Anleggsplanlegging - råd og tips |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 mai 2011 at 21:09 |
I påvente at min yngste sønn flytter ut om en to-tre år, har jeg startet å drodle en plan for et H0 anlegg på rommet hans (408x384cm). Jeg har hatt 3rd Planit i noen år, og selv om det er en høy brukerterskel, har jeg et første utkast klart. Mange vil kjenne igjen konseptet fra Grimstadbanen (nesten en kopi), men banen er ment lagt til en noe vildere Vestlandsnatur uten et eksakt forbilde, selv om stasjonen til høyre nærmest er Granvin speilvent, med elven inn i rommet og med dreieskive og stall. Stasjonen til venstre er ment å ligge mer inne i landet og høyere og med en forlengelse til en oppstillingsstasjon over et arbeidsbord. Jeg har brukt middels Peco sporveksler (kurveveksler har jeg litt problem med i verktøyet), den ene stasjonen (nivnarG) planlegges som FREMO moduler, og trafikkspill med gods skal stå i fokus. Jeg ber om råd og tips fra alle dere som har erfaring med planlegging og anleggsbygging.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott utkast. Øvelse gjør mester. Det er bare å fortsette. Pecos Kurveveksler er kinkig i 3rdPlanIt, de vil ikke la seg "connecte" som andre veksler. Trikset er å enten "feste" et rett skinnestykke eller en bit av en kurve til endene av vekslene for så å bruke de forskjellige verktøyene som vanlig. Håper du forstår hva jeg mente. Lykke til! |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
JEg tror jeg ville gjort anleggskanten mykere enn å følge slavisk rektangelformen. Det som skal være uttagbare Fremo-moduler må nok ha slik form, men jeg tenker på resten.
|
|
Svein S
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fantastisk bra konsept!
(jeg føler meg beæret) |
|
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, en veldig fin sporplan.
Er det mulig å utdype nærmere hvilke ønsker/prioriteringer som ligger bak ideen og hvordan den fungerer i praksis? Det siste er vel kanskje Mr. Bridger den beste til å svare på. Hilsen Jørgen |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Poenget mitt var å lage en representasjon av Grimstadbanen, og da måtte det bli en punkt-til-punkt bane, noe som også etter min mening gir mer spennende trafikk enn en rundbane. Anlegget er konstruert med tanke på "operation". Tanken var også å ha Grimstad stasjon som en egen Fremo-kombitabel del av anlegget slik at denne kan taes med på treff. Halvøya i midten av rommet har et høydedrag i midten med masse trær på toppen slik at man ikke kan se over til Rise når man står på Rykene. Dette skaper en illusjon av større avstander. For å få noe mer kjørestrekning på veien fra Grimstad til Rise, lot jeg linja gå to ganger rundt halvøya. Dessverre blir det da noe mer spor enn jeg skulle ønsket, men det er et brukbart kompromiss. Stigningene som må til for å få sporet til å krysse over seg selv på såpass liten plass er ganske opp i mot 2,5-3 prosent - noe som jeg skulle ønsket var litt mindre.
Bortsett fra litt mye stigning og det at hovedlinja går igjennom samme område to ganger i to nivåer, er jeg rimelig godt fornøyd med anleggskonseptet som sådan. Jeg kunne forøvrig ønsket meg noe mer plass å bevege meg på. 55cm på det smaleste er i minste laget, spesielt når vi er flere i rommet som kjører. For nye lesere; her den fabelaktig flotte sporplanen Henning Larsen laget til meg : |
|
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen, det er en utrolig flott sporplan/tegning, et lite kunstverk i seg selv. Det gode svaret gjør meg dessverre fristet til å spørre mer:
1) Styres banen manuelt eller er det tenkt noen form for blokkstyring eller annen automatikk? 2) Hvor mange tog kan man ha på banen samtidig, ikke nødvendigvis i drift samtidig, men klare til lek? 3) Dersom banen er delt i blokker, hvor lange/korte er de korteste blokkene/togene på hovedlinjen? 4) Hva er minste kurveradius? 5) Hvilke tall inngår i denne ukens Lotto-rekke? Vennlig hilsen Jørgen |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |