverandører gjør og alt kommer helt ferdig sånn at du kan kobble på et lok og kan kjøre på anlegget. Men derfror trenger jeg litt mer tid.
Til toppen
Pelle Se rullemeny
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Pelle Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 august 2017 kl. 11:16
Sitat: el18 el18 skrev:

Sitat: Pelle Pelle skrev:

Problemet er ikke optisk men teknisk. Hvis du bestiller 4 vognkasser samtidlig og måler de etter leveranse så har du en differanse opp til 1mm og det er for mye. F.eks. for koppling føring må det være innen 0.1mm ellers fungerer dette ikke.
For B7 vognene jobber jeg nå samme med en konstruktør som har laget modeller for Liliput sånn at vi kunne lage vognene i samme kvalitet og metode som de store leverandører gjør og alt kommer helt ferdig sånn at du kan kobble på et lok og kan kjøre på anlegget. Men derfror trenger jeg litt mer tid.

Hva med å ta avstøp av den som fungerer? Jeg kan støpe hvis jeg får en original.
Alternativt er det ikke så dumt å etse vognsider og støpe/printe endene og boggirammer. Skal gjøre det nå med motorvogn type 71/73 i N-skala.
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 29 august 2017 kl. 18:29
Hvis alt går etter planen er første gode B7 vogner ferdig til messe i Stuttgart i November og neste år kan du kjøpe de.

Endret av el18 - 30 august 2017 kl. 06:45
Til toppen
Steinar Norrøne Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 01 november 2013
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Steinar Norrøne Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 31 august 2017 kl. 19:52
Dette høres veldig interessant ut Skal vognene selges via en importør/mj-forhandler siden de eventuelt skal presenteres på en messe ?

Mvh

Steinar Norrøne
Til toppen
el18 Se rullemeny
Viderekommen
Viderekommen

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér el18 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 01 september 2017 kl. 19:18
Det er ennå ikke klart hvordan det er mulig å kjøpe vognene i Norge. Jeg kommer med mer informasjoner når alt er klart.
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,117 sekunder.