Anbefalt skinner? |
Post Reply |
Author | |
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 november 2012 at 17:41 |
Hei.
Skal snart legge skinner på min WIP (Work In Progress) modelljernbane. Hvilke skinner bør jeg velge? Kjører likestrøm. Ønsker gode, realistiske skinner med godt utvalg. Takk. Mvh. Marius
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har kanskje fortalt om det annet sted, men 'realistiske' skinner er jo avhengig av Hva du kjører og Hvor
Ytterpunkter kan vel sies å være amerikansk hovedbane med grov skinneprofil og norsk sidesporbane med 'lettvektsskinner' og mer glissent mellom svillene ... |
|
Bjørn Egil
|
|
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vel en bane i sør, gammel bane, men i nåtid.
Hva anbefaler du?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Peco Fine Scale code 75
|
|
Svein S
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller Tilig Elite code 83.
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
Takk.
Noen som vet om noe annet bra? Skal også ha en "ny"/moderne godterminal, og et gammel og dårligt sidespor. Noen anbefalinger på dette?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal du ha gammelt og dårlig spor, må du gjøre litt håndarbeid. Ta en fleksiskinne ut snu baksiden opp. Kutt plasten mellom samtlige sviller. Fjern ca hver tredje eller fjerde sville, og skyv de gjenværende mot hverandre slik at glipene etter de fjernede blir jevnet ut. Microengineering i USA har fleksispor i lettere skinnevekter enn Pecos code 75 og Tilligs code 83. Dette er flotte spor, men bruker amerikanske svillenormer som innebærer litt smalere sviller men veldig tettere enn vi bruker, så også der må man fjerne sviller for å lage gebrekkelige sidespor. Skal man gå ned til code 55, hvilket vil gi et meget pent svakt spor, så kreves det lave flenser på hjulene, dvs. NMRA RP-25 eller tilsvarende. Den nye NEM-normen ligger nær RP-25, men tillater dessverre en noe dypere flens. |
|
Svein S
|
|
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
Takk.
Skal prøve på det senere (må gjøre mye før jeg kommer så langt)
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Både Peco og Tillig er nok gode valg. En tredje mulighet er Weinerts nye "Mein-Gleis".
http://www.mein-gleis.de/ |
|
Småen
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor kan jeg kjøpe disse?
Bruker du sånne skinner?
|
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selv bruker jeg utelukkende Peco code 75, og er godt fornøyd med det. Hadde jeg hatt mer plass, ville jeg satset på Mein Gleis.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |